Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp SFC logotyp FICC logotyp Bilder 2004

2004 Oulu (Uleåborg), Finland

Ibland funderar man på hur man egentligen resonerar. Första tanken som slog en när det kom upp att Uleåborg skulle arrangera FICC var: Men det är ju så långt dit! Det är ju inte så långt, jämfört med t ex förra årets resa. Det är bara Sverige som är långt (till formen).

PCn får följa med i år också. Fast det ska väl inte egentligen behövas. Jamen, det är ju bara E4 norrut, runt viken och så är man framme!

23/7 Lämnar ett halvsoligt Bålsta vid 1-tiden. Vid halv 4 är vi uppställda på Engesbergs Camping utanför Gävle och nu är det inte halvsoligt minnsann. Solen fullkomligt gassar över oss. Det är vi inte bortskämda med. Campingen är ganska trevlig, det var länge sedan vi stog under tallar. Det finns en liten sandstrand här också, men den är även till för allmänheten.

24/7 Eftersom vi är i Gävle idag med, så måste vi bara hälsa på Sveriges största järnvägsmuseum, dvs Sveriges Järnvägsmuseum. Trevlig utställning med riktiga ånglok. Även det svenska "ångloket" som tävlade mot det engelska (någon gång på 1800-talet?) fanns till beskådan.

25/7 Idag har vi inte sagt var vi ska stå över natten. Vi bara åker. Passerar Höga Kustenbron. Vilket bygge! Vi missar tillfarten till Skulebergets Camping och fortsätter. Ser en campingskylt söder om Örnsköldsvik, så vi tar den. Efter en stund på ovanligt lantlig väg (inte dålig, men smal och krokig), kommer vi fram till Kornsjögårdens camping. Ganska sumpigt i backen, trots lutning, men med 4-hjulsdriven bil går det bra. Här får vi prata engelska (eller tyska) för campingvärden pratar inte svenska! Han klagar lite över att det är så få husvagnar/husbilar som hittar hit. Det är mest stugorna som det är beläggning i. Här finns det pub och man kan även beställa frukost. Hur fina sanitetsutrymmen som helst finns det också. Innan kvällen är till ända står det iaf 4 husvagnar på gräsmattan.

26/7 När vi drar upp gardinen vid 7-tiden på morgonen, far en husbil från platsen. Undrar om han hade meddelat ankomst? Åker vidare norrut och hamnar på Camp Arcus i Luleå vid 2. Eftersom det har regnat en del, väljer vi en plats där vagnen står på asfalt och ett ev förtält/soltak är på gräs. Billigare plats än på enbart gräs. Konstigt. Mitt emot campingen ligger MBVs museum. Dvs Malmbanans vänners museum. Det var inte ett stort museum, men det var trevligt. Inga ånglok här inte, som i Gävle.

27/7 Tar en tur till Gammelstad utanför Luleå, men vi åker bara igenom. Sedan går vi en vända på "stan".

28/7 Idag ska vi stå på rastplats och den heter Kerräsjoki och ligger på östra sidan om E4 strax innan Haparanda. Vi är definitivt inte ensamma här. Flera vagnar/bilar som ska till FICC i Uleåborg står här för natten. Vi funderar på var alla renar var någonstans. Ska vi klaga hos turistinformationen? Vi har inte sett en enda. Solsken hela dagen var det och inte mycket mygg alls. Så det så!

29/7 Passerar gränsen till Finland vid 8 och här byter vi chaufför. Och så kommer vi på att klockan är ju faktiskt 9! Vi är ju i Finland. Ja, ja så det kan bli.

Vid 11 är vi uppställda på rallyplatsen. Vi har nog nästan de bästa platserna iår (för en gångs skull). Nära till simhallen, Ouluhalli och köpcentrat med 3 stora butiker.

30/7 Kroppen (eller knoppen) har inte fattat det här med finsk tid. Vi brukar gå upp 1/2 9, 1/4 i 9 sådär när vi är lediga, men här är ju klockan nästan 10 då! Går till köpcentrat och handlar lite. Man måste ju kolla in prisbilden. Hmm det var nog inte dyrare än hemma. På kvällen har vi långbord, med info från delegaterna, på gräskullen som går genom svensklägret. Vi sitter i solskenet och mår så gott.

31/7 Idag är det invigningsdags och vi missar nästan tiden (för vi har inte ställt om klockorna). Tåget går nästan hela Oulu runt och det är varmt och gassande sol! Men de sedvanliga talen struntar vi i och lunkar hemåt i värmen.

