Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp VKT logotyp FICC logotyp Bilder 2002

2002 Gent, Belgien

I år har vi PC:n med oss på resan (det har tidigare inte var möjligt) och ska nu försöka skriva varje dag. När detta syns på Internet är vi dock hemma sedan länge. Vi har också skaffat oss en vägplanerare (för PC), Route 66. Vi får se om det fungerar.

19/7 Vi startar från en grått men varmt Bålsta vid 10-tiden. Vi letar oss fram till Tuntorps Camping, en ny camping inom Sörmlandssektionen. Den ligger vid sjön Yngaren. Helt fantastiskt läge! Mycket återstår dock för entusiasterna att göra, mer el framdragen t.ex. Ny servicebyggnad behövs nog så småningom också. Vi kom hit vid 12-tiden och beslutar oss direkt för att stanna över natten. När vi skriver in oss och betalar för natten får vi veta att det är korvgrillning ikväll och att vi var så välkomna att delta. Tackar! Det finns en liten, men dock badstrand med långgrunt vatten. Läget är 20 km från Katrineholm och 10 km från Bettna. Grillningen blir tyvärr inställd p g a regn. Man kan ju inte rå på vädret. Regnet avtar dock vid 21-tiden ungefär en timma för sent. Har pratat i telefon med vänner som för tillfället befinner sig i Tingsryd. Bestämmer att vi ses på Osby Camping imorgon.

20/7 Fuktigt och grått på morgonkulan. Har hyfsat åkväder fram till ungefär Jönköping, då kommer det en skur. Stannar utefter E4:an vid Taberg för att äta lunch vid 13-tiden. Får vänta i över 20 minuter innan vi får vår "hemlagade lasagne". Det sa dom visserligen när vi betalade maten, men dom sa inte att den skulle vara halvkall! Fy f-n! Och man är ju som vanligt alldeles för mesig för att protestera. Denna f.d. Route 66 restaurang rekommenderar vi inte! Vid 16.30 är vi framme på Osby Camping som inte bryr sig om några extra 35 kronor för att man bara har Internationella Camping kortet. Jättetrevlig personal som tog emot. Har fått plats bredvid våra vänner. Många holländare här, fler än tyskarna. Vädret är helt OK.

21/7 Vädret helt fantastiskt när vi kliver upp vid 6.30. Har färja att passa i Helsingborg kl 10.00, därav denna tidiga morgon. Kommer fram för tidigt till färjeläget men får ändå inte åka med en tidigare färja p.g.a. brandövning. Kommer även fram till Rödby i god tid, missar precis 13.15 färjan och tror då att vi får vänta till 14.15 som är den tid vi beställt till. Men det kom en färja innan dess och den kom vi med. Så 14.30 är vi i Tyskland och möter världens kö! Stackars dom som ska med färjan och stå och vänta så!! Vi har smygkö kan man kanske kalla det för fram till bron, Fehmarn Brücke alltså. Åka, stanna, åka, stanna o.s.v. och så helt plötsligt kan man åka i 180 km/h, fast det gör vi ju inte. 16.30 har vi checkat in på Schönböckens camping i Lübeck (igen), och det spöregnar. Jag tycker jag känner igen det här.

22/7 Idag är det shoppingdag. Handlar lite smått och gott både på Citti och på Plaza. På vägen hem provar vi nog Aldi, som nyss öppnat i Cittihuset. Regnar av och till hela dagen, men det är sån't man får stå ut med.

23/7 Det har nog inte regnat något på hela natten men fram på morgonen så börjar det, förstås. Så markisen får rullas ihop blöt, men det klarar den. Åker efter vägplanerarens val av väg och det går så där. Att försöka åka efter gatunamn fungerar inget vidare. Bättre att ha kollat på kartan vart man ska ta vägen. Värre blev det. Enligt planen skulle vi ta avfart 16 från A395, men se den hittade vi inte. Efter avfart 13 blev det B6:an istället. Vi undrar fortfarande vart motorvägen tog vägen. Då blev ju resten fel förstås. Men efter lite snurrande så hittade vi faktiskt nästan rätt (blev tvungna att fråga på en mack vart vi skulle ta vägen), och här står vi nu på Freizeit Oase Harz Camp i Göttingrode (det var dit vi skulle) och det är helt OK. Duscharna har ni nog aldrig sett maken till. Kakel och eget rum, soft musik i högtalarna, när man duschar, ja det är knappt man tror det. Kom hit och kolla själva. Det finns också sauna, solarium, en liten pool (utomhus) och flera lekplatser för barn. Och en hel drös med danskar. Danskarna är faktiskt fler än holländarna och det är ju ganska ovanligt.

