Till startsidan Camping Botanic BonaVista Kim logotyp
Bilder 1997

1997 Calella, Costa del Maresme , Spanien

Vår första resa till Spanien! Den här gången åker vi inte ensamma, utan har sällskap av vännerna Erik och Carina samt deras barn Caroline (8) och Oscar (6).

Planerat har vi gjort som vanligt och denna resa kunde vi inte avvika så mycket från planerna, utan att först ha rådfrågat vännerna. Tilläggas skall att detta var deras första utlandsresa (förutom Norge förra året)

28/6 Första dagen tar vi det lite lugnt och åker bara till Kumla och Djupadalsbadets Camping. Där väntar vi in vännerna. Campingen har ett bra läge, precis bredvid ett bassängbad och lagom gångavstånd till staden.

29/6 Aspen camping i Lerum är fortfarande en trevlig camping. I år ska vi åka katamaranen från Göteborg (för att spara tid).

30/6 Vi får åka ombord på katamaranen sist av alla. Den var trevlig att åka med. Alla hade sittplats och det är ju skönt, även om resan bara tog 1 1/2 timme. Åka av båten var inte lika roligt. Vi fick backa! Nåja det gick ju det också.

1/7 När vi kommer upp denna morgon, har vännerna redan åkt. Vi kommer dock i kapp den efter någon timme. Vi stannar på T/R Göttingen och väntar in vännerna för att gemensamt leta efter campingen i Kassel. Ja vi skulle dit igen, för att visa vännerna. Härom året hade vi köpt en karta över Kassel för att hitta till campingen på ett lätt sätt. Men se den gubben gick inte. Kartan stämde inte med verkligheten. Vi hittade rätt till slut. NU tror jag att jag vet hur man ska åka dit utan problem. Vi har ju haft ett antal försök på oss. Följ skyltning mot Aue-stadion, så kommer man rätt.

2/7 Den här dagen är vi i sällskap hela tiden, vilket var tur eftersom det blev trafikstockningar och vägarbeten överallt. Man hade lätt kunna farit fel och inte hittat rätt igen.

3/7 Vi har sällskap till strax efter Belfort, då försvann dom. Men alltså i Belfort gjorde vi en grej. Vi kommer åkandes på en gata och vi ska (efter vad vi förstått) i stort sett rakt igenom Belfort. En skylt till höger säger '... direc...' (nå'nting), skylt åt vänster '... museum..' och så går det en väg rakt fram (utan skylt). Jag säger åt Kent att köra rakt fram, och det gör han och kamraterna efter! Då hamnar vi på en parkering nedanför fortet i Belfort, berömt för sina stenlejon och lite annat. Efter lite krångel så lyckas vi vända och åka ut igen. Då ser vi att skylten som var åt höger (nu vänster) stog det 'alla håll' på (fritt översatt) så då åkte vi åt det hållet. Sedan kom det skyltar med ortsnamn och skylt som sa 'andra håll', och skulle vi inte till nämnd ort så tog vi skylten åt andra hållet istället. Ganska fiffigt faktiskt, när man tänker efter. Vi kommer fram till dagsetappens slut vid ca 15 och vännerna vid ca 17. Det är lite nervöst att vänta och vänta. Vi kan inte kommunicera per telefon, för det har dom ingen. Campingen är trevlig och ligger i staden, vilket betyder att det är gångavstånd till det mesta.

4/7 Sista resdagen. För snabbhetens skull så tar vi motorvägen. Motorvägsavgiften fram till spanska gränsen gick på 330Fr detta år. Men det är det nästan värt, för det finns så fina rastplatser och ganska många. I Valence väntar vi in vännerna (första gången), och sedan på rastplats Lapalme. När vi passerat spanska gränsen börjar det hagla och vi tänkte; Jaha, sol- och badsemester hade vi tänkt oss. Men ovädret drog snart förbi.

Camping Botanic BonaVista Kim är en terrasserad camping. Efter vad vi har förstått så var det en persikoodling en gång i världen. Mycket växtlighet är det fortfarande. Träd, rosor och alla möjliga blommor. Träden gör att det blir skugga på hyllorna och inte så förtvivlat varmt, samtidigt som fläktar det från havet och det hjälper också till att hålla värmen nere.

