Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp Logotyp FICC logotyp Bilder 2005

2005 Bologna, Italien

Den här resan har vi verkligen sett fram emot. Vi har aldrig varit i Italien, inte ens med charter. Vi får hoppas att allt går bra. PCn följer med i år också. Inga nya programvaror installerade.

Vi har anmält oss till en utflykt, Venedig. Ett par från Stockholm sa att när vi ändå är här uppe så borde vi verkligen se den staden. Och med en guide så blir allt mycket bättre än att trava runt på egen hand och inte riktigt veta vart man ska ta vägen. Och så slipper vi vara oroliga för en parkerad bil. Det är ju en tröst.

21/7 Den här semestern börjar lite lattjo. Kent går av jouren nu på morgonen och måste då alltså in till staden för att lämna av jourbilen. Jag får agera följebil så att han kommer hem igen fortast möjligt. Detta betyder att jag får gå upp som vilken vanlig dag som helst, ca 05.30! Inge vidare trevlig start på semestern, men Kent sparar en semesterdag eftersom han får fredagen ledig av firman.

Åker iaf hemifrån (med husvagnen) vid 1/4 i 8, men vi måste åka mot Stockholm för Kent har glömt jourbilsnycklarna i byxfickan. Hmmm. 1/2 9 kommer vi i alla fall iväg. Det regnar hela vägen ner genom Småland och halva Skåne. Vi får 'stau' utanför Malmö! Ahh en bilbrand, men det såg inte så farligt ut. Det var väl bra? Är framme i T-borg vid halv 6. Ganska många ekipage här, det känns tryggt.

22/7 Upp vid 7 och tar varsin kopp kaffe. Frukost tar vi på båten. På båten köper vi 2 flaskor vin till priset av en och vi får även med 2 filmrullar (à 12 bilder). Kul. När vi kommer fram till Schönböcken är det ganska fullt, så fullt har det aldrig varit förut. 2 ekipage som också ska till Bologna är här, det kanske finns fler men dom ser vi inte.

23/7 Det bara regnar. Åker och handlar lite. Blir nog större inköp när vi ska hem. Lägger oss tidigt för att det är så tråkigt väder.

24/7 Kommer iväg 1/4 över 9. Missar avfart 74 pga av ombyggnad, men 75 leder också till Witzenhausen. Jag kan inte påminna mig om att jag sett all denna reklam för körsbär som finns här förut. Det är ungefär lika mycket vagnar här nu som det var förra våren. Konstigt. Får SMS från Tom som lyckats boka in oss på en camping i Ferrara, själv var han i Bolzano.

25/7 Kommer iväg som igår och lyckas pricka in 'Mittagsruhen' här också, på Knaus Campingpark i Nürnberg. Jag tycker det är en trevlig camping, fina serviceutrymmen. Kent är av en annan åsikt, vet inte riktigt varför.

26/7 Eftersom vi ska åka långt idag, går vi upp redan 1/2 7. Kommer iväg 20 över 7. Vi måste faktiskt säga att motorvägssträckningen mellan Nürnberg och München är nog den vackraste vi sett i Tyskland. Man ser faktiskt landskapet, vilket vi tycker är ganska ovanligt. Uppstigningen till Brennerpasset var lite jobbig. Ibland var Kent tvungen att köra på 2:an, men det berodde mest på tröga långtradare. Å vägen ner sedan på Italienska sidan är nog nästan det vackraste vi sett på länge. 5 i 2 är vi framme på Camping Steiner söder om Bolzano (Laives). Och vet ni vad? Dom har också 'Mittagsruhe', fast det kanske heter siesta här, vad vet jag. Sitter i alla fall och lider i dryga timmen innan vi får komma till vår plats bredvid Tom. Campingvärden hade sparat den platsen åt oss. Framåt 8 dyker det in ett SMS från Styrsvens: "Vi står på plats 315." KUL! Så var vi 3 ekipage från Sverige som finns på denna camping och som ska till Bologna. Resterande verkar bara vara från Danmark och Holland.

