Bilder 2020

2020 Liten Tysklandsresa i Coronatider

Detta år har varit supertråkigt, med covid-19/corona virus. Vi har åkt små turer hitills, mest i vårt eget län. Ett par turer till Skåne/Halland har det blivit också. Se Dagboksavdelningen. Danskarna låter oss knappt åka genom deras land och vi har ingen större lust att sitta på en färja mellan 6 och 10 timmar. Husbilsklubben.se tipsade om en ny färjelinje som startar 17 september. Vi kollade upp det och bokade en enkelresa 30/8 för avresa 24 september. Kostade 2147:- för 2,5 timmas färd. Det är en katamaran som ska trafikera Ystad/Sassnitz. Vi får hoppas att de tycker att det lönar sig. Stena Line har ju lagt ner linjen Trelleborg/Sassnitz.

18/9 Mörlunda -> Köpingsvik
5 ö 1/2 9 lämnar vi ett soligt men kylslaget Mörlunda. Det har varit frost i natt. 5 i 11 är vi på plats i Köpingsvik, på ställplatsen bakom pizzeria Viking (f.d. Sommarfyndet). Det är bara 3 bilar här nu, varav en stjäl ström, dvs åker efter ett par timmar. Tar varsin kokkorv till lunch. Betalar 2x 150:- i dygnsavgift (via SWISH). Går till Ica och handlar middagstillbehör. Ställplatsen fylls på med bilar (husvagnar ej tillåtna). Till middag blir det "gamla" hamburgare och potatisgratäng. Gott!! Tittar på olika kanaler på TV:n med det nya Boxerkortet. Tidig kväll.
Dagens etapp: 139 km

19/9
Upp 1/2 7. Det var väl onödigt! Solsken, 11 grader. Förbereder frukosten och går till kondiset 10 i 8. Inte öppet och liten kö. Hmm, ovanligt, men det är ju lågsäsong nu. 2 fröfrallor/18:-. Frukost! Strax efter 9 går vi till ICA och handlar pizza, 20-pack ölandsägg + diverse annat. Går sedan en promenad. Sitter ute och njuter av det fina vädret. Till lunch blir det kokkorv. Sitter ute på em också. Pizzan tar vi till middag. Det är ICAs färska, som faktiskt får plats i vår mobila elugn. Det är bra att veta. Vi gillar denna pizza för den känns som pizzeriapizza. Pizzerian har stängt för säsongen redan i augusti. På kvällen blir vi sittandes inne för vinden är kylig. Tittar på TV. Tidig kväll.

20/9 Köpingsvik -> Bromölla
Upp strax efter 7. Det var bättre. Mulet, vindstilla, 12 grader. Förbereder frukosten. Idag öppnade kondiset lite tidigare. 4 fröfrallor/38:-. Efter frukosten packar vi ihop och 20 i 9 lämnar vi ställplatsen. Det var nog sista gången i år. Snabbhandlar på ICA Maxi och Lidl i Bromölla. K köper en del bilrelaterade prylar på Lidl, bl a ett spärrskaft. Checkar in på Strandängens camping strax före 12. Till lunch tar vi kaffe och croissant. Sitter ute och njuter. Till middag blir det potatisgratängrest och grillad isterband. Det blev gott. Tittar på TV.
Hemsida: www.bromollacamping.se ; Dagens etapp: 20,8 mil

21/9
Upp vid 7. Värmer fröfrallor i ugnen. Blir nästan som färska. 1/2 10 går vi Smugglarrundan till "stan". Besöker nya Coop (gamla Netto). Köper diverse. Är hemma igen 1/2 11. Varför är vi bara borta 1 timme varje gång? Samma lunch idag som igår. Mailar till Blumen & Parken, Waren för att boka plats från lördag. Kopierar texten från reservationsförfrågan till Stralsund (som jag gjorde hemifrån), vilket blev fel datum till Waren. Hur gärna vi än vill så kan vi inte vara på två ställen samtidigt. Skickar ett nytt mail med nya datum och får svar på stubben. Allt OK. Upptäcker efter en stunds funderande att det blev fel iaf. Men det löser sig nog. K fixar biff med lök till middag och jag ugnssteker klyftpotatis. Gott! Sitter ute och njuter idag också. Sedan tittar vi på TV tills alla kanaler försvinner. Undrar varför.

