Till startsidan TCS logotyp Bilder 2001

2001 Interlaken, Schweiz

I år åker vi på något nytt, Europarally! Vi börjar lite löst med en tripp till Höganäs, för Caravan Club of Sweden håller sitt riksting här i år. Sedan när det är slut tar vi färjan från Helsingborg till Helsingör och far vidare söderut. I år har inte vi planerat någon resväg. Det har Tom i Blekinge stått till tjänst med.

22/5 Vi går ut lite löst (som vanligt) och åker bara till Himmelstalunds Camping i Norrköping. Här möter oss Stig som ska vara i sällskap med oss ända till Schweiz. Campingen ligger fint vid Motala ström och på gångavstånd till hällristningarna. Gå bara över den lilla bron från campingen och så en bit upp på en kulle så hittar ni dom.

23/5 Nu drar vi till Skåne. Ett Riksting är egentligen Caravan Club of Swedens årsmöte, där alla ordföranden, sekreterare, teknikansvariga och delegater träffas och fattar bra beslut (får man hoppas). Men vi andra som inte sitter med i styrelser och sån't, träffar likasinnade och bara umgås och har det trevligt, för det mesta. Oftast beror otrivsel på vädret och i en del fall på underlaget man ställt vagnen på. Eftersom Stig är från Norrköping, valde vi iår att stå tillsammans med Östgötasektion. I år tyckte vi från början att vi nog fått den sopigaste platsen av alla att stå på. När vi kommit fram och checkat in så fick vi åka och åka och åka igen, tills vi kom fram till "Östergötland". Här var det grusplan, och det är ju inte så himla kul och stå på. Men det visade sig att vi nog stog på bästa platsen i alla fall. Vi delade ytan med Dalarna och KLM-are som inte jobbade samt Caramba-åkare. Man tar alltid en promenad för att kolla var alla andra sektioner håller hus och hälsa på dom man känner/känner igen. Alla som stog på gräs hade visst sork- och/eller kaninhål överallt. Grus var bäst den här gången! Sedan hade vi nästan närmast till puben och dansen också. Extra bonus! Kan det bero på att det är Östergötland som anordnar tinget nästa år??

25/5 Idag ska vi på bussutflykt. Först ner till Malmö. Vid sidan om Öresundsbron får vi fika och fralla (eller bulle som dom säger i Skåne). Sedan åker bussen över bron. Nu ser man inte så mycket av bron om man sitter långt bak i bussen, men det var trevligt i alla fall. I Köpenhamn så åker bussen runt lite och visar på sevärdheter, bl a den lilla sjöjungfrun. Här får vi också gå av och gå lite själva en stund och t ex äta lunch. Vi hittar till slut en restaurang med plats och får så småningom mat också. Det var 7 (sju) bussar som lämnade tinget för att göra denna rundtur och den folkmängden fyllde lätt de närliggande restaurangerna. Sedan åker vi kustvägen upp till Helsingör. Här var det vackert! Och vilka villor!! I Helsingör fick vi en stund att handla på innan färjan avgår till Helsingborg och därefter tillbaka till Höganäs.

27/5 Nu har vi "tingat" färdig och beger oss mot Helsingborg för vidarebefordran till Tyskland i första hand. Man kan ju inte påstå att det är någon trängsel på färjorna så här års. Vi övernattar på Schönböckens Camping i Lübeck för att imorgon göra en inköpsrunda på Citti. Ungefär 10 minuters promenad från campingen, ligger gasthaus Schönböcken som, när vi var där, hade dagens tips Schnitzel med sparris. Jättegott!

Det tråkigaste med Kristi Himmelfärdshelgen var att metereologerna lurade oss på sommaren! Visst, dom hade sagt; Solsken och ca 20 grader varmt i Skåne. Solsken hade vi och snålblåst, så inte blev det några 20 grader inte.

29/5 Söderöver i Tyskland. På eftermiddagen har vi slagit läger i Witzenhausen på Camping Werratal. Den här gången stämde campingboken exakt. Men hur vi ska hitta ut ur staden igen, det vet vi inte i dagsläget. 3 minuter (max) från campingen går floden Werra. Ganska trevlig camping, men vi skulle nog inte vilja vara här under högsäsong. Vi såg nämligen bara 1 dusch för resp. kön och det är ju inte mycket om campingen är full.

30/5 Mer söderöver till T/R Bad Bellingen där vår resvägsplanerare Tom väntar på oss. Idag är det hett som i en bakugn. 30 grader i vagnen fast klockan är 22. På natten passerar ett ordentligt åskväder, men inte blev det svalare för det!