27/7 Vi kan inte lämna campingen förrän vid 9 för receptionen öppnar inte förrän då. Försöker att förhala tiden på vägen till Ferrara så att vi inte hamnar i 'Mittagsruhen' igen. Men den här campingen, Campeggio Comunale Estense, har bara siesta mellan 1 och 2. Här finns det fler svenska ekipage som också ska till Bologna, bl a Stig och Laila (Norrköping). Styrsvens anländer så småningom dom också. Sitter hela gänget bakom vår vagn ända till 11 och bara babblar, men så dags var det iaf behaglig temp ute (men inte inne)

28/7 Checkar ut klockan 8 och betalar €16,85 (inte dyrt, med el). Åker i karavan mot Bologna. Strax innanför stadsgränsen får Tom (som kör först) punka på ett av sina fyra hjul på husvagnen. Som tur är ganska nära en bensinmack med hyfsat bred vägren. Tom stannar vid vägkanten, vi åker in och tankar och Stig stannar bakom Tom. Så hjälps Kent och Stig åt att byta hjul på Toms vagn. På 20 minuter är vi klara att fara igen. Vi tar täten och har ingen aning om vart vi ska (vi har ju inte fått någon bekräftelse med vägbeskrivning), men det löste sig enkelt. Det var skyltat av arrangörerna! Detta är första gången som vi får visa ICC-kortet vid inkörningen. Det står visserligen varje gång att man ska det, men ingen har hitills frågat efter det. Men nu var det dags och vi blir avprickade på en lista innan vi får åka in. Vid 10 är vi uppställda och klara på den enda gräsplätt som fanns på hela område (tror vi), fast som vanligt, längst från allting. Men hellre det än att stå på asfalt (Norge, Frankrike m fl) eller på grus (England, Holland m fl). Toa och duschar nära och nära till soptunna. Perfekt. Det enda felet hitills är ... värmen, men den kan man inte klandra arrangörerna för. Vi måste gå tillbaka till receptionen för att anmäla (!) oss och där får vi också vår välkomstpåse. Presenten iår är en liten konstig mössa och ingen vimpel fick vi, men en flagga i plast (man får väl modifiera den till vimpel).

29/7 Information får vi hela tiden (på 3-4 språk) från högtalaranläggningen, men det ekar sådant att man knappt hör vad som sägs. Åker till receptionen för att se om bokningen av utflykten till Venedig fungerat. Jajamensan, det hade det. Åker och handlar på Coop. Det var ju inte alls så dyrt som alla tjatat om.

30/7 Idag tar vi bussen in till Bologna. Vi, det är Kent och Inger, Stig och Laila, Bo och Turid. Det kostar bara €1, men det ska vara ett mynt! Å som han körde, hit å dit, och ryck och slit. Hade kollat på busskartan var den stannar någonstans och vi kommer faktiskt av i närheten av Piazza de Maggiore. Går runt hela torget och bara glor. Går in en vända i basilikan också. Den var vacker! Vandrar vidare genom Bologna och ser det lutande tornet bl a. Går och går och bara glor. Stig blir "anfallen" av ett par tiggerskor med barn på armen. Ursprunget såg nästan ut att vara indiskt. Men vi lyckas bli av med dom. När vi kommit runt lutande tornet går vi in på en glassbar och beställer varsin glassbägare. Kent och jag tar varsin Camparisoda också, och genast beställde dom andra det också. Vi fick oliver och chips till. Dom fick "snittar" och chips. Konstigt. När vi kommit tillbaka till lägret konstaterar vi att det är varmare där än inne i stan.

1/4 över 7 travar "hela" svensklägret bort mot entren, det är dags för invigning. Det blir bara 1/2 timma försenat. Går runt 1/3 av lägret och när vi nästan kommit på plats, smiter Kent och jag till baren och ställer oss i kö för en öl. Sedan tog invigningen slut. Det blev inga tal. Antingen var det mikrofonen som inte fungerade eller så var det högtalarna. Skönt att slippa det. När vi ändå är här uppe, så går K och j in på restaurangen och äter. Lasagna alla ragú och tortellini al panne (på en och samma tallrik), 1 stor starköl och ett glas vitt vin = €13. Inte alls farligt för att vara inne på området. Är tillbaka vid vagnen igen vid 10. Tom kommer över och vi sitter och pratar till 2!

2/8 Idag är det utflykt till Venedig. Stig och Laila lyckades få återbudsbiljetter. Det är 2 bussar med engelsktalande guide och 1 med fransktalande. I vår buss finns det 23 taiwaneser som inte kan engelska (iaf inte mycket), så en tolkar guiden. Blir lite jobbigt.