22/9
Upp vid 7. Mulet, 7 grader. Frukost. Båda två duschar så nu kan man umgås med oss igen. Fast det är det ju ingen som gör som läget är. Macka med korv och grönsaker till lunch. Mailar FRS (färjebolaget) och frågar när vi ska få boardingkorten. Check-In online så skickar vi blev svaret. Sagt och gjort. Mailar tillbaka coh säger att vi kan inte skriva ut. Vi har ingen skrivare med oss i husbilen (någon måtta får det vara). Visa telefonen vid incheckningen. OK. Vi får se hur det går. Fisk till middag med klyftpotatisrest. Faktiskt jättegott. Vacker solnedgång. Tittar på TV. Tidig kväll.

23/9 Bromölla -> Ystad
K upp 1/2 7, jag går upp 7. Disigt, 10 grader. Frukost. Packar ihop. Checkar ut 8, 840:-/3 dygn. Lovar att vi kommer tillbaka. Snabbhandlar på Lidl. Bl a biltillbehör t ex ett spärrskaft. 5 i 1/2 9 är vi på rull. Tankar 50 liter på Circle K i Simrishamn 5 i 10. Kollar in var i Ystad hamnen ligger. Den var inte svår att hitta. 20 i 11 står vi på Ystads Camping. Automat-incheckad 270:-/dygn inkl värdekort. Nästa gång struntar jag i värdekortet. Till lunch äter vi varsin minipizza inköpt på Lidl. Sitter ut och njuter tills solen försvinner "bakom" bilen. Vår plats är nr 94D. K svänger ihop ett slags pytt på wokgrönsaker, kokkorv, lök och bacon. Smarrigt värre. Sitter ute till solen försvinner bakom tallarna. Tittar på TV. Tidig kväll. Färjedags imorgon.
Hemsida: www.ystadcamping.se ; Dagens etapp: 132 km

24/9 Ystad -> Stralsund
Upp 7. Frukost. Packar ihop och sitter sedan och väntar på att det ska bli dags att åka till hamnen. 1/4 i 10 lämnar vi campingen och 3 i 10 har vi hittat till FRS check-in. Krokigt värre. Visar boardingkorten i telefonen. Alla tre. Laura fick ett också. Parkerar i spår 36 i ca 5 minuter. Sedan flyttas vi till spår 7. Färjan Skane Jet lägger till 5 ö 1/2 11. 20 ö 11 lämnar katamaranen kajen. Vi äter varsin croissantsmörgås med kaffe till för €6 + €7. S.k. sjöpriser. Varannan stol är förbjuden för här ska hållas avstånd. Rör man på sig på färjan ska masken vara på, men sitter man still kan man andas normalt. Så vi sitter still så mycket som möjligt. Glasögonen immar igen när man har masken på. Vi kommer fram före utsatt tid. 10 i 2 är vi iland! Snabbhandlar på Lidl i Bergen för €68,86 bl a en USB-hub med plats för 4 USB för bara €7,75. Biltemas för 99,90SEK var slut när vi var där sist. 1/2 3 far vi vidare. 20 i 3 hamnar vi i kö. Har inte hört på radion varför. Men med varje meddelande så blir väntetiden längre och längre. Vi har ankomsttid till ställplatsen 15.30 och här står vi på motorvägen. Mailar till ställplatsen och meddelar att vi kommer men att vi blir sena. Anmäl er i campingbutiken blir svaret. Ställplatsreceptionen är stängd för dagen. Det kanske är dags att förklara lite. Innan vi for hemifrån så kollade vi på respektive ställplats/campings hemsidor vad som gäller i coronatider. Stellplatzen An der Rügenbrücke ville att man skickar en reservation innan man kommer. Sagt och gjort. Välkomna fram till 14 blev svaret. Nej sa jag det går inte. Färjan lägger till 14, kan vi säga 15.30 istället. OK, det går det med blev det svaret. Å har sitter vi på motorvägen, inte komplett stau, det går i krypfart emellanåt. När vi kommer fram till avfarten mot Altefähr ser vi att vägen till bron över sundet är avstängd. Så det var det som var orsaken! Till vänster efter trafiksignalen och så kör vi över motorvägen mot den gamla vägen över sundet. När vi är jämsides med motorvägen så släpps trafiken på. Det kan man kalla otur. Men lite kul att åka en ny väg. Strax före 6 är vi framme vid ställplatsen och vi kommer inte in. Jag går till campingbutiken UTAN MASK, vilket jag kommer på när jag klivit innanför dörren och ser personalen. Håller händerna för munnen istället och berättar mitt ärende. En kollega ska komma och släppa in oss. Sitter och väntar i bilen ett tag och ingen kommer. Tar på mig masken och går in i butiken igen, hinner inte säga något innen någon ropar att kollegan kommer om 2 minuter. OK. K har kollat var vår bokade plats är så när vi väl blir insläppta så hittar vi direkt. 1/4 ö 6 står vi på vår plats. Kokkorv till middag. Tur att vi åt "lunch". Det är nästan fullt på ställplatsen. Sitter ute ett tag tills solen går ner bakom träden. Tittar en stund på TV för att få igång den tyska genen. Tidig kväll.
Hemsida: www.caravanstellplatz-ruegenbruecke.de ; Dagens etapp: 52 km

