Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp The Caravan Club logotyp FICC logotyp Bilder 1999

1999 Lincoln, England

Vår andra resa till England med husvagn! Den här gången hade vi också delvis sällskap på resan. Men vi började ensamma.

Den här resan var nog den bästa, trevligaste och mest intressanta vi någonsin gjort. Så här långt.

6/7 Vi åker inte särskilt långt, 12,5 mil ca. Krakaborgs Camping i Arboga saknar aldrig plats, vad vi sett. Ligger lite väl nära E18, så man kan störas av långtradare på nätterna. Fina duschar dock.

7/7 Om man ska få plats på Getteröns Camping i Varberg får man nog vara tidig. Vi kom vid 14.30-tiden och det gick bra. Lite utanför själva tomterna, men det gjorde ingenting. Vi ska ju med färjan 7 i morgon bitti. Bra och trevlig pizzeria på området.

8/7 Den här färjan, mellan Varberg och Grenå borde fler ta. Den hade väldigt gått om plats och tar bara 15 minuter längre tid än den som går mellan Göteborg och Frederikshavn. Drar "järnet" ner genom Danmark. Det har blivit tråkigt med åren att åka där. Stannar på IKEA campingen.

9/7 Idag träffar vi på vårt ressällskap, på camping Nehren som vanligt. Stig och Aira visar vägen i Europa (!) och vi ska visa vägen när vi kommer till England.

11/7 Idag korsar vi tre gränser. Tyskland-Luxemburg, Luxemburg-Belgien, och Belgien-Frankrike. Vid kusten, i Bray-Dunes ligger campingen, som går under benämningen Madams camping av våra vänner. Men den var inte särskilt mycket att ha. Trevligt boningshus för dom som sköter campingen. Varmvattentillgången ungefär var annan dag, mot avgift.

12/7 Det positiva med att färja över till England är att man tjänar en timme. England har två stora campingklubbar. The Caravan Club (TCC). Och the Camping and Caravanning Club (TCCC). Ofta hade klubbarna campingar i närheten av varandra även om TCC verkar ha fler än TCCC. Idag skulle vi till campingen vid Sandringham Estate, men TCCs var fullbelagd (sa dom, vi tyckte det såg ut att finnas gott om plats). Dom ringde då till den andra campingen och frågade om plats. Där fanns det. Ett par kilometer bort bara. Vilka ytor! Se kort.

14/7 Letar oss fram till Clumber Park som är ett parkområde, typ naturreservat blandat med kulturminnen. Här varnades det för tjuvar eftersom campingområdet inte var inhängnat (!). Ville man bli av med något skulle man lämna det utanför bilen/vagnen under natten. Oss hände det inte något. Själva parken Clumber Park har 5 ingångar som man betalar inträde till. Om man ska campa får man inträdesavgiften tillbaka. Campingkvittot gäller även som parkeringsbiljett inne i parken. Vi hade egentligen tänkt åka till den andra klubbens camping, men vi hittade den här först.

15/7 Är man i kanten av Sherwood skogen så måste man väl se närmare på den. Fotot visar Majoroak och den var STOOR. Men det fanns gott om ekar i skogen som hade många år på nacken.

Victorian Gardens fanns inne i Clumber Park och visade växtrum med plantsorter från Victorias tid, redskap och allt möjligt. När vi var här såg vi den andra campingen precis bredvid.

16/7 Campingen i Barnard Castle, eller rättare sagt bortanför dito tog blåspriset detta år. Man tyckte nästan att det blåste halvstorm, men det var ju inte så kallt så det gjorde inget. Smal enkelfilig (e n k e l inte möta någon) från huvudgatan upp till campingen. Vi hade tur som inte mötte någon.

17/7 Idag passeras gränsen till Skottland. Passerar utanför Glasgow, stannar inte. Ser mest grått ut. Man åker lite igenom Perth på väg till camping Scone. Den ligger precis bredvid en travbana. Här fick vi lära oss att avståndsreglerna i England/Skottland mellan vagnar är 6 meter och då menas det inte bara mellan husvagnsvägg och husvagnsvägg. Hade vi fällt ut vår markis, så skulle det vara 6 meter mellan markiskanten och nästa husvagn. Så det så! Här var det säkerhetsavstånd. Inte undra på att tomterna är stora.

18/7 Nu åker vi upp genom högländerna, passerar höger om Inverness och mot Culloden Moor. På vägen passeras ett gammalt slagfält som dom har som turistattraktion. Man får gå genom slagfältet och höra ljuden från slaget. Skyltar visar vad som hände var o.s.v. Slaget stog väl någon gång på 1600-talet eller så.

