Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp FICC logotyp Bilder 1996

1996 Alsóörs, Ungern

Fjärde FICC! Till spännande Ungern. Det visade sig när semestern var slut och filmerna framkallade att kameran hade inte varit på sitt bästa humör, därav inga bilder från Ungern.

20/7 Första dagen tar vi det lite lugnt och åker bara till Kristinehamn och Cabbyfabriken. Där väntar vi in kamrater som varit på NCT i Selbu, Norge. Det var bra sa dom.

21/7 Aspen camping i Lerum är en trevlig camping. Det är lagom avstånd in till färjan i Göteborg. Vi hade valt att inte ta nattfärja detta år.

22/7 Nackdelen med att inte ta nattfärjan, är att sittplatser är så gott som obefintliga, o m man nu inte tillhör de där buffliga typerna. Dom hittar ju alltid plats. Vi hittar åter till Citti i Flensburg och handlar "lite smått och gott". I Flensburg får man stå på Cittis parkering över natten, det får man inte i Lübeck. Men det gäller samma här som på T&R. Var inte ensam campare!

23/7 Jaha så var vi i Kassel igen. Och för tredje gången så åskar det. Vi hade problem även i år att hitta rätt med en gång.

24/7 T&R Donautal är en ganska trevlig Tank & Rast. Det finns oftast restaurant eller korvkiosk (typ) på sådana här ställen, så man måste inte ens laga maten själv.

25/7 Vi korsar Österrike på dagen och åker direkt till Balatonsjön och Alsóörs. När vi kom fram hade det spöregnat i ca 1 timme, så där vi skulle ställa vagnen var det typ lerpöl. Men det gick att komma på plats.

Sedan torkade det upp. Och vad vi minns så blev det inget mer regn i Ungern.

Det var fantastiskt billigt i Ungern. Och det gläder en alltid att man kan handla lite som man vill och inte behöver vända på varenda forint.

1/8 Vi far ifrån rallyplatsen vid 10.30 och vid 14.00 har vi kommit nära gränsen. Men det var kontroll av diverse fordon så vi kom inte över förrän vid 15.30. Vår bil/husvagn blev dock inte kollad och det var väl tur det! Efter att ha åkt sightseeing i Wien, utefter Donau så hittar vi till slut Donaupark camping Tulln igen. Lika trevlig som sist.

2/8 Nu tar vi Donau romantische strasse tillbaka till Tyskland, d v s vägen "ovanför" Donau. Och vilket landskap! Helt underbart. Och vilka byar. Vi såg en alldeles knallblå kyrka, och jag upp med kameran för att fotografera den. Då drar vägen ner under byn! Inte kommer vi ihåg vad den hette heller. Och så var det det där med parkeringsplatser för bil och husvagn. Det fanns när det inte fanns något speciellt att titta på. Typiskt. Vi landar tillslut i Tyskland, på Dreifluss camping utanför Irring. Trevlig camping. Otrevlig campingvärd. Bara för att vi bara skulle stå 1 natt.

3/8 Vi åker genom Frankenwald och är alldeles hänförda så vackert är det (trots regnet). Till slut säger Kent att han inte orkar med mer vackra vyer, så vi letar oss fram till motorvägen igen. I Issigau hittar vi en mysig liten camping (se foto). Lätt att gå in till staden var det också. Där fanns en minnessten över de tyskar som stupat i slag mot Gustav II Adolf. Det var inte kul och se den! Inte visste vi att han varit så långt ner och slagits.

4/8 Nu åker vi en annan väg i gamla Östtyskland, ibland lika grå som tidigare resa, ibland riktigt mysigt. Dagen blev lång, för vi hittade inga campingplatser. Innan vi kommer så långt som till Hamburg, bestämmer vi oss för att ta den vid IKEA. Och vi hittar den. Fantastiskt. Svensktalande i receptionen, tack för det. Gångavstånd till IKEA om man nu kände för det. Fina sanitetsutrymmen och trots att den ligger ganska nära A7:an så störs man inte av den.

5/8 Dags att spara pengar på campingavgift igen. Cittis parkering är helt OK. Polisen patrullerar ett par gånger på natten. Så det känns ganska tryggt att stå där. Pengarna går åt inne i affären istället.

6/8 Åker västkusten på Danmark en bit, upp till Esbjerg och sedan till Billund (igen). Vi får för oss att vi vill titta lite på Ribe, en av Danmarks äldsta städer. Men se det ville inte Ribe. Parkeringsförbud för bil med husvagn. Hade vi haft husbil hade vi fått stå där.

8/8 Vi har nattfärja tillbaka till Sverige, så vi står på Statoilmacken i Saeby tills det är dags.

9/8 Ekuddens camping i Mariestad är en fin camping. Duscharna kunde ha varit bättre, men dom är OK.