25/9
Regnat av och till. Mulet, 15 grader. Frukost. Går till Totalmacken i spöregn. Köper biltidning och TV-tidning. Strax efter 9 går vi till receptionen och förlänger vår vistelse till söndag. Betalmaskinen tar numera EC-kort. Frågar om Mastercard/Visa gäller då. Ja. Tar en beställningssedel för bröd också. Ny förklaring. När jag mailade till Blumen & Parken och reserverade så var meningen att vi skulle komma på lördagen. Det var därför som vi ville reservera. MEN jag virrade till det med datumen och hoppade över lördagen och reserverade från söndag. Tittar på TV mellan regnskurarna. Äter ärtsoppa till lunch. Går till Caravan Danke och köper toamedel €16,09/2 l. Bra pris tror vi. Regnet upphör på eftermiddagen så vi går till nya McDonalds och tar varsin Big Macmeny med pommes, ketchup och Cola Zero €15,38. Gott men man blev inte proppmätt som man brukar bli. TV-tittande och tidig kväll.

26/9
Upp 1/4 i 8. Mulet, 11 grader. Förbereder frukosten. Hämtar beställda bröd. Små vallmofrallor €0,70/st. Efter frukost går vi till Netto och handlar lite. Bokar plats i Winsen (enl. önskelmål på hemsidan). Det borde gå bra, den är ju stor den campingen. Till lunch croissant och kaffe. Duschar båda två €1/st, 4 min med start-/stoppfunktion. Perfekt. Det känns som om pengen räcker längre än 4 minuter. K fixar middagen, Stekt bröd med kall falukorv, stekt bacon och ägg. GOTT! Fast han tyckte att han borde stekt korven också. När jag ska gå och diska kommer regnet (igen). Tittar på TV ett tag. Försöker titta på NCIS på PC:n (via ställplatsens fria WiFi) med det fungerar dåligt. K lägger sig strax efter 8. Jag tittar på NCIS på plattan istället och det går bättre.

