Bilder 2017

2017 Till vägs ände (nästan)

I år tänkte vi ta det lite lugnt och bara köra runt i Tyskland lite grann. Som jag skrev i dagboken så har vi köpt en Camping Card ACSI campingbok och vi har redan utnyttjat två campingar med bra rabatt, bl a den i Hultsfred. Inför den här resan har vi letat reda på 6 campingar till från boken. Vi får ser hur det blir. Vi åker iväg sent iår, vi vill undvika barn och trängsel. Hoppas vi lyckas med det. Vi ska även försöka oss på att kolla in gamla ställen, t ex Lechbruck am See som vi var till 2000 (FICC) och Jena som vi passerade 2010 på väg någonstans.

21/8 Mörlunda -> Köpingsvik
Vi kan inte hålla oss och kör iväg lite tidigt men bara till Köpingsvik på Öland. Stannar först till hos Biltema i Kalmar och köper filter till Laura. 10 ö 11 har vi tagit plats på ställplatsen och vi är ensamma. Undrar varför. Det är ju högsäsong. Kan det bero på en del förändringar som hänt här på Öland. Ställplatsen i Ölands Köpstad har t ex blivit avgiftsbelagd. Inte många står där nu. Ställplatser söder över bl a Grönhögen har stängts pg a bygglovsbrist. Handlar lite mat på ICA och hämtar ut pengar till ställplatsavgiften. Efter lunchen sitter vi ute i solen och vinden. Äter hamburgare i Pitabröd till middag. Det var gott (högrevsburgare) och mycket (150 gr). Tittar på TV och har svårt att välja kanal. De är så många! Nya TV:n fungerar jättebra. Tidigt i säng och ingen har kommit och tagit betalt.
Dagens etapp: 141 km

22/8 Köpingsvik -> Bromölla
Upp tidigt. Solsken & kyligt. Frukost utan kondisfrallor, för det är stängt mån-ons så här på "lågsäsongen". Strax före 8 ringer K till "chefen". Lägg pengar i ett kuvert. OK! 1/4 ö 8 är vi på väg. 10 ö 11 står vi på plats 27 i Bromölla. Solen skiner, ca 23 gr. Sitter ute och njuter under markisen. Kommer ett par regnskurar på em. Till middag äter vi ICAs pyttipanna med rödbetor och stekt ägg. Med extrakrydda blev det riktigt gott. Tittar på TV.
Dagens etapp: 207 km

23/8
Upp 1/4 ö 7. K går och duschar. 14 gr ute och mulet. Efter frukosten går vi Smugglarrundan till stan (som vanligt). Tänkte lämna in tipset men den butiken fanns inte längre. Går in i gallerien som består av 4 "affärer" i bruk och resten av lokalerna är stängda. Efter lunchen tar jag en dusch. Sitter ute i solskenet på em (21 gr). Äter grillad isterband med stekt potatis till middag. Gott! Betalar campingavgiften för vi ska åka tidigt imorgon. Packar ihop möblerna och drar in markisen och sitter inne resten av kvällen och tittar på TV (förstås).

24/8 Bromölla -> Burg auf Fehmarn
Upp 6. Efter frukosten packar vi ihop resten och lämnar campingen 10 i 7. Dimman ligger tät över campingen men vi ser att solen är där bakom. Betalstationen (Öresundsbrons) passeras vid 5 i 1/2 9, men det pep inte. Bommen gick iaf upp och vi kom igenom. 5 i 1/2 11 har vi checkat in i Rödby. Vi kommer med MF Deutschland som avgår 10.45. Kan inte påstå att det var lugnt ombord. Har inte barnen börjat skolan än? 20 i 12 är vi iland i ett regnigt Puttgarden. Snabbhandlar på Aldi och så parkerar vi hos Hintz. Tar vår vanliga plats och betalar hos firman. Går till Sky och handlar lite mer bl.a. pizza och tar samtidigt ut €250. Sitter ute i solen och dricker lite vin när fru Hintz kommer förbi men hon skulle till grannen. Äter pizzan till middag. Den var god som vanligt. AC:n går för fullt så varmt tycker vi att det är. Det trodde vi inte när vi åkte hemifrån. Vi får faktiskt in ett flertal TV-kanaler med vår nya TV. Det var bra, då vet vi att det fungerar. Tidig kväll för det var ju en tidig morgon.
Dagens etapp: 320 km