Vid 1/2 11 får vi åka båt över till Venedig. Utanför Dogepalatset väntar oss 3 englesktalande guider. Vi ser till att vi inte hamnar i gruppen med taiwaneserna och vi blir en ganska liten men blandad grupp. Vår guide är 81 år och italienare. Han börjar att berätta om Piazzetta S Marco och Venedig i sig. Sedan travar vi det ca 30 meterna till Basilica S Marco där vi får stå i kö innan vi får gå in. Men han hinner då berätta om själva basilikan. Påbörjades 1063, klar ca 1095. Evangelisten Markus är begravd här (sägs det). Snabb tur genom basilikan. 5 kupoler har den och en himla massa bladguld. Vackert, vackert. Sedan ut och trava iväg till Dogepalatsets ingång, där bussguiden möter oss med inträdesbiljetter. Här går vi nog runt i hela huset, upp och ner i trappor, över Suckarnas Bro och in in fängelset, tillbaka över Suckarnas Bro och så var turen slut. Puh. Nu har vi 1 1/2 timme för oss själva och vi är jättehungriga. Alltså, mat först. Hittar en ristaurante i en gränd, där vi beställer in 4 hemlagade lasagne och 4 öl. När notan kommer står det €72,40! Jag trodde Laila läste fel, men se det var det inte. Jaja, det var gott i alla fall även om Stig tyckte det var barnportioner.

Vandrar mot båtplatsen i sakta mak och medan vi väntar utanför den så kommer det en skur. Jag vägrar gå in under tak (dom flesta gör det), men skuren tar slut efter 2 minuter. Båten kommer och Kent och jag lyckas få sittplats på taket. Vi får vänta i ca 15-20 minuter på taiwaneser! Guiden urförbannad och säger att dom som inte är på plats när båten lämnat Murano får ta tåget tillbaka till Bologna. Bara för att vi fick vänta så blir tiden på Murano väldigt kort. Murano är den ö dit glasblåsarnas skrå förvisades 1298 för säkerhets skull. Dom håller ju på med eld en hel del.

Är tillbaka i husvagnen vid 8.

3/8 Ikväll är det svenskaftonsdags och Tom har lyckats "bjuda" in 10 personer, 6 vuxna och 4 barn. Vi har lovat hjälpa honom. Framåt kvällen ser det väldigt hotfullt ut på himlen. Varför just idag, varför inte någon av det tidigare dagarna?? Snabbt beslut. 4 gäster hos oss under vår markis och 6 hos Tom under hans. Och mycket riktigt, när det är dags vid 1/2 9 så regnar det. Men vi klarar oss bra under markiserna. Äter ärtsoppa och dricker punsch. Därefter vitt vin med ost och druvor. Å så kaffe med kaka efteråt. Vid 11 är det hela över och vi har haft det jättetrevligt. Hur Tom haft det vet vi inte. Lägger oss vid 12 efter att vi städad/"diskat" efter hela sällskapet.

4/8 Nu far vi härifrån. Vid 1/2 9 är vi på väg. Betalar €22,30 vid avfart Voltri. Det har varit en väldig massa tunnlar och broar på vägen så avgiften är väl inte så hög i sig, med tanke på det. Kommer fram vid 1/2 3 till Camping Caravan Park Vesima och det är jättetrångt. Vi får hjälp att få in vagnen på plats, knuffad och dragen. Det är fullkomligt omöjligt att backa in. Fy vilken camping! Å här står dom frivilligt! Den kostar €35/dygnet med el och varmduscharna är inte ens gratis. Men det finns restaurang, bar och minibutik. Det är passérkort till alla grindar även till badet. Hit ska vi definitivt aldrig igen. Enligt någon campingbok så ska det finnas 160 gästplatser. Undrar var dom är??

5/8 1/4 ö 8 lämnar vi campingen och 1/4 ö 10 betalar vi €24,10 utanför Ventimiglia. Hmm, dyrare men kortare än igår, men fortfarande en massa tunnlar och broar. Betalar €2,90 utanför Monaco, €1,90 utanför Antibes och €3,80 utanför Cannes utan att ha tagit en enda biljett. Hur fungerar det här egentligen? Får ta en biljett utanför Fréjus och betala €17,80 utanför Aix-en-Provence. Får en ny biljett vid Lancon och betalar €20,70 vid Valence Syd. 1/4 ö 5 är vi framme vid St Nazaire-en Royans och det är inte ett dugg trångt. Gud va' skönt! Vi får välja plats alldeles själva. Tar varsin dusch (gratis), fast Kents är kall. Det är mest holländare och fransmän här. Ett par engelska ekipage har vi sett också.

6/8 Åker till St Jean-en-Royans och hittar den Intermaché som en broschyr sa skulle finnas där. Handlar en del mat och dryck. Tillbaka till campingen och packar in det inköpta godset och så iväg åt andra hållet för nu ska vi till grottorna. Grotte de Thaïs. Cro-Magnon bodde har för länge sedan. Lite obegripligt var det. Inga skyltar på engelska, men det fanns tryckknappar som, när man tryckte på dom, gav upplysningar på engelska. Men det är inte så lätt att höra vad som sägs, när det tjattras på franska bakom ryggen på en. Så vi gav upp knapptryckande efter första gången. Det är inte alls kallt inne grottorna vilket man först skulle kunna tro, bara lite svalare än ute. Man fick 2 plasteuro pengar (vi var ju 2) när man betalt entreavgiften (€6,50/st) som gäller på en del andra ställen som rabatt.