27/9 Stralsund -> Waren, Müritz
Elpengen tar slut 1/2 3. Kylen går redan på gasol så man kan gott ligga kvar. Jag går upp vid 7 och matar apparaten med 50 cent. Frukost. Packar ihop. Betalar med kort i apparaten €18/dag. 1/2 9 åker vi. Missar en högersväng på vägen till Waren men vi hittar rätt ändå. 20 ö 10 är vi framme i Waren och Jens möter oss (trots att butiken är stängd idag) och vi får en bra plats. Lägger i €1,50 i elskåpet. Tyvärr så regnar det idag också. Får in många kanaler på TV:n men inte alla. Tar varsin macka till lunch. Sedan går vi till Lidl och köper bröd till morgondagens frukost. Ja det är öppet idag trots att det är söndag. Fikar när vi kommer hem med kvargknyten. Vi skulle köpt äppelknyten, men jag tog fel. Men det var gott iaf. Tittar på TV. Kommer och åker husbilar hela tiden. Kollar mailen om vi fått plats på Winsen. Jo, vår plats 84. Bra. Köttbullar- och rödbetssalladsmacka till "middag" Nu är ställplatsen full! På en söndag eftermiddag! Tyskarna har tydligen ett uppdämt behov att vara ute och röra på sig dom också. Mera TV och tidig kväll.
Hemsida: https://www.blumen-und-parken.de/ ; Dagens etapp: 126 km

28/9 Regnat lite under natten. Mulet, 12 grader. Upp 1/2 8. Frukost. Går till Lidl och köper ett par flaskor vin och trappmattor, dom vi har hemma behövs bytas ut. Väl hemma igen går jag till butiken och betalar ställplatsen €13/dygn + €4*2 i kurtaxa. Första gången för oss här att betala det. Får en broschyr och bussbiljetter samt koden till det fria W-lan som finns här. Sedan går vi åt andra hållet, en liten vända i gamla stan. Handlar lite på Edeka, bl a Kinderägg (köper det här endast). Till lunch äter vi gulasch från burk. Det var ganska gott. Solen kommer på em så vi sitter ute ett tag. K fixar middag, stekt fisk med stekt potatis och sallad. Gott. Ställplatsen fullbelagd idag med. TV tittande som vanligt.

29/9
Upp 1/2 8. Mulet, 10 grader. Frukost. Går en promis till stan. Granne Kickie ringer. Det är faktiskt marknad på torget! Det trodde vi inte och inte verkar det vara masktvång heller. Går till TEDi, €1 affär. Köper papptallrikar, ett paraply och eluttag. På Edeka köper vi pizza, kycklingssoppa och 1 fl Entrecote (billigare än förra året). Hemma igen 10. Till lunch blir det bara macka resp. kvargknyte med kaffe till. Jag duschar på em. Sitter ute i solen när den till slut visar sig. Pizzan äts till middag, Hawaiisort. Gott. Precis när vi ätit färdigt tar elpengen slut. I med 2 st €0,50 igen. Sitter ute tills det blir för svalt. TV tittande och tidig kväll.

30/9 Waren, Müritz -> Winsen, Aller
Upp 1/2 8. Solsken, 8 grader, 11 grader inne. Hutter. Frukost och sedan packar vi ihop. Tömmer tanken innan vi far. Toan tömdes igår. 20 i 9 lämnar vi Blumen & Parken. Snabbhandlar på Lidl i Neustadt-Glewe. 10 i 11 far vi igen. Efter ett antal omvägar (umleitung) kommer vi fram till Winsen 5 i 2. 1 timma för tidigt men vi har ju vår plats så vi ställer upp direkt. Markis ut och bord och stolar. Solen skiner, det är 24 grader. Klockan 3 checkar jag in. Ny personal. Förlänger reserveringen till söndag nästa vecka. Får fylla i ett formulär pg a corona. Till middag fixar K kalvfrikadeller med stekt potatis, jag blandar till en sallad. Det blev en underbart god middag på en plats som vi verkligen tycker om. Sitter ute i solen tills den går "ner". Tittar på TV.
Hemsida: https://www.campingplatz-winsen.de/ ; Dagens etapp: 279 km

1/10 Upp 1/2 8. Solen har knappt kommit upp över träden, 10 grader. Förbereder frukosten. Hämtar best. vallmofralla €0,60/st. Frukost. Inte så frasiga frallor idag, men dom är goda ändå. Vid 9 går vi till stan. Inga solcellslampor på trädgårdsmarknaden. Handlar lite på Rewe. Hemma igen vid 10 (1 timma borta som vanligt). Sitter ute fast det inte är varmt. Till lunch delar vi på en wrap som vi köpte på Rewe. Smakar väl så där. Anländer både vagnar och husbilar på em. Mutter kommer och kopplar i en grannvagn. Känner igen oss och vi pratar på håll. Köttbullsmacka till middag. Ovädersmolnen hopar sig. Sitter ute ganska länge.