25/8 Burg auf Lehmarn -> Lübeck
Upp strax efter 7. Det står 12 bilar här nu. Vid 8 far vi. Sol och slöjmoln. 20 ö 9 går vi in på Citti och 10 kör vi in på Schönböcken och det är mer eller mindre knökfullt. Vi får plats 7 på 1:a till höger. Länge sedan vi stod här. Kommer en modernare Kabe (integrerad) bredvid oss och det är en fd arbetskamrat till Inger. Pratar en massa gamla minnen. K fixar middag, hans hemgjorda pannbiffar med potatis. GOTT! Bokar plats på Rote Schleuse, vi får inte plats 56 men plats 39.
Dagens etapp: 97 km

26/8 Lübeck -> Lüneburg
Upp 1/2 8. 11 gr ute. Hutter. Köper bröd och fixar frukost. Diskar och packar ihop. Checkar ut, €25 med el/duschpoletter. Åker 1/4 ö 8 ungefär. 20 i 11 står vi på plats 39 på Rote Schleuse. Blir nog bra. På em spenderar vi 1 timme för att leta efter Ks bilnycklar. Hittas till slut i bodelsdörren! Häpp! Campingen fylls på (är det inte lågsäsong?). Bredvid oss en vagn som varit runt i Småland. De får vår Smålandskarta. Äter falukorv med stekt potatis och ägg till middag. Gott! Tittar på en Bond.
Dagens etapp: 112 km

27/8
Upp strax efter 7. 16 gr och mulet. Campingen "avfolkas" på förmiddagen. Vi tar båda två en välbehövlig dusch. Campingen fylls på igen på eftermiddagen. Men det är ju söndag! Till middag äter vi prinskorv med spenat.

28/8 Lüneburg -> Bad Gandersheim
Upp vid 7. 11 gr. Hutter! Efter frukosten packar vi ihop och vid 8 hämtar jag bröd och elnyckel. Checkar ut 5 ö 8. Tankar på Shell i Lüneburg, V-power för 1,339/l. Nu flyger vi väl fram. Strax före 11 står vi på husbilsplats på campingen i Bad Gandersheim, Kur Campingpark och som under tre perioder under campingsäsongen är en ACSI-camping med rabatt. Det gäller inte nu, så vi betalade €23 inkl el för 1 natt. Beställde bröd till imorgon. Äter frukostfrallorna till lunch och sedan går vi en vända genom campingen. Den är inte liten men dåligt med gäster, men det finns 1 svensk husbil och husvagn till här. Finns en badsjö som bevakas av en drake. Gör just ingenting fram till middag. TV går inte att titta på (p.g.a. bergen?). Aldilasagne till middag. God som vanligt. Tittar på ett par Columbo på kvällen. 26 gr innne vid 1/2 10.
Hemsida: www.camping-bad-gandersheim.de
Dagens etapp: 185 km

29/8 Bad Gandersheim -> Witzenhausen
Upp vid 1/2 8. 13 gr, lite hutter. Förbereder frukosten och går hämtar bröden men betalar inte för "chefen" har inte kommit ännu. Packar ihop. Tömmer tanken som man gör utanför damernas servicehus. På vägen ut vid 10 i 9 betalar jag €1 för bröden i receptionen. Gör en omväg "genom" staden men vägen går inte genom staden så vi ser inget av den iaf. Navi visar oss rätt i Witzenhausen till ställplatsen som inte alls ligger vid floden som vi trodde. Dessutom är en cirkus på besök i staden så ställplatsen är full av personbilar. Vi åker till campingen istället som också är en ACSI-camping med rabatt under rätt tid och det är inte nu. Typiskt oss att komma vid fel tidpunkt. 10 ö 10 är vi uppställda på samma ruta som sist fast åt andra hållet. Sitter ute under markisen medans AC:n går för fullt inne. Inte trodde vi på högsommarväder när vi åkte hemifrån!! Tittar på TV till 9.
Dagens etapp: 95 km

