Bilder 2021

2021 Tyskland (igen)

Det är fortfarande tråkigt med covid-19/corona virus. Vi har åkt små turer hitills, mest i vårt eget län. Lite andra platser har vi åkt till, se Dagboksavdelningen.

17/8 Mörlunda -> Köpingsvik
Strax före 9 lämnar vi ett soligt Mörlunda. Far mot Oskarshamn. Handlar lite på Lidl innan vi åker till Dollarstore. 20 ö 10 åker vi mot Öland. 1/2 11 börjar Laura tjuta, inte i motorn utan i manöverpanelen. Brist på ström? Stannar till på en busshållplats och K kollar lite. Kan vara bodelsbatteriet. Åker vidare och larmet slutar. Kör in på OKQ8 i Mönsterås. Volten återställd så vi far vidare. När vi åker därifrån larmar det ett par gånger men det blir sedan tyst. 12 är vi framme i Köpingsvik och ställplatsen är tom! Tar vår favvoplats under trädet. Tar varsin trekantsmacka från Lidl, ost & skinka. Var väl sådär. K fixade elfelet. Omkopplaren (som ska torka kondensen) var på. Betalar 180:- x2 via Swish. Regnar lite av och till. Handlar lite på ICA. Vid 3 är vi 2 bilar här. Går till pizzeria Viking och beställer 1 Ölands- & 1 Calzone specialpizza + 2 sallad 235:- Det var så gott så! Det blev nästan ingen rest heller. Vi blir 4 bilar till natten. Tittar på TV tills den blir osebar.
Dagens etapp: 15,6 mil

18/8 Upp 20 i 8. Har regnat av och till. Förbereder frukosten. Går till kondiset. Ingen kö. Frukost med fröfrallor. Namnam. Vid 9 går vi vår promis som alltid slutar på ICA. Sitter ute en stund i snålblåsten. Äter trekantsmacka och äppelpaj med kaffe till till lunch. Sitter ute ett tag till. Varma mackor till middag. Skinka vi köpte var lite väl salt annars blev det bra. Tittar på TV. På kvällen är vi 6 bilar här.

19/9 Köpingsvik -> Karlskrona
Upp 7. Regnat en del under natten. Förbereder frukosten. 10 i 8 går jag till kondiset och det är öppet. Köper 10 st fröfrallor 89:-. Frukost. Packar ihop, sitter sedan och väntar in tiden. 20 ö 9 åker vi och 10 i 10 är vi i Köpstaden. 6 ö 10 åker vi igen. Snabbhandlare det är vi det. Strax före 12 står vi uppställda på plats 15 i kv. Kråkan på Sturkö Camping. Detta är en Caravan Club camping. Dom har avsatt 5-6 platser till att vara ställplatser för husbilar. 185:-/natt inkl allt (t.o.m. ett dåligt WiFi enligt receptionen). Solen skiner. Äter varsin kokkorv med bröd till "lunch". Sitter ute och njuter av solskenet och utsikten. Köttbullar, potatis och brunsås till middag. Gott! K diskar. Vi får inte in många kanaler som vi får se. Suck! Det var inte långt härifrån som en berömd u-båt gick på grund. Det kommer flera bilar till campingen. Det är bra. Tittar på en Snok sedan nattinatti.
Hemsida: https://caravanclub.se/camping/sturko/Dagens etapp: 13,5 mil

20/9 Karlskrona -> Bromölla
Upp strax efter 7. Frukost med ugnsbakade fröfrallor. 12 gr, sol. 1/4 ö 8 lämnar vi campingen. 20 i 9 stannar på Biltema i Karlskrona och köper prylar för att renovera bodelsbatteriet. 10 stannar vi på OKQ8 Minipris i Bromölla och tankar. Bara 17,22/l. Usch! Handlar sedan på Lidl. 5 ö 1/2 11 står vi i ruta 35 på Strandängens Camping. Äppelpaj & kaffe till lunch. Sitter ute under markisen tills molnen kommer. Till middag blir det pannbiffrest med stekt potatis och sås som K fixar till. Det blir bra svalt på kvällen så vi flyttar in vid 1/2 8. Tittar på TV.
Dagens etapp: 11,2 mil

21/9 Upp 7. Solsken, 16 gr. Frukost. K renoverar batteriet. Vi får se om det räcker. Till lunch tar vi varsin varm macka. Sitter ute i solskenet. Middag vid 4, ugnsfisk med potatis och remouladsås. Vid 1/2 8 går vi in för det börjar bli lite väl svalt. Tittar på TV.