2/8 Idag har vi info vid anslagstavlan i strilande regn. 2007 Irland, Millstreet och 2008 Holland. 2005 och 2006 visste vi ju redan. Information i pappersväg från Italien kommer senare i veckan. På kvällen började strömmen svika oss. Ja inte bara oss förstås. Det var väl någon som frös och satt på elpatron på lite för mycket kW.

3/8 Åskan väcker oss idag, så vi är uppe vid 1/2 9 finsk tid. Går inte att sova när det dundrar och smattrar så som det gjorde. Å ikväll som det ska vara svensk afton! Går till Ouluhalli för att posta vykort och hittar broschyr om Italienska rally! Fint, nu måste vi hem och läsa. Mycket pengar kommer det att gå åt om man ska åka på utflykter och det är nog säkrare än att ta den egna bilen och fara runt med.

På svenskaftonen delar vi bord och gäster med Tom och har hur trevligt som helst.

5/8 Idag lämnar vi rallyt för att åka sightseeing i Sverige ett tag. När vi stannar för paus på väg 99 norr om Haparanda visar biltermometern 26 grader! Uppställda på Bohedens camping vid 1/2 3 och det är ännu varmare. Hon som tog emot oss hade haft en termometer i vattnet och den visade 25 grader. Just det! Tjugofem grader varmt! Det här är en ljuvligt plats och hur mysigt som helst. Folket är så vänliga och telefonerna fungerar inte. Vi har fel operatör. T.o.m. Inger vågar sig på ett dopp i det blå, som heter Djupträsk och är en del av Kalixälv.

6/8 Åker in till Överkalix för lite shopping. PG på campingen hade berättat att vi skulle åka upp på Brännaberget och kolla in utsikten över vattnet, så det gjorde vi innan vi besåg Överkalix. Och när vi kommer upp till folkparken (den ligger högst upp på berget) så står det en ren där! Och kameran ligger helt otillgänglig. Renen gillar inte oss, så han lufsar iväg bortåt skogen. Det var faktiskt en vidunderlig utsikt inifrån parken. Se foto.

7/8 Nu far vi vidare norrut, ja lite nordväst blir det väl mot Gällivare och på vägen räknar vi till 9 renar och två döda. I Gällivare vänder vi kosan söderöver mot Jokkmokk och innan vi kommit fram dit så har vi sett totalt 19 renar (levande). Inte så mycket. Vi trodde det skulle vara fler strövrenar. Campingen är trevlig och det finns mycket för barn att hålla på med. Flera badbassänger finns det också, om man nu inte vill bada i älven. En restaurang finns inom gångavstånd och i samma byggnad som receptionen finns en "korvkiosk". Det enda tråkiga med den här campingen var... bärplockarna. Inne på ICA köper vi Jokkmokksfalu. Charkmäster säger att den innehåller mycket mer kött än vanlig falukorv och det stämde nog för den var jättegod!

9/8 Åker vidare söderut och det är vackert efter vägen, men ganska långt mellan boningarna. Landar på Doro Camp i Dorotea. Den här är nästan lika mysig som Boheden. Här finns en egen liten badsjö med brygga, restaurang (eller om det var bara kaffeservering, lite oklart). En del platser är terrasserade och andra på släta backen. Här finns också en boardercollie (?) som inte är som andra. Han vaktar barnen på bryggan! Men inte för att rädda dom om dom trillar i. Nej då! När han tycker att ungarna varit tillräckligt länge på bryggan, springer han ut och jagar ner dom i sjön. Springer sedan tillbaka till stranden och vaktar vidare. Sicken jycke! Kent brukar alltid få bra kontakt med hundar, oavsett ras, men se med den här fick han knappt prata. Hunden gick ifrån honom, så han fick fri sikt mot barnen.

10/8 Går på Polarmuseet. Det var kul att kolla in gamla vagnar.

11/8 Fortsätter söderöver och i Hackås får vi faktiskt kontakt med telefonioperatören en stund. Så länge så att vi hinner ringa till sonen hemma och meddela att vi dyker upp imorgon. Stannar i Sveg för natten. Vi höll inte på att hitta fram till campingen för det var ett massivt vägarbete i själva Sveg. Köper hämtpizza på restaurang Björnen som ligger precis vid campingen och äter den i vagnen. Det var gott.

12/8 Nu börjar det bli lite kylslaget på mornarna. Bara 11 grader visade termometern, ute alltså. Inne hade vi bara 15 för vi hade ju inte någon värme på. Vid 14.30 är vi hemma igen i Bålsta.

Det har varit en trevlig och inte särskilt dyr semester.