31/5 06.30 är det fortfarande varmt i vagnen, 24 grader. Mot Schweiz! Eftersom att vi har bestämt oss för att inte åka motorväg i Schweiz (mest p g a snålhet. 40+40 CHF x 5,95, så förstår ni) passerar vi gränsen vid Rheinfelden. Den staden finns på båda sidor och efter bron in i Schweiz, i backen ner, där ligger Schweiziska passkontrollen. Dom frågar bara om vi har något att förtulla och eftersom vi inte riktigt vet om vi har det, så säger vi nej. Vi har legat sist i vår lilla karavan, så när vi är klara med passagen är de andra två som bortflugna! Men vi kommer ikapp dom så småningom, innan vi lämnar staden. Nu bär det ut på landet. Segdragna backar med tvära kurvor och i mer eller mindre spöregn åker vi genom Schweiz söderut.

På kartan var ett pass utritat och vi hade försökt ta reda på om det var mer eller mindre lämpligt att åka med husvagn där, men ingen visste. När vi passerat passet förstog vi nästan inte att vi hade det. Det märktes knappt. Vidare förbi Bern och sedan Thun. På vägen som går ovan Thuner See är en tunnel inritad på kartan och det visade sig vara 4 stycken. En s a s naturtunnel, uthuggen i klippan och inte tillhyfsad på något sätt. De andra 3 var liksom kaklade på insidan. Tunnlarna var inte långa men de låg nästan i kurvor, så det var ganska svettigt.

Här i Interlaken finns det 7 st campingar som ligger ganska nära varandra. Vi hade fått veta med bekräftelsen att vi ska stå på camping 1, Manor Farm. Tom hade t.o.m. skickat efter broschyr och där kunde man se vilka platser vi fått. Vi blir invinkade till höger och nu regnar det rejält. Efter en stunds dividerande med "semaforen" (som vi kom att kalla honom), tycker en annan man att vi ska backa. OK, Kent börjar backa, ser inte ett dyft. Stopp! Inte backa! Nehej. Tom (som ligger först) kör iväg runt servicebyggnaden, Stig och vi efter. På motsatta sidan av vägen ligger också Manor Farm, dit ska vi. Men se det stämmer inte med Toms broschyr och nu regnar det ännu värre. Runt igen och tillbaka till den första campingen. Nu har dom kommit på var vi ska stå. Och se det stämmer precis med våra papper. När klockan är 12 är vi uppställda och kan äta lunch. Resten av dagen åskar och regnar det omvartannat och det är ju aldrig särskilt roligt.

Elkontakten i Schweiz har 3 pinnar ut och sådan kontakt har inte vi. Men man får låna en i receptionen för 25 CHF. Tom, som det är lite fart på, åker iväg in till själva Interlaken och köper 3 lösa kontakter. Nu kan vi göra egna schweizersladdar och få tillbaka våra pengar imorgon.

1/6 Vi hade hört att det skulle vara dyrt i Schweiz (bortsett från motorvägsavgiften), t.o.m. schweizare som var med på tinget sa det. Så vi (Stig och vi) tog det säkra före det osäkra och tankade på sista T/R i Tyskland. Men när vi kom in i landet så var ju bensinen t.o.m. billigare än i Tyskland. Inte mycket, men dock. Vilken mina! På morgonen vill man ju gärna ha färskt bröd, så vi letar reda på campingbutiken och där finns det. 2 st för 1,80 CHF. Kommer ni ihåg växlingskursen?? 5,95. Nåja, lite får man väl unna sig. Åker in till Interlaken för att ruinera oss mera. Vi behöver lite mat. Vi hittar en affär, Migros, där det var extrapris på fläskfilé, bara 48 CHF/kg! OCH DET VAR SLUT!!! Vi köpte 3 fläskkotletter för 11 CHF. Inte världens billigaste men, men. Vi hittade en 6-pack med yoghurt (180 gr) för bara 2,40 CHF. Det var väl billigt!

I Interlaken finns ett modelljärnvägsmuseum som vi gick in i, 7 CHF/pers i inträde. Kent och Stig tyckte det var jättehäftigt. Det gick tåg överallt och olika sorter och miljöer.

På eftermiddagen är det invigning av detta rally och semaforen övertalar oss att gå under eget plakat, alla 4 svenskarna som är här. Så vi klär oss i gult och blått och går med i tåget. Det var väl drygt 1 km till festtältet där invigningen hölls och det regnade inte ett dugg under hela tiden.

2/6 Idag tar vi det bara lugnt. Regnet kommer på eftermiddagen så vi tar bilen till festtältet där vi ska äta Bern specialiteter (förbeställt). Maten bestog av; Örtkryddad kokt potatis (utan salt), varmkorv, kassler, en fläskbit, en skiva nötstek och en korvskiva av något slag och en himla massa "harry kuvert" med fläsktärningar i. Respektive rätt kanske heter något speciellt, det vet inte jag. Det var gott sa karlarna, jag vet inte det jag. Men sedan kom efterrätten. Glass, i form av en päronskiva, choklad- och citronglass. Det var gott! Till maten "serverades" det också musik, rockmusik. Det gick ju knappt att äta, man satt ju bara och "digga". Dom var duktiga. Sedan följde det lite folkloristiska uppträdanden. Folkdans, folkmusik, alp-horn med flaggkastning (!). Tyvärr så repeterades det alldeles för mycket. Vi hade hellre hört på rockmusiken, så vi åkte hem tidigt, i spöregn.