22/8 Upp 1/4 ö 7. Soligt, 13 gr. Frukost med bakade fröfrallor (förstås). Sitter ute och njuter av sensommaren. Macka till lunch. Duschar båda två på em. Det var skönt. Checkar ut. Betalar 840:-/3 dygn. Till middag blir det varmkorv, K tar med mos, och jag som tunnbrödrulle. Vi blev nöjda båda två. Tittar på TV. Drar in markisen, ställer undan möblerna. Tidig kväll.

23/8 Bromölla -> Burg
K upp 6. Jag 20 över. Bakar bröd. Frukost. Packar ihop. Tömmer tanken, toan tömdes igår. Lämnar in nyckeln och lämnar campingen 5 i 1/2 8 i solsken 10 gr. Renovering dög inte. Vi kör kylen på gasol. Troligtvis så behövs det ett nytt batteri. 5 i 9 passerar vi betalstationen. Ingen kontroll idag heller, men ganska köigt där kontrollen håller till. Mot Tyskland. Av någon anledning så missar vi en vägvisning så det blev en lite omväg. Kommer fram till Rödby vid 11. Kommer med 11.15-färjan. Det är mycket folk. Mångar har inte munskydd inte ens bland personalen. 1/2 1 har vi ställt upp hos Hintz på sista platsen! Ingen tjusig utsikt idag. Vi sitter ute trots allt, det är varmt. Ett par Sundsvallsbor kommer och förbi och byter erfarenheter. Vi går och handlar toamedel på byggmarknaden och vin och soppa på Rewe. Vid 5 går vi till Seestern imbiss och köper 2 Dönerteller nr 4, à €8/st. Mycket fick vi och gott var det. Mejlar Winsen och frågar om det är OK att vi kommer redan imorgon. Yes! Sitter ute till 7. Tittar på TV.
Dagens etapp: 32,1 mil

24/8 Burg -> Winsen
K upp 6, jag 1/4 i 7. Solsken, 15 gr. Frukost. Packar ihop. Checkar ut 7.43. Handlar lite på Netto. Mot Winsen!. Tankar 37,88 liter på Aral, 1,399/l (14,71/l enl OK fakturan). Bra pris! Stannar till på Aldi i Winsen som har flyttat till ett nytt ställe. Handlar bl.a. 7 fl vin. Kommer till campingen strax före 12. Petra ser glad ut. Checkar in oss. Visar våra covidpass. Uppskattades. Vi har fått plats 84c, hörntomt. Har även fått Wi-Fi för 2 veckor. Bra. Ställer upp ordentligt efter att vi ätit varsin kokkorv med bröd. Sitter ute och glor med solen i nyllet utan att det stör. Solblockeraren fungerar bra. Till middag tar vi kebabrest med stekt potatis, lök och bacon. Det fixade K jättebra. När solen går i moln blir det svalt och när solen gått ner flyttar vi in. Tittar på TV.
Dagens etapp: 24,9 mil

25/8 Upp 20 i 8. Förbereder frukosten. Går till kiosken och ägaren säger Moin frau Haga. Was! sa jag. Ibland lär man sig något svarade han. Tycker jag det är kul att vara känd? Vet inte. Får mina frallor €0,60/st, då kommer fru campingvärd och hojtar frau Haga. Frukost. Molnigt, 11 gr. Vi duschar båda två på f.m. Kollar kontot med det fria WiFi:t. Ser OK ut än så länge. Går en promis runt campingen. Inte fullt. Macka till "lunch". Sitter ute och glor till middagen. Grillad falukorv med stekt potatis/lök/bacon. Gott! Kommer lite regn på em och det kommer campinggäster också. Tittar på TV.

26/8 Regnat och blåst mest hela natten men det har inte slagit i markisen så mycket p g a stödpinnarna. Upp 1/2 8. Mulet, 14 gr. Förbereder som vanligt. Får mina frallor utan att säga namnet mitt. Jag tror att jag är den enda som beställer vallmofralla (mohnbrötchen). Efter frukosten går vi till stan. Handlar lite på Rewe som ligger närmast. Är hemma igen efter 1 timme. Macka till lunch. Det är skönt i solen men kallt när det blir mulet. Kommer än mera gäster och det far en del. Det blåser för mycket för att elgrilla ute så K gör det inne istället. Hamburgare skulle det bli, men grillen har gått sönder. K steker hamburgarna istället med briochebröd till. Det blev gott. Vi har aldrig provat briochebröd tidigare. Sitter ute ett bra tag efter middagen och ser på folklivet. TV tittande.