24/7 Utflyktsdag. Vi for till Goslar och tittade lite. Bl a på en del av en kyrka från slutet av 1000-talet. På kvällen åt vi på campingens restaurang, en alldeles utmärkt Cordon Bleu med en alldeles lagom kall pilsner till.

25/7 Efter att ha betalat 39.20 Euro för två nätter far vi enligt vägplaneraren mot Bad Kösen. 5.20 Euro var kurtaxa! Och vi som inte använt varken pool eller sauna. Planen enligt Route 66 kanske stämde, det vet vi inte för vi hamnade i Umleitung och fick fara en annan väg. Resten hittade vi själva. Vi passerade en by som heter Stolberg där nästan vartenda hus utefter vägen var fackverkshus. Helt fantastiskt, men så himla trångt. Mellan Kelbra och Bad Frankenhausen vart det rena rama alperna och mest uppför. Vägen slingrade värre än en ål. När vi kom till Bad Bibra tog vi in på den campingen istället för Bad Kösen. Fick faktiskt komma in fast vi kom mitt i Middagsvilan. Inte många turister här. Vi hittar inte heller någon dusch eller var man ska tömma kemtoan. Beställer ett frukostbröd för campingvärden sa att det var stort. Kan inte ringa hem eller titta på TV. Får inte in en enda sebar kanal.

26/7 Går och köper mitt frukostbröd och han skämtar med mig om det var ett eller två bröd och jag vidhåller att det var ett. Det var små frukostbröd och jag fick två. Dusch finns tydligen för en pojke köpte duschpoletter när jag betalade för natten. Vet inte vad campingen heter, kvittot var en liten vit vanlig lapp där värden skrivit upp värdena för respektive sak, vagn, person, el osv. Far till Wiehe för vi ska titta på modelltåg. Dom var inte få måste vi säga! Med Ms medlemskort fick vi 5 Euro i rabatt på inträdet. Åker på skrå till Kirchheim, väster om Bad Hersfeld och hamnar på en 5 stjärnig camping, och enligt campingtaxan så borde vi ha tagit med oss våra bekantas barn (2 st) och lånat ett par till. 17,50 Euro per natt! För vagn, bil och max 6 personer. Och vi som bara är 2! Högt läge men ingen mottagning på telefon. Vi måste ha fel operatör. TV kan vi i alla fall se och eftersom det inte är solväder får det bli lite TV.

27/7 Dagen börjar grå och halvkall, 16 grader bara. Hela veckan har TV och radio pratat om värmebölja till helgen. Vi får se. Checkar ut och får betala 21,70 Euro. Ganska så hutlööst egentligen för 2 personer. Har vägarbets-stau på A5:an men det rullar på. Kommer fram till Bullay i "Mittagsruhe" och får snällt vänta. Bären-Camp är inget vi rekommenderar eftersom vi inte tycker om trånga campingplatser. Men läget är ju helt fantastiskt, nära Mosel och nära själva byn. Imorgon ska vi kolla närmare på den. Just nu är klockan 19.30 och det är 27 grader ute i skuggan. Har vi åkt fel??

28/7 Går in till Bullay vid 9-tiden och det är redan över 20 grader. Tar bilen till Zell och kollar lite, men eftersom vi inte lyckades få ut någon parkeringsbiljett stannar vi inte länge. P-böter vill man ju undvika om man kan. Åker till Alf och åker runt lite där. Äter middag på campingens restaurang, Bären-Stube. Det var gott och inte dyrt. Nu när klockan är 8 på kvällen är det 32 grader i vagnen!

29/7 Åker till Cochem och parkerar på en stor gratisparkering. Går runt lite innan hettan nästan tar död på oss. Hinner tillbaka till Bullay och handlar på Edeka innan campingen stänger för middagsvila. Man kommer varken ut eller in under den tiden. Äter återigen på campingens restaurang, fast annan mat. Fortfarande lika gott. Vid 22.30-tiden på kvällen är det fortfarande 24 grader utomhus.

30/7 Köper tvättmaskinspollett och gör lite nytta. Maskinen är mer eller mindre självtänkande. Det finns en torktumlare också, men med det här vädret så behövs ingen sådan. När vi hängt tvätten åker vi ut en sväng, bl a till Nehren och hälsar på "tanten" i vinbutiken vid gatan. Hon blir så glad så att se oss igen. Köper några flaskor vin. Detta är en liten odlare och det sponsrar vi gärna. Det finns större på orten också. När kommer hem kan vi tar ner en del tvätt. När endast tre persedlar återstår hörs det muller i fjärran. Åska? En stund senare ett par droppar på markisen. Tar in de tre plaggen och så kommer första åskregnet. Får vi det svalare nu? Kommer ett par regnskurar till men temperaturen sjunker inte nämnvärt. Vi går till affären i lätt duggregn. På vägen tillbaka kommer ÅSKskuren. Vi stannar under ett träd (vi har paraply med oss) en stund innan vi tar oss tillbaka till vagnen. Temperaturen har sjunkit med 2 (två!) grader. Det kommer mer åska senare och den bara snurrar runt i bergen omkring. Och regnet det bara öser ner.