2/10
Upp 1/2 8. Förbereder frukosten. Köper beställda bröd och nu känner kioskföreståndaren igen mig också. Till lunch blir det grillkorv med bröd. K ringer E och grattar på födelsedagen. J duschar på em. Det anländer en hel del ekipage, det är ju helgdag. Till middag blir det biff med stekt potatis. Gott! Sitter ute tills det blåser för mycket ute. Tittar på TV.

3/10
Upp 1/2 8. Mulet, 14 grader. Samma som igår. Går till stan. Det ser väldigt dött ut. Det enda som verkar vara öppet är bagarn och en bensinmack. Jag har blandat ihop dagarna. Det är IDAG som det är helgdag. Köper 2 fl vin och en tidning på en mack. €17,15. Inte billigt. Till lunch blir det varm macka. Det blev bra. Sitter inne tills solen kommer fram. Då blir det varmt ute. Strax efter 4 går jag till gasthaus och köper pommes och 1 fl vin €2+€7. Restaurangen tar inte kort. Det var ju synd. Vi har inte så mycket kontanter. K grillar korv inomhus (det blåser för mycket). Gott! Tittar på TV. Tänk om det kunde sluta blåsa. Tidig kväll.

4/10
Upp 1/2 8. 9 grader. Sätter på Webaston och förbereder frukosten. Behöver inte säga något till kioskföreståndaren, han dyker ner och tar upp min påse med 2 bröd och alltid vallmofranska. Jag tror att jag är den enda som beställer vallmofralla. Campingen töms på bilar och vagnar. På campingens hemsida står det att dom tillhandalhåller W-lan utan kostnad så jag går och frågar i receptionen. Javisst fru Haga säger dotter Petra och så får jag en lapp som ser ut som en skraplott. W-lan är giltigt i 3 dagar endast, men det är OK. Varm macka till lunch. K drar in markisen så kanske vi får sova lugnt i natt. Den slår så dant i blåsten. Tittar på TV. Kommer några nya gäster. Lasagne till middag. God men inte bäst. Sitter inne mest pg a blåsten. TV tittande och tidig kväll.

5/10
Upp 1/2 8. 11 grader. Frukost. Packar ihop för vi ska åka och handla. Tankar på Aral när vi ändå passerar 65,39l à €1,069. Billigt. Sedan till Edeka Center och köper diverse för €47,76 inkl 6 fl Entrecote. På bageriet mitt emot köper vi 2 st Windbeutel à €1,95/st bara för att växla €20 som jag tog ut när vi kom. Så iväg till Aldi. Köper bl a 7 olika rödvinsflaskor, €34,56. Hemma igen på campingen 10. Kollar på kvitton för första gången den här resan och ser att momsen är sänkt både på mat och vin/sprit. 7% matmoms har blivit 6% och 19% vin/spritmoms har blivit 16%. Till lunch blir det äntligen baconomelett. Den blev bra. Vid 1 fikar vi med varsin jätte windbeutel och kaffe. Det är som en petit choux med vispgrädde/vaniljkrämsfyllning. NAMNAM. Tittar på TV till middagsdags. Jag fixar pitabröd och K fixar kebabköttet. Med lök. Gott! Tittar på TV till sent för att vara oss denna resa. K till 9 och jag till 1/4 i 10.

6/10
Upp 20 i 8. Mulet, 12 grader. Frukost. Strax efter 9 går vi till stan och Lidl. Handlar diverse. Hemma igen 1/2 11. Gulaschsoppa till lunch. Sitter inne och tittar på TV. Fisk till middag, panerad med ost- och örtfyllning. Den var god.