3/6 Idag åker K & jag till Interlaken för att tanka. Vi har fått vägbeskrivning av Tom var vi kan hitta vår mack, men se det gör vi inte. På bergen omkring oss har det fallit snö, det var bara 8 grader på morgonen, men det är inte så kallt över dagen. Vi ger upp letande efter macken i Interlaken och vänder kosan mot Thun istället, för där hade vi sett en när vi kom. Utan vagn går det ju alltid lite fortare, så genom tunnlarna gick det med en ... fart! Häftigt. När vi kommer tillbaka till Manor Farm, ska Tom och Stig ut och åka. Till vägs ände sa dom. Vi följer med i samma bil. Vi åker så långt som till Stechelberg, där tar det slut. Vi har passerat Lauterbrunnen där man kan ta tåget till Wengen. Bilväg dit finns inte. I Trümmelbach finns det vattenfall inuti berget! Vilka vyer alltså. Man nästan hissnar. Vattenfall som kastar sig ut för bergskanten. Snöklädda toppar, fast vi har det varm och skönt där vi är. Kor (ung 20 st i en hage) och alla hade "pinglor" runt halsen. Vi stannade och öppnade fönstret. Man kan alltså knappt höra vad man tänker när alla dessa pinglor låter, i flera olika toner.

När vi kom tillbaka till tältet så var det dags att göra reklam för nästa års Europarally. Det ska hållas i Prüm i västra Tyskland, inte långt från Luxemburg, Belgien, Frankrike eller Bitburg. Vi får se hur vi gör.

Vi var 750 ekipage här på rallyt, inalles 1623 personer, varav 3 ekipage från Sverige d.v.s. vi.

Om ni tycker att vägvalet i Schweiz beskrivs lite torftigt, eller snarare med en massa ortsnamn istället för vägnummer, så beror det helt enkelt på att vi inte hittade några vägnummer, varken på kartan eller i verkligheten.

4/6 Idag far vi hemåt så sakteliga. Vi tar en lite annorlunda väg tillbaka till Tyskland. Den var på sitt sätt trevligare än den andra, den gick nämligen genom byar. Men om chaufförerna tyckte det var trevligt vet jag inte. Nu åker vi till Frankrike istället. Efter en liten rast på Aire de Battenheim, kör Stig först fram till Colmar och sedan till campingen. Camping de l'Ill. Det låg trevligt vid ett litet vattendrag, som nog hette Ill. Gratis duschar och fina. Men glöm aldrig toapapper om ni går på en fransk campingtoalett.

5/6 Vi (K & j) har för oss, att när vi var på FICC i Frankrike så åkte vi motorvägen från Colmar upp till Saarbrücken utan att betala en enda peng, men se det gick inte nu. Vi kan ju komma ihåg fel också. Så medans vi åker får vi göra om planerna. Stig hänger på utan att protestera. Klarar oss genom Saarbrücken utan att åka fel en enda gång. Fantastiskt! Nu till Nehren vid Mosel. Campingvärdarna känner igen oss. Kul. Varmt och skönt är det också.

6/6 Idag går vi till "vintanten" för att bunkra lite gossigt vitt Moselvin. Hon känner också igen oss. Lika kul det! Vi handlade vin för "schnapps-zahl" sa hon. Dvs 111 DM. Behövde bara betala 110. Fick en flaska extra att ha till kvällen. Sådana köpmän skulle man ha i Sverige!

7/6 Idag träffar vi denna semesters första "stau" på autobahn. Dvs köbildning. Första gången p g a vägarbete och andra gången var det en olycka (men det såg vi inget av). Väl framme i Lübeck, på Schönböcken, tar Tom emot oss. Han har åkt en helt annan väg för att nå samma mål. Men man är fri att göra som man vill.

9/6 Idag ska vi till Sverige. Full rulle till Puttgarten. Vi har ingen som helst aning om när färjorna går, utan vi chansar bara. Vi måste stå och vänta i hela 10 minuter. Det är skönt med lågsäsong, så man får plats utan bokad tid. Full rulle upp till Helsingör också. Här får vi vänta i hela 15 minuter innan vi kommer ombord. I natt står vi på Nattcamp Hyltena (Statoil) söder om Jönköping så blir det inte så dyrt!

10/6 Idag kommer vi hem till vårt lilla hem där vi bor hemma.