30/8 Witzenhausen -> Schlüchtern-Hutten
Upp 1/2 8. 16 gr och halvsoligt. Förbereder frukost. Hämtar bröd vid 8. Efter frukost packar vi ihop resten. Åker vidare vid 1/2 9. Navi lurar oss men vi lyder inte så vi tar en annan väg, den via Schlüchtern. Då hittar vi rätt till Hutten som det egentligen heter. Campingplatz Hutten-Heiligenborn, ACSI-camping med rabatt som gäller nu! Den ligger högt upp. Det är 28 grader nu!! Lättlunch. Duschar båda två €0,50/pp. Det SKA ingå enligt ACSI-katalogen. Vi får se imorgon när vi checkar ut. Sitter ut och njuter. Äter köttrullader med burkpotatis till middag. Drar in markisen vid 7. Radion har tjatat om oväder, regn, hagel, drivis osv. Vi får se vad om händer. Tidig kväll.
Hemsida: http://www.campingplatz-hutten.de
Dagens etapp: 164 km

31/8 Schlüchtern-Hutten -> Karlsruhe
Upp 1/4 ö 7. Det har regnat i natt men inte mycket. Nu är det 19 gr ute. Helt fantastiskt. Frukost med gammalt bröd eftersom bagaren inte kommer förrän 1/4 i 9. Checkar ut och betalar €14 för 1 natt med el/dusch för 2. 5 ö 8 är vi på väg. Vid 10 stannar vi och tankar i Alsbach 1,299/l. Hm det går åt rätt håll. 1/2 12 står vi på plats 58 på Azurcamp i Karlsruhe. Alla staus u stops dom pratade om på radion missade vi. Denna camping är också en ACSI-camping, betalar €17/natt med el/dusch. Beställer bröd €0,45/st. Vi väntar nu på regnet. K fixar middag vid 4. Pyttipanna fr SE. Campingen fylls på och blir nästa full. Den ligger väl inte så där centralt i stan. Kollar på TV. Tidig kväll.
Hemsida: http://www.azur-camping.de/de/campingplaetze/karlsruhe
Dagens etapp: 217 km

1/9 Karlsruhe -> Sigmaringen
Upp 1/4 ö 7. 15 grader. Idag är höstens första dag enl. tyska metereologer. Förbereder frukost och hämtar beställda bröd 8. Är färdiga att åka vidare 1/2 9. Stannar till på en Aldi Süd och handlar för €25. 10 ö 11 har vi hittat till Azurcampingen i Erpfingen. Det regnar. Ingen i receptionen förrän 15. Kollar runt lite. Bestämmer oss för att köra till Sigmaringen direkt ändå. 1/4 ö 12 kör vi in på ställplatsen i Sigmaringen bara för att upptäcka att receptionen stängde 12!! 11 stod det ju på hemsidan! Hade vi struntat i Erpfingen hade vi hunnit hit i tid. Parkerar oss utanför receptionen i väntan på att klockan ska bli 2. 1 1/2 timmes väntan. Går en promis till Kaufland och köper burkpotatis och 3 fläskkotletter, €3,50 för alltihop. Nu är det bara en timma kvar. Kl 2 checkar vi in och får/tar plats 17. Inte den dyraste och inte heller den billigaste tomten. Äter hemgjorda pannbiffar (Ks) till middag med burkpotatis och vitkålssallad. Gott! Tittar på TV + Columbo. Duscharna här är helt underbara, ingår i campingavgiften. Ringer Tappers och berättar var vi är.
Dagens etapp: 183 km

2/9
Upp 1/2 8. Mulet och 12 grader. Hutter! Ringer Ryssbo vid 9. Verkar OK. Går ut på stan via grinden till Donau. Beser slottet och järnvägsstationen. Kollar in grekrestaurangen. Stänger på söndag för semester, middag där idag m.a.o. Äter varm macka till lunch. Den blir så perfekt med Landschinken. Sitter och hänger till 1/4 i 5 då vi går till stan och Gasthof Donau. Tar varsin seniorteller nr 406 Keftedakia med öl till. €23,60. GOTT! Restaurangen är nästan full när vi lämnar den. Är hemma igen strax efter 18 i solsken! Sitter ute ett tag (i skugga). TV + Columbo som vanligt. 1/2 10 kommer regnet.

