Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp FICC logotyp Bilder 1993

1993 Pulversheim, Frankrike

Nu är vi nästan proffs!

Tredje FICC rallyt i sikte. Och planeringen minutiös som vanligt, men med plats för variationer.

29/9 Sjön Örlen ligger strax väster om Karlsborg och där finns det en trevlig camping. Långgrunt vatten. Lagom avstånd att åka till Skara om man skulle vilja gå på Skara Sommarland.

1/7 Campingen vi hade letat ut i Danmark, hittade vi inte till. Vi fick ta hjälp av en ung dansk herre, och det gick ju så där bra och förstå vad han menade. Så mycket förstog vi, att vi skulle ta en av de där vägarna som bara är en fil, d v s möte är omöjligt. Och så kommer man dragandes med husvagn också! Nej tack vi åker någon annanstans och hamnade i Viborg. Där finns en trevlig camping, blåsig men trevlig. Men å andra sidan så vet vi inte om att det inte blåser i Danmark, konstant från väster. Dom hade eget vin här i campingbutiken. I alla fall en flaska med etikett med campingens namn på.

2/7 Från Viborg till Billund är det inte långt. Billund har också en trevlig camping. Fina sanitetsutrymmen, egen restaurang och gångavstånd till Museét Mobilium och Legoland förstås. Har ni inte varit på Legoland, åk dit! Det är inte bara till för barnen. Alla har vi väl varit små. Alla kanske inte har lekt med lego men många har det. Det är fullkomligt fantastiskt vad dom har byggt ihop och ställt ut. Amalienborg (danska slottet) har över 40.000 fönster. Det ni!

3/7 Nu blev det västkusten ner till Tyskland, och sedan fick kartläsaren hjärnsläpp. Vi for runt och leta campingplats tills vi blev blå (nåja!). Vi stannade i Heide och frågade på en mack var campingen låg någonstans och dom såg ut som frågetecken. Tog en liten tvärväg (gula på kartorna), för här skulle bevisas att det fanns visst en camping här. HA! Efter att ha åkt i ca 1/2 timme, får vi se en skylt: Jugendherberge. Jaha, så kartisen har läst indiantält när det var ett litet hus. Tji camping. Men vi for vidare. Här vilar inga ledsamheter, om inte annat så kom man ju fram till motorvägen vid vägs ände och sedan kunde man stå på en Tank o Rast. Vi kom dock fram till en lite by som heter Tellingstedt och där finns det en camping. Alldeles invid utomhusbassängerna. Vad vi minns så var det trevligt. Gångavstånd in till "centrum". Kyrka från 1726 och som hade klockor som lät som om dom vore av glas.

4/7 Sedan var det dags att hälsa på Stadtcamping Kassel igen. Och nu fick vi minsann snurra innan vi hittade. Vi frågade även här på en mack var den låg någonstans och dom visade oss på kartan. Och så kom vi fel i alla fall. Men vi hittade till slut.

6/7 Efter Kassel skulle vi spara pengar och stå på Tank o Rast. Efter att ha åkt lagoma 40 mil (ca) kom vi till T/R Bruchsal West. Här var det gått om plats, än så länge, och få lastbilar. Men i änden på parkering står en stor skylt som säger; Stå inte här. Kom till vår camping i barockstaden Bruchsal! Och vi går på det! Campingen är en väg rakt in. På ömse sidor om vägen är uppställning för vagnar, bilar och tält. Och världens petigaste campingvärd hade dom. 2 cm fel i sidled och det vara bara att göra om det. Här var det utomhusdusch UTAN draperi! Det enda positiva med campingen var väl att det fanns ett Gasthaus på området. Nästa negativa grej upptäckte vi på natten, när världens längsta tåg åkte förbi en bit i från. Det var säkert 30 vagnar i varje tågset och det åkte väl förbi 5-6 st på natten. Vi kunde gott ha stått på T/R.

7/7 Sista campingen innan rallyt hittade vi utanför Breisach, Hochstetten. Liten och trevlig i lantmiljö måste man väl säga. Grannar med oss var två hönsgårdar, med höns och ett par tuppar som naturligtvis inte tålde varandra. Deras hjärnor var nog inte färdigutvecklade, för medans hönsen bytte gårdar med varandra, så hittade inte tupparna in till varandra. Den enda affär vi hittar i byn är en som säljer schnaps. Och vi som behövde mjölk! Här träffar vi på ett tyskt par som också ska på rallyt. Han hade rekognoserat och hittat den bästa vägen fram.

8/7 På morgonen när vi ska packa ihop och fara iväg, upptäcker vi att en tältare står precis bredvid vår vagn, vilket betyder att en staglina till tältet är fastsatt under vår vagn. Men det ordnar sig snabbt. Vi var ganska många som skulle till rallyt, så campen blev tom fort.

Rallyt hölls utanför Ecomuseét som ligger utanför Pulversheim i Alsace, söder om Colmar. Ecomusee d'Alsace är som ett Skansen, med hus från olika tidsåldrar, och fungerande verkstäder typ sågverk. Det fanns inte djur i den omfattning som det finns på Skansen, men gått om frigående storkar fanns det. Kalkoner, hästar och getter såg vi också. Våran franska är ju inte den bästa, men skyltningen utanför resp. byggnad visade inte vad det var för ett hus och från vilken tid det var ifrån, utan vem som sponsrat blommorna!

16/7 På väg hem från rallyt tog vi en rejäl sightseeing tur i Saarbrücken, innan vi hittade ut ur staden. T/R Hochwald har jag inget minne av, förutom att sonen slängde ut 20-30 flugor från vagnen utan att döda en enda av dem. Snitsigt va'!

17/7 Moselstrasse, vilken underbar väg att åka. Det går inte fort men det är vackert. Här, sa vi, måste vi stanna någon gång och stå still några nätter. Parkering för bil med husvagn får man nästan titta i stjärnorna efter, men ibland fanns det. Oftast dock där det inte var något särskilt att titta på. Vi campade i Jesberg på Campingplatz Kellerwald. Kommer faktiskt inte ihåg vad vi tyckte om den, förutom att duschen hade rätt temperatur på vattnet.

18/7 Nu är det slutet på semestern, så nu står vi på T/R Hüttener Berge, säkert den mest populära T/R i hela Tyskland. (Sista innan Danmark) Vilken trafik och hela nätterna. Inte bara på motorvägen utanför utan även på parkeringen.

Vi hittar till det populära Citti Grosmarkt och handlar som galningar, allt är ju så mycket billigare än hemma (utom kaffe). Sedan chansar vi och åker upp till Frederikshavn i "rasande fart" för att ev. hinna med färjan kl. 15.00. Men tji fick vi. Öppen biljett, var god vänta till kl. 03.30!

Det är otroligt segt att vänta i 12 timmar innan man får komma iväg. Och när man sedan är framme i Sverige vill man ju bara falla ner och sova. Vi åker upp till Trollhättan och checkar in på Stenrösets camping kl 8 på morgonen. Det kändes konstigt.

Åker genom Dalsland upp till Karlstad. Dalsland är också vackert. Allt i ett så att säga. Vi står på Skutbergets Camping, dock inte den allmänna campingen, utan Caravan Clubs Skutberget. Den var ganska öde när vi kom, men vi blev mottagna och inputtade på en säsongsplats, där "ägaren" var på semester. Så småningom befolkades campingen igen och vi fick veta att dom varit inne i Karlstad och tittat på Solsta Café.