Man bör inte vara svag i benen om man ska bo här, för det är ganska brant upp till hyllorna. Kim kör upp vagnen med sin Landrover, man får inte göra det själv. Han parkerar vagnen där den ska vara. Så får man följa efter med bilen. Vakt med hund patrullerar när det är natt. Tryggt.

Det finns restaurant på området och lite längre ner finns det en till. Denna camping gränsar till en annan, man kan lätt åka fel när man kommer. Det är lite svårt att beskriva hur man ska åka, men efter att ha passerat butiken och restauranten, så ska man tvärt höger och upp för en backe. När backen tar slut så måste du ta av till vänster och parkera framför restauranten! Annars står du ivägen för efterkommande, som kan få fel på både lameller och bromsar.

Till själva Calella tar det ca 20 minuter att gå, utefter vägen med utsikt över havet. I Calella finns förstås allt som finns på en turistort. Det är ganska lagom stor stad, den domineras väl av tyska, holländska och danska turister. För ca 25 år sedan var det mycket svenska här också.

Första dagen tar vi en promis ner till staden för att hämta ut pengar och kika lite. Vi äter lunch på Casa Carlos och tar varsin öl till (se bild). Det är tämligen varmt.

Sedan förflyter semestern som den ska, med sol och bad och trevliga restaurantbesök. Det finns trevliga affärer också där man handlar en hel vagn full med mat, vatten, öl, vin och sprit och betalar 700-800 kronor för det.

15/7 Vänder vi kosan norrut igen. Det har varit skönt, men nu måste vi dra vidare. Samma väg tillbaka till Bourg-en-Bresse som vi kommer fram till vid 18. Men kamraterna kommer inte förrän vid 21! Vad vi var nervösa. Dom hade farit runt i Lyon i en massa tunnlar sa dom. Det hade vi inte sett några alls.

16/7 Vi kommer iväg före vännerna och får vänta in dom på en Shellmack i Luxembourg. Vägen genom Nancy och Metz är trevlig, man ser ganska mycket av de städerna utan att behöva stanna och gå av. Det finns p-platser här och var. Vi hade tänkt stå på Shellmacken för natten men det luktade illa så vi for vidare. Trier är ju en av Tysklands äldre städer och det lät ju intressant, men den camping vi hittade vid 18.00 var inte ett dugg trevlig. Så Trier såg vi ingenting av.

17/7 Vi åker utefter "hela" Mosel och det är så vackert, väl uppe vid Koblenz vänder vi kosan söderöver och åker utefter Rhen ner till Rüdesheim. Rhenvägen är inte alls lika trevlig tycker vi. Campingen i Rüdesheim hade fått ett mycket bättre betyg av oss om campingvärden hade varit trevligare. Fina sanitetsutrymmen, bar men ingen restaurant, butik. Lagom gångavstånd till staden.

Rüdesheim är väl egentligen en s k turistfälla, för så mycket bussar med turister har vi väl aldrig sett. Tyska turister alltså. Men byn är trevlig att promenera i, om det inte regnar för mycket, som det gjorde detta år.

19/7 Det fortsätter att regna av och till medan vi far norröver till T/R Dammer Berge. Denna Tank u Rast har förbindelse med andra sidan motorvägen, genom en övergång, där det finns restaurant och butik.

20/7 Fullfart mot Flensburg! Och när vi kommer fram så är det loppmarknad på hela parkeringen. Vi hittar dock en någorlunda skuggig plats att vänta på. Ja faktiskt det regnar inte idag (än). Vi väntar på vännerna som vanligt. Dom kommer så småningom och dom ser inte oss utan far rätt in på parkeringen. Det gick bra, delar av loppmarknaden har stängt, och vi följer förstås efter.

21/7 Handlar en del på Citti, det är en så trevlig affär. Åker sedan mot Billund, för ungarna ska naturligtvis gå på Legoland. Vi är framme vid 12 och dom är framme vid 14.

23/7 Vi åker mot Frederikshavn. Vännerna far imorgon. Det blir samma katamaran som på utresan och det betyder att vi får backa in på båten. Det är ramppåfart i Göteborg, så där kan man inte backa ut. Här är det på annat sätt. Campingen för dagen är Ekuddens utanför Mariestad. Trevlig "skogscamping" med en del ekar också. Butik, korvkiosk och minigolfbana finns det.

25/7 Sista resdagen på semestern går i rasande fart (lagligt) och vi är hemma igen strax före 13.