3/9
Upp 1/2 8. 11 grader. Hutter! Markisen har samlat vatten så när vi tömt den har vi sumpmark framför oss. Frukost. Vid 1/2 10 tar vi en promis åt andra hållet. Tar gångbron över Donau. Lite svajigt var det. Försöker klura ut hur vi ska hitta ut rätt väg imorgon. Solen kommer och torkar upp markisen så vi kan veva in den innan kvällen. Jag tar mig en dusch igen. Måste ju utnyttja det som går. Idag äter vi fläskkotlett med potatisgratäng (svensk) till. Gott! Tittar på TV tills den flippar ur, tar då en Bond och sedan nattinatti.

4/9 Sigmaringen -> Oberstdorf
Upp 1/4 ö 7. Solsken och 9 grader. Riktigt hutter. Frukost och hoppackning. Checkar ut 1/4 ö 8, €81/3 dygn = €27/dygn det enda som inte ingick var WiFi. Stannar vid 1/2 10 i Grünkraut och handlar på Edeka. 1/4 i 12 har vi hittat till ställplatsen i Oberstdorf. Vi är omgivna av berg. Äter macka till "lunch". Kollar konton med det fria WiFi som finns här. Bra service. Konton ser OK ut. Går en promis till affärn som inte ligger längre bort än jag kan kasta en sten. Vid 4 ställer vi oss i kö för att få checka in och betala, men den som bestämmer är ca 15 minuter sen och säger inget särskilt om det. Dåligt, vi är ju faktiskt kunder. Eftersom vi var först får vi gå in först (tysk artighet när den är som bäst). €19,70/dygn med el. Äter köttbullar och stuvade makaroner till middag. Det blev bra. Diskar. Vi får in ett antal TV-kanaler med utmärkt kvalitet. Otroligt här mellan bergen. K lägger sig tidigt. J spelar en stund på fb men upptäcker att batteriet håller på att dö. PCn får ingen laddning. Varför då? Det är är vägs ände. Man kan inte komma som mycket mer söderut i Tyskland.
Hemsida: www.wohnmobilstellplatz-oberstdorf.de
Dagens etapp: 173 km

5/9 Oberstdorf -> Lechbruck
Upp 20 ö 7. Har sovit dåligt pg a batteriet i PCn. Får loss det men inget händer när jag sätter tillbaka det. Börjar med frukost. Visar K batteriet och sladden och efter beröring av behörig elektriker så går laddningen igång. Det var väl bra! Det har regnat hela natten. 13 grader känns inte alls kallt. 10 ö 8 far vi. Tankar i Fische, €1,119/l. Inte tokigt alls. På kartan mellan Bad Hindelang och Oberjoch är det krokig väg med tre (3) svängar. IRL var det nog 30 svängar. Innan vi kommit upp på toppen var det vägarbete och farten begränsad till 30 km/h. Frågade K och han kunde köra fortare. Det tyckte han inte att han kunde. Efter vägarbetet stog det 100 på en skylt och vi ruskade bara på huvudet. Vem törs köra så fort på den vägen? Efter Oberjoch var det trevlig väg igen. Vid 10 har vi hittat till camping Via Claudia i Lechbruck och vi känner inte igen oss alls. Receptionisten tycker att vi ska stå på standardplats på campingen för €33/dygn inkl el & dusch men vi vill stå på ställplatsen för €17,70/dygn inkl el & dusch. K duschar före lunch som blir de sista grillkorvarna med bröd. Sedan går jag och duschar. Vi anser nog att vi kunde struntat i att betala för duschen. Det fanns ju ingen koll! 1,50/pp kostade dusch. Dyrast hitills i vårt liv. Men det var bra duschar. Vi kollar ut över området och vet inte alls vart vi stog för 17 år sedan när FICC var i Lechbruck. Vi tycker inte ens att campingen känns igen, vi gick ju hälsade på CCare som blev flyttade dit. Vid 5 äter vi de sista kebabspetten med överbliven potatisgratäng till. Gott! Sitter inne med AC:n gående. Bra ställplats med fritt eluttag. Tittar på TV. Tidig kväll.
Dagens etapp: 99 km