Är man så nära så måste man ju bara kolla om Nessie var hemma. Det var hon inte. Loch Ness är en vacker sjö. Man kan åka båt från Inverness. Ganska gått om parkeringar och utkiksplatser fanns det. I Lewinton finns ett stort Loch Ness center som drar massvis av turister, dock inte oss. Syd om Lewinton ligger ruinerna av Urquhart Castle. Den hade vi gärna tittat närmare på, men det var kö för att komma in på parkeringen, så vi gav upp den tanken.

20/7 Idag har vi en jobbig resa framför oss, 8 mil. Fast det värsta var nog att regnet öste ner. Campingvärden hade egentligen ledigt denna dag, men tog emot oss ändå eftersom vi bokat plats. Det är egentligen inget tvång att boka plats om man nu inte ska till något populärt ställe som Edinburgh eller stadscampingen i York.

21/7 Whiskey Trail ligger som en liten 6-kant i landskapet. Vi besökte 5. Glenfiddich hade gratis visning och efteråt provsmak. Dom andra tog betalt för visningen, men då fick man en rabattkupong att använda i butiken. Vi gick visningen på Glenfiddich, sedan besökte vi bara butikerna.

22/7 Vi hade diskuterat vart vi skulle ta vägen denna dag. Någon sa Aberdeen, men där hittade vi ingen camping så det fick vara. Turistinformationen på britiska campingar är helt fantastisk. Förutom att dom har små blad (typ A5) om sina egna campingar i "närområdet" så fanns det hur mycket som helst att hämta ifråga om broschyrer. Därför visste vi att det fanns en camping söder om Aberdeen, i Stonehaven. I Stonehaven åt vi den godaste hemmagjorda hamburgare på länge, på en irländsk pub, O'Malleys, i Skottland.

23/7 Lite sightseeing blev det i Edinburgh, eftersom vi inte litade på campingskylten vi såg. Det finns ju så många campingar, men få som denna! Utanför campingen går bussen in till staden, perfekt. Skönt att slippa ta bilen med sig in, med risk att inte hitta p-plats och kanske rent av bli av med bilen.

26/7 Nu tror vi att vi sett allt i skyltväg. Skylt som visar brantbacke uppåt 15% och strax efter tvärtom. Det var kanske 10 meter mellan dom. Och så vägen som rakt upp i himlen. Och så bilen framför som bara försvann! Det var som att åka berg-o-dalbana.

York har en av världens äldsta pubar. Delar av den är från 900-talet. Ye Old Starr Inn fick sin licens 1644. Var det då dom uppfann licenserna?

29/7 Vi är framme vid målet. Men det känns lite konstigt, vi tycker nog att vi varit här länge nog.

Lincoln är också en sådan där gammal stad. Magna Carta bevarades i Lincoln Cathedral en tid. Det finns en restaurant ovanför Step Hill som just heter Magna Carta.

Från rallyt går det bussar in till staden, och i staden stannar den på 6 olika ställen. Också en bra grej att slippa ta bilen med sig. Men eftersom området är så stort och busshållplatsen så långt bort från där vi står, tar vi i alla fall bilen när vi ska handla mat.

4/8 Nu ger vi upp! Nej så är det inte. Vi har en färja att passa. Åker denna dag till Canterbury och önskar att vi åkt redan igår, så vi kunnat titta på staden.

5/8 Nackdelen med att färja från England, är att man tappar en timme på vägen över till Frankrike. Nu är det lite halvbråttom. Vi måste hitta en camping i Tyskland för att hinna i tid. Vid floden Lippe finns en camping, Lippetal. Närmaste by Hünxe. Det var mest säsongare där, men campingvärden klämde in oss ändå. Dom hade god mat på Gasthauset på området.

6/8 I Flensburg på Citti var det dags att tanka vagnen med mat och dricka. Handla i England fick man göra för att man måste. Det var inte billigt där!

7/8 Våra vänner far ifrån oss. Deras färja går inatt, våran imorgon natt. Vi lunkar upp till Billund och tar det bara lugnt.

8/8 Vi åker inte direkt hundfärjan, men midnattsbåten. Är alltså framme i Göteborg strax före 4 på morgonen. Kent känner sig pigg så han kör på i spöregnet. Vid Mariestad stannar vi på Rattugglan Rasta och sover (vid 6) i ca 4 timmar. Är hemma vid 14.00.

Vi tycker nog att denna semester varit den bästa på många sett. Dyr men ändå.