7/10
Upp 1/2 8. Mulet, 12 grader. Frukost. Vid 9 går vi till Rewe och handlar ägg, choklad (till grannen) och vin. Från Rewe är det 500 m till campingen, så varje gång vi går till stan så blir det minst 1 km per gång. Lidl och Aldi ligger längre bort. Hemma igen efter 45 minuter. Det är inte skönt ute. Lagar lunchen ute, baconomelett, som äts inne. Vi har inte dragit ut markisen pg a blåsten. Tittar på TV till middag som blir kebabrest m stekpotatisrest och salladsrest. Gott! Diskar på en gång så är det gjort. Regnar lite då och då. Kommer lite nya gäster. Tittar på TV.

8/10
Upp 1/2 8. Klart, 11 grader. Frukost. Går till stan innan regnet kommer (hoppas vi). Handlar lite på Aldi. Regnet kommer lite lätt 200 m från campingen. Till lunch ärtsoppa. Sitter inne hela dagen pg a regnet. Tittar på TV. Till middag fixar K kalvfrikadellrest med wokgrönt och bea. GOTT! Tittar på TV.

9/10
Upp 1/2 8. Mulet, 13 grader. Frukost. Efter frukosten går vi till stan och Rewe. Handlar lite! Vi får nog söka någon för det här köpberoendet. ;-) Hemma igen 1/2 10. Duschar båda två. Det behövdes. Äter inköpt macka till lunch. Vi blev nöjda båda två, dvs att vi hade olika pålägg. Kommer div. husvagnar på em, ett flertal med kanoter på biltaket. Till middag blir det fisken med ost- och örtfyllning och kokt potatis till. Gott. Diskar direkt. Tidig kväll.

10/10 Winsen, Aller -> Lüneburg (nästan)
Upp 1/2 8. Halvklart, 10 grader. När vi äter frukost kommer Petra och läser av elen. Vi behöver ingen mer ström nu så det var helt OK. Beställde avläsningen redan igår faktiskt. Checkar ut 1/2 9. €248,30/10 dagar. Handlar dricka på Edeka Center Soltau. 5 ö 1/2 11 kommer vi till Rote Schleuse och hittar vår bokade plats nr 45 vid skogen. Även här har vi bokat plats i förväg. Å där står en husbil till hälten på vår ruta. Kopplar in ström. Beställer färja till onsdag kl 8. €126 enkel. Billigt? NÄ! Husbilen som vi delade ruta med far ganska snart. Han skulle inte stå där. Han såg faktiskt yrvaken ut. Vid 12 går vi till receptionen för att checka in, men det går inte, vi får vänta till kl 3. Äter kycklingsoppa med nudlar till lunch . Vid 3 går vi för att checka in. OK. Vi får dagstaxa på elen €3 och betalar €24,38 för dagen. Vi hade tänkt stå två dagar men det liknar inte det Rote Schleuse vi kände för några år sedan. Det är faktiskt fullbelagt och rent av trångt. Regnar av och till, det t.o.m. haglar en stund. K fixar specialpytt till middag, grillkorv, biff, potatis och lök. Det blev jättebra. Diskar. Tittar på TV. Tidig kväll.
Hemsida: https://www.camproteschleuse.de/ ; Dagens etapp: 89 km

11/10 Lüneburg (nästan) -> Burg auf Fehmarn
Regnar då och då under natten. Upp 1/4 ö 7. Mulet, 9 grader. Frukost. Packar ihop. 5 i 1/2 9 lämnar vi campingen för att aldrig mer komma tillbaka. 5 ö 11 har vi snabbhandlat på Nielsen Discount €171,81 och 20 i 12 detsamma på Lidl €51,26. Får plats på Hintz men det var bara 5 platser kvar. Solen skiner men vinden är kall. Köper 3 dgr turisttaxa à €2-/dag. Vet inte vad vi får för den pengen. Äter leverpastejmacka till lunch. K duschar. vid 2 ser det nästan fullt ut på ställplatsen. Går en vända till Rewe. Kommer hem med div. t ex. Läkerol. Imbissen är öppen, så där köper vi mat i kväll. 1/4 ö 4 går vi till Seestern Imbiss och beställer 2 dönerteller à €7,50/st (redan kväll?). 1/2 5 är vi tillbaka i husbilen och kan börja äta. Strax efter 5 är vi proppmätta och inte blev det några rester heller. Sitter å ser ställplatsen bli full. Tittar på TV till sent.
Hemsida, firman: https://www.hwh-hintz.de/ ; Dagens etapp: 185 km