På kvällen kommer ett franskt par förbi och han berättar att han samlar pengar. Aha en sorts tiggare tänker ni. Nej han samlade på utländska mynt. Han hade en 50 öring med GA6 och en 10 öring som han trodde var dansk, men den var också med GA6. Vi rotar fram två 1 kronor med C16G, en hyfsat ny och en lite äldre + en ny 50 öring. Han vill absolut betala för dom, så han får ge oss €0,25. Han ser väldigt förundrad ut. Dom pratar i stort sätt inte alls engelska så det blir lite svårt att kommunicera med dom. Dom ville vet vad klädnypa hette på svenska! Undrar varför. Spelar lite Yatzy på kvällen för TV:n kan man inte titta på. Dom har ett annat linjesystem här i Frankrike.

7/8 Vi har frusit inatt! Bytte sängkläder igår och beslutade att skippa täckena (det har ju varit så varmt). Men med alla fönster öppna och ingen värme på, så blev det faktiskt väldigt svalt.

Det är igenmulet idag, men vi åker iaf iväg till La Sône och går i Jardin des Fontaines Pétrifiantes (förstenande vattenfall). Det är en hyfsat stor trädgård med en himla massa kalkrikt vatten. Här lämnar vi en av de två plasteuro vi fick igår och får €1 i rabatt, samt 2 plastpengar igen. Här finns växter från i stort sätt hela världen. Det är tur att det är mulet, för jag ger mig sjutton på att allt det jag ville fotografera skulle säkert ha varit i motljus. Jag hatar motljus. Åker sedan vidare till Chatte och går in i Jardin Ferroviaire, Järnvägsträdgården. Lämnar det båda plastpengarna och får €2 i rabatt och 2 plastpengar tillbaka. Hur ska man få slut på det här?? Järnvägen är i skala G (1/22,5) och den är utomhus. Verkade lite eftersatt och slitet men den fungerade. 1 km räls, 30 lok, 250 vagnar och massa annat. Är tillbaka på campingen igen vid 12 och det är fortfarande mulet (och kallt).

8/8 Idag märker vi att bagarbilen som kom varje måndag till fredag förra gången vi var här, kommer inte alls. Synd. Åker till St Jean-en-Royans och tankar, tar ut pengar och handlar mat. Gör annars ingenting särskilt.

9/8 Vi hade räknat med ca €17/natt här men vi betalar €48 för 4 nätter. Det var inte dyrt! Vi tappar bort oss i les Abrets och blir tvugna att ta motorvägen mot Lyon. Sydost om Lyon betalar vi €8,90. Det var dyrt för den korta biten. Vi får ny biljett vid La Boisse och i Lons le S betalar vi €12,20. Stannar i Épinal, som Kent tycker är en bra övernattningscamping. Man måste dock ha en fransk elkontakt annars får man inte ström.

De upplevelser som vi sparat till nästa gång är; Åka med Bateau à Roue, besöka Grottes de Choranche och St Antoine-l'Abbaye och kanske även Magie des Automates.

10/8 Kommer iväg riktigt tidigt, vid 7. Söder om Thionville blir det "deviation" och vi får inte åka mer på motorvägen A31. Vägen bär västerut och innan vi hittar rätt igen (mot Luxemburg) så är vi inne i Belgien en stund. Vi har inte alls så mycket bensin i tanken när vi stannar och tankar på Shell i Luxemburg, €1,141/l (lika dyrt eller billigt som i Österrike). Strax efter 12 är vi framme i Nehren och dom säger åt oss att hitta en plats. Vi tar en bredvid en svensk vagn. Det kan ju vara trevligt att prata svenska en stund. Framåt eftermiddagen upptäcker vi att grannarna var ju också i Bologna! Utbyter lite erfarenheter och så.

11/8 Åker in till Cochem och köper häxor. Ett löfte till en kompis (röd) och en till hemmet och för en gångs skull, en till vagnen. Häxor verkar inte vara så poppis längre, det verkar dåligt med dom. Äter på campingrestaurangen på eftermiddagen. 2 jägerschnitzel och 4 öl = €21,60. Något billigare än i Venedig och definitivt mer mat!

