Till startsidan Caravan Club of Sweden logotyp FICC logotyp
Bilder 1991

1991 Vysoké Tatry, Tjeckoslovakien

Andra resan.

Den resan planerades minst lika noga som föregående års, med resrutter och campingplatser valda i förväg. Men man är aldrig sämre att man kan ändra sig.

20/7 Vi valde även i år att stanna första natten på Luhrpassets Camping. Den hade förfallit sedan föregående år, så det var inte så trevligt där nu.

21/7 Sedan for vi till en mycket trevligare camping, nämligen Dalabadets i Trelleborg. Här trivdes vi verkligen, trots blåsten. Och det var ju så nära till färjeläget. Ett stort plus.

22/7 Den första campingen i Tyskland var också mysig, men värden tog in allt som kom, vilket gjorde att det blev ganska trångt. Inga säkerhetsavtånd här inte.

23/7 Sedan åkte vi små vägar mest ner till Kassel, och det är otroligt vackert utefter dom. Stor skillnad mot att åka motorväg. Stadscampingen i Kassel är fin, med massor av blommor och kattor, stora och små. Den väg vi kom in i Kassel hade jättebra skyltat till campingen och andra saker. En stor skylt som visade en massa saker, olikafärgade pilar till respektive sak. Efter ett tag så blev bara pilarna kvar som visade vägen och då hade vi (naturligtvis) inte lagt färgen på minnet, så det fick bli lite sightseeing. Men vad gör det när man är på semester.

24/7 Vi sparade pengar nästkommande natt och stog på en Shellmack. Inte så där väldans lugnt, med lastbilar runt omkring som hade kylaggregat igång hela natten. OCH morgonpigga! De flesta for iväg redan vid 6.

25/7 Nästa camping är nog den bästa vi har varit på, alla kategorier. Uppställningen är i "cirkel" med 8 vagnar. I mitten finns vatten, soptunna, disk och cykelparkering under tak. Gratis duschar, som städas 2-3 gånger om dagen. Utanför går spårvagnen (tåget) in till Wien. Enda nackdelen med den här campingen är att duvor också trivs här, och sitter och hoar hela dagarna (och halva nätterna).

26/7 Resan in i den Slovakiska delen av Tjeckoslovakien var spännande. Det blev ett stopp vid passkontrollen, där hustrun blev inskickad till passkontrollen inomhus med alla tre passen, medan mannen och sonen satt kvar, under det att en tulltjänsteman tittade på bil och husvagn. Utanpå! Hustrun får alla tre passen stämplade (1 ansikte uppvisat) och sedan var det bara att åka vidare. Bratislava behövde asfaltera om sina gator annars var det väl skyltat åt det håll vi skulle. Vissa delar av landet var väldigt vackert. Slovakien består mest av skog. Lite större städer liknar "ghetton" ā la Tensta/Rinkeby. Grå betonghus, rad på rad. När vi kommer fram till Poprad blir vi invinkade till vägen av en polis, som hälsar oss välkomna och visar vart vi ska ta vägen för att komma rätt! Nu visste ju vi det ändå, så man blev ju lite skraj för vad som var på gång. I V Lomnica blir vi vinkade vidare av ytterligare polis för att komma in på rallyområdet. Andra trafikanter som inte hade rätt skylt på bilen, fick vända om och åka en annan väg.

Rallyt det här året hölls alltså nedanför Tatrabergen och det var otroligt vackert här. Tyvärr så var vädrets makter inte med oss, utan det regnade mest hela tiden. En dag var det dock strålande solsken och vansinnigt varmt. Den dagen skulle vi på utflykt till isgrottorna utanför Dobsina. Typiskt, att vi skulle under jord när det var solsken! Häftiga grottor var det dock, så det är inte något vi ville ha ogjort.

1/8 Autokempink Obora var också en fin camping, intill floden Moldau. Dom hade inte samma standard på kontakt som vi, men vi fick hyra en skarvsladd för en summa som var dubbelt så hög som campingavgiften, men hyrsumman fick vi tillbaka när vi lämnade in sladden dagen efter.

2/8 Att åka i gamla Östtyskland var också en upplevelse. Grå, grå, grå, grå. Inte särskilt kul. Inte gjorde vädret det bättre heller med regn, regn och åter regn. Vi hittar en camping väster om Berlin och Potsdam vid floden Havel. Den är mysig den också. Terraserad.

4/8 Sedan kom vi väl till det absoluta bottennappet den här semestern. Campingplatz Altefähr. Den ligger på Rügen. Vi får livligt hoppas att (om den finns kvar) har bättrat sig något. Läget på den var dock fint, 5 minuter till stranden, jättefin sand, och fin utsikt över Stralsund.

5/8 Osby camping kan vi också rekommendera, även om den lutar något. Nära bad för den som gillar det.