6/9 Lechbruck -> Treuchtlingen
Upp 1/4 ö 7 strax efter regnskuren. Vad morgonpigga vi är! 16 grader, behagligt. Lämnar Lechbruck vid 8. 11 är vi uppställda på ställplatsen i Treuchtlingen. Ser bra ut, allt ingår utom el. In- och utcheckning på Shellmacken i början av gatan, dryga 100 m att gå om man inte lyckas parkera husbilen i närheten. Finns tydlingen ett par hönsgårdar i närheten för vi hör tuppar gala hela tiden. Äter pyttipannaomelett till middag. Den blev bra. Det har regnat av och till men det gör inget. Eftersom vi inte får in en enda TV-kanal blir det DVD-kväll istället.
Hemsida: http://www.treuchtlingen.de/Wohnmobilstellplatz.291+M58a6eb13cb3.0.html
Dagens etapp: 170 km

7/9 Upp 7. Tupparna var alldeles förtidiga, typ 6. Frukost. Ks stortå värker. Det är inte bra när man ska stadsvandra. Går en vända ändå för att hitta Norma men hittar E-center istället. Köper ett par fl vin à €2,99/st. Hem igen. Kollar hur det kostnadsfria W-lan fungerar. Alldeles utmärkt faktiskt. Läser lite nyheter. Kollar på Minilands hemsida (finns här i stan) och får se att det är stängt. Då går vi inte dit. Går ut igen och letar efter bankomat. Det blir en bra promenad genom gamla stadskärnan. Tar ut €100. Det ska väl räcka resten av semestern. Är hemma igen vid 1/2 11. Ställplatsen avfolkas så smått men det var fullt igår. Vädret blir inte bättre men vi sitter ute ändå. Spelar på fb. Äter lasagne till middag, Aldi Süds variant. Var väl OK. Ställplatsen blev full idag med. Tittar på ett par Columbo.

8/9 Treuchtlingen -> Jena
Upp 1/4 ö 7. 9 grader, halvklart. Väldigt svalt i bilen, men då sover man som bäst så varför är vi uppe strax efter 7? 1/2 9 har vi checkat ut och betalat €22/2 dygn. Handlar lite på Edeka innan vi far vidare mot Jena. Tankar på Shell 1,139/l i Jenapriessnitz. Vi tycker inte att vi känner igen oss här heller. Gick inte spårvagnen utefter stora vägen? Nu fanns där ingen. Ställer upp på camping Unter den Jenzig 1/4 ö 12. Tittar på TV. Får in massor av kanaler. Har inget minne av det men det är ju 7 år sedan vi var här senast. Vid 4 checkar vi in och detta är en ACSI camping så vi betalar €17/dygn inkl allt. Vi duschar och det var skönt. Äter Western Pfanne till middag. Gott med lite extra salt. Campingen fylls på med bl a 2 svenska husbilar. Men dom vill inte prata med oss. Ser tysk Columbo och Father Brown på TV.
Dagens etapp: 286 km

9/9 Jena -> Bad Gandersheim
Upp 1/4 i 8! Hämtar beställda bröd. Frukost och så hoppackning som vanligt. 20 i 12 checkar vi in i Bad Gandersheim igen. Nu spöregnar det. Eftersom ACSI-säsong nu råder betalar vi €18/inkl el och bröd. Ringer Ryssbo. Verkar OK. Äter svensk köttsoppa till lunch. Regnet upphör och solen tittar fram då och då. K fyller bilen med vatten. Vid 1/2 5 äter vi chickennuggets med ost (?) och sesamfrön. Gott! Eftersom vi inte får in TV här den här gången heller blir det DVD istället, den sista Columbon som vi har med oss.
Dagens etapp: 183 km

10/9 Bad Gandersheim -> Soltau
Upp 1/2 8, 11 grader. Förbereder frukost och vid 8 går jag och hämtar våra bröd. Packar ihop och åker tömmer tanken. Lämnar campingen 1/4 i 9. 10 i 11 har vi plats 5 på Auf dem Simpels ställplats. €15/dygn inkl el/toa. Solen kommer & går . Sitter ute och inne om vartannat. Äter stekt falukorv med stekt potatis och ägg till middag. Gott som alltid. Får inte in några TV-kanaler idag. Konstigt, det har ju gått förut. Tittar på en Bond istället. Tidig kväll.
Dagens etapp: 164 km