31/7 Har åskat och regnat nästan hela natten men fram på morgonkulan slutar det, så vi kan lämna Bullay torrskodda. Radion har dock varnat för hagel och mer åska. Vi får se hur det blir. Kommer fram till Grevenmacher i Luxemburg vid 10.40. En liten camping vad det gäller gästplatser, men annars ganska stor. Ligger precis bredvid vägen så vi får se om nattron blir förstörd. Läget är också vid Moselle, men det syns knappt. Ett friluftsbad ligger i vägen. Sitter med säsongare i deras pub och lyssnar på rotvälskan, f'låt letzeburgska ska det vara. Vilken blandning av språk! Ett par stycken pratar lite engelska så vi kan göra oss lite förstådda.

1/8 Har regnat ganska mycket under natten, men någon åska har vi inte hört. Nattron blev inte så förstörd ändå. Åker mot Belgiska gränsen och strax innan den stannar vi på en rastplats för att invänta goda vänner. När dom kommer åker vi vidare till en bättre rastplats. Cappelans håller på att byggas om. På nästa rastplats går vi igenom vart vi ska ta vägen för natten. Och så far vi vidare. I Rochefort campar vi. Vädret är varmt och hett. Campingen är väl så där, i alla fall där vi står. Men den är tydligen mycket större än så här.

2/8 Nu är det dags. Sista etappen fram till rallyt. Anländer till rallyplatsen vid 12.15 och får köa för att köra in. 13.15 ser vi svensklägret och 10 i 2 är vagnen färdiguppställd. Så lång tid vet jag inte att det har tagit på något tidigare rally. Det verkar som om vi svenskar står längst från allting, vilket heller inte är så ovanligt. Underlaget är det nog inget fel på, ganska grovt gräs med jordfläckar här och där. Men det kan nog hålla för regn. Vi är 32 ekipage från Sverige här och 5 av dom får inte stå med oss andra, p g a att dom har husbilar. Men trots det så står det 1 husbil här.

3/8 Idag är det invigning. Organisation verkar saknas, för när vi kommer till fältet för uppsamling så finns det inga skyltar som säger var respektive land ska stå. Efter ca 1 timme kommer skyltarna. Då börjar vandrandet för en del länder. Vi har tur som står där vi gör eftersom vi inte behöver flytta på oss. När vi stått i 1 1/2 timme är det dags att vandra mot hallen. Dom som kan har alltid fina eller roliga kläder på sig. Engelsmännen lyckas alltid dra till sig blickar, pga fyndigheten i klädslarna. Svenskarna har några folkdräkter och resten är så blå/gula det bara går.

4/8 Det går gratisbuss in till Gent varje halvtimme, så idag tar vi den. Vi har glömt kartan hemma så vi går naturligtvis åt fel håll och får se ett väldigt fult Gent. Vi tar en pilsner på Kouter och går vidare åt det håll som vi tror är mot kyrkan. På vägen möter vi bekanta som bekräftar att vi är på väg åt rätt håll. Nu blev det mycket trevligare vyer. Vi går in i St Baafs katedralen och bara drar efter andan. Vilken rymd! Och vad vackert! Den äldsta delen är från 1100-talet. Predikstolen är i marmor och polerad ek. Helt fantastisk. Filmen till kameran tar slut och vi har naturligtvis inte med oss en ny, så vi tar bussen hem igen. Då börjar det regna och paraplyer har vi inte heller. Vi går till affären men dom har siesta och öppnar om 40 minuter. Vi väntar ut både regnet och öppettiden. Affären på området har väl det mesta man behöver och det är dyrt. Men dom säger att det är dyrt i Belgien. Vid affären ser vi anslag om att gratisbussen bara ska gå var 60:e minut men från kl 8 (istället för 9). Jag vet inte om det är så bra, vi är ju en hel del folk här som vill åka in till Gent. Igår hade nästan blivit slagsmål om platserna på bussen.

5/8 Idag gör vi inget särskilt förutom att gå på spanjorernas infoträff angående nästa års rally utanför Barcelona. Gott vin och goda små tapas. Att vi kom in begriper vi inte. Träffen var bara för delegater. Vännerna våra stannar kvar och bevistar Taiwans infoträff också.