27/8 Upp 1/4 ö 7. Molnigt, 13 gr. Man kan inte anklaga oss för att vara morgontrötta. Förebereder och hämtar som vanligt. Regnar. Varmkorv till lunch. Gör inget alls fram till middag. Pannbiff, stekt potatis som K fixar. Är det bara han som lagar middag?

28/8 Upp 1/4 ö 8!! Mulet, 13 gr. Frukost. En regnskur under natten. Strax efter 9 går vi till stan. Det är uppehåll. Tar ut €50 på Volksbank. Handlar för €22 på Lidl. På vägen tillbaka ser jag en urmakare. Trodde inte Winsen hade en. In där och ber dom byta batteri i mitt armbandsur. Jawohl, €8. Det tog inte många minuter och betala med kort gick inte. Bara normala kort tog hon emot. Det här är normalt för mig sa jag till henne och visade mitt MasterCard. Hon fick kontanter. Tillbaka hemma 1/2 11. Äter äppelpaj & kaffe till lunch. Sitter ute och glor på regnet. Det är inte särskilt kallt. Till "middag" räkor, ägg och rostat bröd med snaps och öl. Sitter ute en stund, men det regnar för mycket. Tittar på TV men det är som hemma. Tråkiga program på lördagar. Tittar på ett par Snokar istället, trots persienn-TV.

29/8 Upp 1/2 8. Frukost. Duschar på fm. Flera far. Solen är osynlig. Sista wienerkorvarna till lunch. Det anländer en del. Störtskur på eftermiddagen. Lidl lasagne till middag. Var den så bra som jag minns? TV-tittande.

30/8 Upp 7. Frukost. Vid 9 går vi till stan och Lidl. Handlar vin, öl och ett multiverktyg. Klarar oss från regn på vägen hem. Äter äppelpaj & kaffe till lunch. Sitter ute och ser på livet. Falukorv och bruna bönor till middag. Mera livsåskådning. Solen hälsar på lite grann. TV-tittande.

31/8 Upp 20 ö 7. Solsken, 13 gr. Frukost. Går till stan vid 9. Försöker hitta kontaktspray på macken men icke. K som tycks ha det mesta med sig har inte detta med. Karta över Tyskland i bättre skala än den vi har, köper vi €9,99. Går till Kik och köper trädgårdsuggla och svamppar, €15,99/st. Båda gick ner i dramaten. Hemma igen vid 10. Äter kyckling- & nudelsoppa till lunch. Fortfarande god. På em kommer tempen upp i 20 gr. Svensk ugnsstekt fisk med kokt potatis och remouladsås till middag. Härlig kväll. Sitter ute till 1/4 i 9 då är det 19 gr ute. TV tittande.

1/9 Upp 7. Molnig, 14 gr. Frukost. Går till Rewe och handlar diverse. Tillbaka redan 1/4 i 10 för vi har hittat en ny väg som är kortare. Duschar innan städningen. Äter Rewes gulaschsoppa med bröd till lunch. Den är bra. Sitter ute på em, 22 gr i solskenet. K fixar middagen, "hamburgare" på svensk hemmagjord pannbiff. Gott!

2/9 Upp 1/2 8. Mulet, 13 gr. Frukost. Tar en extra promis till Aldi. Köper vin och cordon bleu på gris. Går vägen för trädgårdsmarknaden. Inte mycket prydnader. Tysk burkkorv till lunch. Ganska god och knackig. Sitter ute och glor tills det är middagsdags. Bambigoreng med ny sweetchilisås (till mig, K tar soya). Gott! Sitter ute på kvällen också tills solen går ner. TV tittande och Snok.

3/9 Upp 7. Dimma, 10 gr! Frukost. Kollar kontot, OK men flyttar ändå 2000:- till det för säkerhets skull. Går till Lidl och handlar ägg, fläskfilé, vin och diverse annat. Frågar i kassan vad "Giro Karte" är för något. Ett kort som har blipp. OK då vet vi. Hemma igen i solsken vid 10. Till lunch tar vi ärtsoppa och knäckemacka. Lägger resterande räkor på tining. Gäster anländer, det ska bli bra väder i helgen. Räkmacka till middag för mig, räkor och rostat bröd för K. Diskar. Sitter ute till 1/2 8. TV tittande och Snok.