12/10
Upp 1/2 i 8. Klart, 10 grader. Frukost. Går till Edeka Jens och köper soppa och fisk. Hemma igen strax efter 9. Efter Eisenbahn Romantik går vi till bygghandeln för att se om det finns några solcellslampor. Det gör det, men vi tänker ett tag på det. Vi köper tofflor till K för han går runt i mina ljuslila. På Rewe köper vi whisky och bröd. Växlar 3 st €2 på Hintz kontor till €1 mynt. Leverpastejmacka till lunch. Ställplatsen är nästan tom. Vi är bara 3 st här nu, 4 har farit. Går till Lidl och köper 1 st 6-pack öl + div. Till middag blir det ugnstillagad Schlemmerfilet som faktiskt var riktigt gott. Vi har nog lurat oss på namnet. En sådan ska med hem. TV tittande. Det blev inte alls fullbelagt idag. Konstigt.

13/10
Upp 1/4 i 8. Klart, 10 grader. Frukost. Vid 1/2 10 går vi till Netto och handlar bl a Lasagne. Hem med prylar och så till Rewe. Mera köpa, köpa, köpa. Ställplatsen fylls på så smått. Till lunch macka. J duschar. Skönt. Lasagne till middag, men vi tycker nog inte att Nettos är så bra längre. Solen fullkomligt vräker ner och det är 14 grader i skuggan. Tittar på TV. Tidig kväll.

14/10 Burg auf Fehmarn -> Bromölla
Upp före mobilen 10 ö 6. Mörkt, oklart, 10 grader. Frukost. Packar ihop. Checkar ut 10 ö 7. €45/3 dgr. 7.20 står vi i spår 5 i Puttgardens hamn. Kommer ombord 1/4 i 8. Man måste han munskydd hela tiden på färjan, oavsett om man sitter eller står/går. Det är inte mycket folk ombord så det är inga problem att hitta sittplats. Köper en "blingbling" mössa för 35SEK. En riktigt tantig en. Den blir bra i vinter. Kommer fram i tid. Ingen vill se våra pass eller fråga oss om något. Dom höll på med annat. 10 i 9 far vi genom Danmark. 5 i 11 har vi passerat betalstationen för Öresundsbron med "blippen" liggandes i handskfacket (den pep iaf). Vi har anmält registreringsnumret till konsortiet. Tankar på Cirkle K innan Lund, 13,65/l. Usch. 5 ö 1/2 1 kör vi in på Strandängens camping. Får ta plats 35 för 27 är upptagen. Äter bacon/ägg macka till lunch, inköpt på Rewe. Kollar på TV. Till middag tar vi en burk, Balkanpanna. Det var ganska gott. Diskar. TV tittande och tidig kväll.
Dagens etapp: 321 km

15/10 Bromölla -> Mörlunda
K upp 1/2 7. Jag upp 7. Frukost. Packar ihop. Tömmer tanken. Checkar ut strax efter 8, 260SEK/dygn. Snabbhandlar på ICA Maxi för ~770SEK. Bl a en ny kaffebryggare med automatavstängningsfunktion eftersom jag har en tendens att glömma stänga av bryggaren hemma. Kör in på tomten runt lunchtid.
Dagens etapp: 259 km

Hela semestern: 1799 km

Det var vansinnigt skönt att komma ut lite. Vädret hade gärna fått vara bättre men det finns inget att göra åt det. Bilen har skött sig jättebra.