6/8 Inatt har det regnat mer än 'cats and dogs'. Man blir ju less på det här. En lat fransman ska ta bilen till toatömningen och fastnar i leran precis framför vår vagn. Nu fick han gå i alla fall. Rätt åt honom. Vägen är nu avstängd för onödig trafik. Vi väntar och ser när bilen kommer bort. Är med på svenskaftonen och äter ärtsoppa och dricker punch. Fast vi har inte inbjudit några nya vänner utan våra vänner från Östergötland. När vi har ätit färdigt så har faktiskt fransmannens bil försvunnit.

7/8 Vi har hittat i alla fall en pryl som var billigare här i Belgien än hemma. Taklucka med fläkt, så det köper vi. Vid sådana här rallyn anordnas det alltid utflykter till närmaste stad och städer och sevärdheter längre bort. Den billigaste i år kostar 37 Euro/person och går till Antwerpen och Bryssel. Guidning i staden och rundtur är det enda som ingår i priset. Vi har inom Caravan Club of Sweden en uppfinningsrik person som heter Tom. Han har fixat med buss och middag för 26 Euro/person till Bryssel. Det är en kvällsbuss för att vi ska få se ljusspelet på Grand Place/Grote Market. Så 16.00 bär det av i buss till Bryssel, nästan hela svensklägret åker med. Totalt är vi 74 personer i en dubbeldäckare. 22 är norrmän och 1 ensam finnländare. Åker förbi Europaparlamentet som inte är färdigbyggt ännu. Vilket komplex! Får promenera runt lite på egen hand innan det är dags för middag på Manneken. Soppa, kött och så glass till efterrätt. Sedan ockuperar vi en annan restaurang i väntan på ljusspelet. Det är kort, intensivt och vackert. Tyvärr bara 10 minuter långt. Musiken var någon sorts medeltida klostermusik. Mycket suggestiv. Sedan traskar vi så sakteliga tillbaka till bussen och vi är tillbaka i vagnen 0.30. God Natt!

9/8 Idag far vi vidare fast rallyt håller på ett par dagar till. Men vi har jobb att sköta och måste åka. Vägplaneraren har hjälpt till att ta fram snabbaste vägen, men vi har gjort lite justeringar p g a för mycket K- och L-vägar. Vi får åka ett par stycken ändå men inte fullt så mycket. Kommer fram till Nehren vid 3-tiden och det är nya ägare. Restaurangen är öppen, receptionen ombyggd. Den här helgen är det sommarfest på campingen. Äter middag på en Imbiss som öppnade förra året i ena änden av Nehren. Seniorteller beställer vi. Vad är det? Gott var det. Det var schnitzel (åsikterna går isär om det är hackat eller helt kött) med pommes och valfri sås (zigenar- eller jägarsås). 3.80 Euro/st. Inte så dyrt eller hur?

11/8 Nu måste vi fara från Nehren. Resan mot Lübeck går bra, bara två små 'staus'. Ett kort störtregn träffar oss söder om Hamburg, men sedan är det ganska lugnt fram till Schönböcken. Då kommer regnet igen. Var det inte så när vi åkte ner? Hela campingen vimlar av hemvändande svenskar, som bevistat rallyt. Nästan som ett nytt svenskläger.

12/8 Shoppingdags. Besöker alla tre varuhusen. Aldi här i Cittihuset har ett litet, men naggande gott utbud. Då menar vi billigt. Möter naturligtvis svenskarna från campingen som tipsar oss om vad som både är drickbart och billigt. Tack för det. Lyckas ändå göra av med 250 Euro (lite ojämnt fördelat på de tre). Men det är det nog värt. När vi kommer tillbaka till campingen så är vi så gott som ensamma svenskar kvar. Dom andra kanske har mer bråttom än vi har?

13/8 Hemåtresedags. Lämnar campingen vid 7 så vi kommer med en färja som går 8.15. Inte så mycket folk ombord. Äter frukost ombord och det var inte billigt. Vi har aldrig förstått det där med "sjöpriser". Inte ens taxfree-shopen är ju billig. Jo om man jämför med Sverige men inte med Tyskland. Nästa färja vi ska med är den som går vid 12 från Helsingör. Här kan man köpa billigt snus. Alltid nå't. Vid 16-tiden har vi kommit till Jönköping och det räcker för idag. Det är kletigt och varmt och inte en enda solstråle så långt ögat når.

14/8 Lämnar campingen vid 8.30 och nu förstår vi var det soliga vädret varit någonstans. Hemma i Sverige! Vi ska inte klaga. Vi har haft det bra ändå.