4/9 Upp 1/2 8. Mulet, 14 gr. Frukost. Går till stan och handlar, för vilken dag i ordningen?! Rewe den här gången. Croissant till lunch med kaffe. Inte sjutton var det någon chokladkräm i dom inte. Måste ha tagit fel sort. Vid 1/2 6 börjar K med fläskfilén. 10 i 6 går jag till Gasthaus Allerklause för att beställa pommes. Inte nu, det brinner i köket! Kom tillbaka om 10 minuter. Sagt och gjort. Får vänta i 5 minuter till. Middagen blev bra med bea till. Sitter ute en stund till efter att jag diskat. TV tittande och Snok.

5/9 Upp 1/4 ö 7. Mulet, 12 gr. Frukost. Framåt lunchtid kan man sitta ute. Äter tidig middag Cordon Bleu som K fixar med stekt potatis som jag fixar. På em kommer solen men det blir inte så varmt som utlovat. TV tittande och Snok.

6/9 Upp 7. Soligt, 8 gr!! Frukost. Aller wiese töms nästan. Gör ingenting. Wienerkorv till lunch. Tempen blir över 20 framåt em. Äter middag sent för att vara oss, ugnsbakad fisk från Rewe. Den var bra.

7/9 Upp 7. Molnigt, 13 gr. Frukost. Gör inget särskilt under fm. Äter apfelstrudel med kaffe till lunch. Under eftermiddagen kommer inga nya gäster till vår äng. Konstigt. Äter pastarätt med frikdeller till middag. Ganska gott med extra salt och peppar. Fått mail från Campout om sugproppsfästena till vindskyddet. Felkonstruktion. Kan skickas tillbaka & pengarna tillbaka. JA! men inte förrän vi är hemma. TV tittande.

8/9 Upp 7. Solsken, 11 gr. Frukost. Checkar ut strax före 9. €315,40/15 dgr. Övertrassering på elen som vanligt men dygnspriset är ändå inte högt med ACSI. Åker till Edeka center och handlar för över €56. 1/4 i 10 är vi färdiga med det. Mot Dannenberg. 1/4 i 12 är vi framme. Incheckning och betalning görs vid simbadet. Betalning kan bara göras med kontanter och vi har bara för 1 dygn, så då får det bli så. €17 inkl allt. Plats 63 tar vi på campingen Dannenberg-Elbe. Välbesökt på det område vi står, hyfsat nära servicehuset. "Lunch" vaniljstångskaka med kaffe. 23 gr ute! Fantastiskt. Sitter ute och njuter. Vid 6 blir det middag, frikadeller, kokt potatis och kantarellsås. Gott! Diskar. Det kommer flera husbilar. Folktandvården ringer och säger att jag får tid i oktober, lördag 16 oktober kl.12.10. Lördag! Dom måste nog jobba ikapp. Flyttar in vid 7. TV tittande. Vid 9 är det fortfarande 19 gr. Härligt.
Hemsida: https://www.wasserverband-dan.de/campingplatz Dagens etapp: 11,6 mil

9/9 Upp 7. Frukost med "hembakade" frallor. Packar ihop. 20 ö 8 lämnar vi campingen. Tankar 68 l för 1.389/l (14,42/l enl fakturan). Billigt. Handlar på Lidl. Hittar till Lanzer See 1/2 11. Får plats men kan inte betala för dom tar inte kort. Påpekar att det står på hemsidan att dom tar "giro karte", men det gällde bara tyska kort. Omodernt sa jag åt dom, så åkte vi. Hade inte bestämt var vi skulle ta vägen men K tar ett beslut och drar järnet till Burg och Hintz. Kommer fram 1/4 i 1 och vi får välja plats. Inte favoriten men ändå, den till höger vid infarten. Fikar med äppelpaj till lunch. Nu är det högsommar igen, 26 gr. Kommer in några svenska. Sitter ute bakom bilen pg a solen. K fixar middagen vid 5, hamburgare med briochebröd. GOTT! Sitter ute till 8. TV tittande.
Dagens etapp: 22,1 mil

10/9 upp 1/4 ö 7. Molnigt, 18 gr. Frukost. Går en sväng in på Rewe. Efter hemkomsten kommer regnet, som lovat. Kokkorv i briochebröd till lunch. Det var väl så där. Efter lunchen är ställplatsen full igen. Idag är vi 7 svenska ekipage här, resten tyskar. Duschar båda två. Till middag blir det rester, fläskfilé och stekt potatis, bea och vitkålssallad. Sitter ute till solnedgången TV tittande. Tidig kväll.