12/8 Idag besöker vi "tanten" dvs frau Stock, men vi får göra affärer med herr Stock istället. Det gör absolut ingenting, han är lika trevlig som hon. Kommer ni till Nehrens camping så är det inte långt till dom. Tvärs över gatan från campingen sett (det har jag säkert sagt på annat ställe, men det tål att upprepas, dom har så gott vin). Köper 6 av deras dyraste vin, som sonen i Sennheim odlar (på svärfars mark). €4,90/flaskan inte världens billigaste men hade den funnits i Sverige hade den säkert kostat 75:-/st. Köper även 6 st 1-litrar av en annan sort.

13/8 Man behöver ingen väckarklocka när man står här på Nehrens campingplats. Kyrkklockorna kallar till samling redan vid 8 (sedan igen vid 12 och ytterligare en gång vid 8 på kvällen). Åker en vända till Ediger-Eller och handlar lite öl (den franska är slut). När vi kommer hem ser vi att vi köpt öl blandat med "Fanta"! Blä. Idag är der sommarfest på campingen och man kan köpa vedgrillad gris (ca 2 cm tjock och 1 dm tvärsöver), eller bratwurst/currywurst eller pommes. Ölpaviljong finns det också. Framåt kvällen funderar vi på att gå och köpa oss varsin bratwurst men kommer inte så långt eftersom vi ser frau Stock med man vid ett av borden. Vi slår oss ner och blir sittande i 4 timmar. Dom bjuder oss på öl (för vänskaps skull) och vin ifrån campingbutiken. Slänger bort titlarna som det heter och vi får säga du till dom. KUL!! En 4-manna grupp spelar på festen, Wolf altstadtmusikanten hette dom visst. Dom var jätteduktiga. Campingvärden + 2 anställda överraskade oss med ett litet uppträdande. Vid 10-tiden måste vi lämna festen för vi ska ju åka imorgon. Vi har bestämt att vi ska ha med oss en burk lingonsylt nästa år, den ska vi ge Leni och Heinz. Vi pratade visst något om polska bärplockare i Norrland.

14/8 Sommarfesten hade tur för det regnade halva natten efter den. Går upp före väckningen och kommer iväg vid 1/4 i 9. Vi ser mycket köer åt motsatt håll på väg uppåt genom landet. Själva hamnar vi i en liten, liten 'stau'. Den tog ingen tid alls. 1/4 över 5 är vi framme i Schönböcken och det är mycket vagnar här nu också. Några svenskar, men inga vi känner.

15/8 Åker och handlar lite middagsmat, kylskåpet gapar ganska tomt, bl a grillost med kryddor. Det var gott.

16/8 Stig och Laila kom igår så idag äter vi ute, på Paches Gasthof (200 m från campingen). Jättegott var det och mycket mat samt mycket billigare än i Venedig.

17/8 Varför är vi så morgonpigga när vi inte behöver?? Här har man semester och så är man uppe vid 8 ! Shoppar runt lite idag för imorgon ska vi till Sverige.

18/8 Kl 8 är vi framme i Travemünde och det är redan fullt med folk i kö. 10 i 10 lämnar färjan kajen, då sitter vi redan och äter frukost. Vid 1/2 5 ropas det i högtalarna att vi inte kommer fram till Trelleborg förrän vid 6. Undrar varför? Kommer iland ca 10 i 6 och vänder kosan mot Karlskrona. Vi står på Camp Rödeby inatt. Finns inte på kartan.

19/8 Egentligen så skulle det varit Sydostträffen nu, men eftersom det var för få anmälda så blev den inställd. Vi åker iaf till Eringsboda/Göljahult och går runt i Blomstergården. En riktigt fin trädgård från 30-talet. Sedan åker vi norrut och till Gränna. Vi hade tänkt oss att stå på Grännastrandens camping vid färjeläget, men det såg fullt ut (kö vid incheckningen) så vi vände och åkte en bit till norröver. Kommer till Getingaryds Camping strax efter 3 och här var det inte fullt (än). Helmysig camping vid sidan av Vättern. Det fanns en liten strand men den var stenig och vattnet var alldeles klart.

20/8 Lämnar Gränna vid 8 och styr kosan hemåt. Från Strängnäs och till Enköping möter vi massor med MC och det tar en stund innan vi kommer på att det är Mälaren runt som ska gå av stapeln. Kör in på tomten 1/2 1.

Det har varit en väldigt vacker resa, framför allt från Nürnberg och ner till Bolzano och sedan längs Genovabukten och franska rivieran och upp till St Nazaire.

Billigaste (i €) bensinen på resan fanns i Österrike, 1,139/l.