11/9 Upp 1/4 ö 7. Molnigt, 18 gr. Går till Rewe och handlar bl a ägg. Hem igen och väntar på att en plåtis ska åka. Händer inte. Vi går till gamla stan och Stolz. Handlar tofflor och 3-pack trosor. Hem och nu har plåtisen farit. Full rulle att byta plats (till favoriten). Vid 3 går vi till Seestern Imbiss och beställer 2 Dönerteller nr 4 (igen). Är ni har nu igen sa damen i kiosken. Mera röd sås tack. Ja vi provar ett par feferoni modell små. Äter hemma och det är lika gott som vanligt, men inte de små feferonerna dom var alldeles för starka. Aldrig mer. Vi orkar inte äta upp allt, det blir en middag till. Kommer en rejäl regnskur som liknar en åskskur. Ställplatsen blir full och vi är bara 4 svenskar här. Tittar på 3 avsnitt av Polisen.

12/9 Upp 1/4 ö 7. Molnigt, 18 gr. Det börjar bli tjatigt. Frukost. Thomas messar. Bestämmer att han ska komma första helgen i oktober. Äter nudelsoppa m hünchen klöschen till lunch. Gott. Sitter ute och ser bilar komma. Får igång w-lan till fru Hintz glädje (och min). K fixar middag, frikadellrest med stekpotatis. Gott det också. Sitter ute som vanligt och sedan TV tittande och sista avsnittet av Polisen.

13/9 Upp 20 ö 7. Molnigt, 16 gr. Frukost på te och rostat bröd. Går till Netto och handlar förnödenheter. Hem med "godiset". Iväg till Rewe för samma ärende. Skatteindrivaren kommer idag igen. Påpekar att vi inte har biljett för idag. Vi köper en till imorgon för då ska vi åka säger vi. OK säger han. Vi tjänade en dag, €4 är inte att förakta. Äter vaniljstång med kaffe till "lunch". Duschar när städaren är klar. TV tittande. Det bara ramlar in husbilar, flera svenskar. Framåt 4 är det fullt. Äter ugnsfisk i form till middag. Inte tokig alls. TV tittande och Polis.

14/9 Upp 7. Molnigt, 16 gr. Frukost med vallmofralla och kaffe. Packar ihop. Checkar ut, €75. Kör till Calles. Köper 13 BIB och 1 whiskey. Till Lidl, där vi köper 1 6-pack öl + 4 flaskor rödvin. Mot Puttgarten. Vi har hört från några att man kan checka in med Brobizzen och att det blir billigare än att boka via nätet. Sagt och gjort så gjorde vi det. Det gick jättebra och det blev billigare. Färjan ska avgå 20 i 8 men far "redan" 5 ö 1/2. Lite folk på båten och samtliga har munskydd inkl. personalen. Framme i tid. 1/2 10 har vi passerat passkontrollen och ingen vill se något. Vid 1 står vi på plats 27 på Strandängen. Det småduggar men det är 22 gr. Äter ägg- och baconmacka från Rewe till lunch. Ställer in TV:n, får in allt utom National Geographic som inte sänds här. Till middag hamburgare på kalv med bl a salvia. Smakade väl OK, lite osäker på det där med salvia. TV tittande. Tidig kväll.
Dagens etapp: 31,9 mil

15/9 Upp 20 i 8! Soligt, 14 gr. Frukost. Packar ihop. Tömmer tanken. Checkar ut 10 ö 9. 280:-/dygnet nu. Handlar på Lidl, mat och hh-papper. Tankar på OKQ8 minipiris à 17,57/l. Hutlöst. Mot Mörlunda 20 i 9. Hemma igen 1/4 i 1.
Dagens etapp: 25,9 mil

Totalt antal mil: 188,8

Det har varit ett bra avbrott från vardagen. Nu väntar vi bara på nästa års långresa, förhoppningsvis Frankrike.