11/9 Soltau -> Lüneburg
Regnar på morgonen. Upp 1/4 i 8. Fixar frukost, köper bröd. Diskar. 5 i 9 åker vi. Umleitung på 71:an gör att vi hamnar helt fel men vi reder ut det. Handlar för €61 på Lidl Lüneburg. 11 står vi på plats 6 på Rote Schleuse. Duschar båda två efter städstängningen. Av någon anledning får vi inte in några TV-kanaler. Fick vi inte det i augusti? Vid 1/2 6 går vi till restaurangen och äter middag. Schnitzel för K och pizza för mig. €25,10 med 2 öl. Lagom dyrt. Strax före 7 är vi hemma igen, proppmätta. Tittar på sista Bondfilmen.
Dagens etapp: 88 km

12/9 Lüneburg -> Lübeck
Upp 1/2 8. 13 grader och mulet. Köper bröd. Efter frukosten packar vi ihop. Checkar ut , €27. Lämnar campingen 10 i 9. Vi tänkte att vi skulle till Campingen Buchholz zur Angelsmühle men vägen dit (den sista biten) såg ut som kostig, så K backade därifrån och vi fortsatte till Lübeck. Lite synd eftersom vi ville se den igen, vi var där 1991. 1/4 i 11 kommer vi fram och får plats 51 på Schönböcken. Nu är vi "hemma" igen. Äter burkkorv med varsin halva korvbröd till lunch. Sitter ute ett tag innan det blir störtregn. Bokar hemfärja på söndag 17/9, €98. Får en tyskgranne i en amerikansk husbil med personbil på släp. Vi blev inbjudna att titta på bilen. Den var trevlig och dess ägare också. Äter fisk med stekpotatis till middag. Gott! Tittar på TV inte så många kanaler idag (konstigt). Det har regnat av och till hela dagen. Hoppas det blir bättre imorgon.
Dagens etapp: 102 km

13/9
Regnar av och till under natten. Upp 1/2 8. Hämtar bröd. Efter frukosten åker vi och handlar lite vin och mat på Sky & Aldi. Vi skulle tittat in på Rappelkiste också men den affären var inte kvar i Skyhuset. 10 ö 9 är vi hemma igen. Vi är snabbshoppare! Till lunch blev det chicken nuggets med olika såser. OK. Duschar båda två på em. Det var skönt. Sitter inne pg a regn och blåst. Till middag äter vi minutbiff med stekpotatis till, gott men lite segt. Resterna sparas till resterna av westernpannan. Kollar på nätet vart Rappelkiste tagit vägen. Jaså i Citihuset. Då vet vi det till nästa gång. Väderlekstjänsten har varnat för stormstyrka i byarna. Vi får se hur det blir.

14/9 Lübeck -> Burg auf Fehmarn
Upp 1/2 8. 12 grader och solsken. Stormen gick inte förbi här men bilen är täckt med eklöv och annan växtlighet. Frukost. Packar ihop och 1/4 ö 8 lämnar vi Lübeck. Handlar för €158 på Nielsen och €36 på Aldi. 20 i 11 står vi hos Hintz och vi är inte ensamma. Byter plats i hopp om att få in några TV-kanaler, men det fick vi inte. Är det vädret kanske? Blåser fortfarande men definitivt inte stormstyrka. Äter tysk kokkorv i frukostbröd till lunch. Gott! Regnar av och till under em. Äter Hawaiipizza till middag. Tittar på ett flertal Murder she wrote innan sängdax kl 9.
Dagens etapp: 95 km

15/9
Upp 1/4 ö 7. Fixar frukost. Det är 9 svenska husbilar här nu. 13 grader och solsken. Försöker få in kanaler på TV:n idag igen. Det går inte. Medans jag bakar bröd ställer K om en knapp i garderoben, å hej presto så har vi TV-kanalerna som vi ska ha. Vid 9 går vi mot centrum i snålblåsten. Handlar chicken nuggets och cordon bleu på Edeka och 4 Frischlingar på Sky. Sedan har vi promenerat klart. Gör inget särskilt under dagen. Kommer in flera svenska husbilar idag med. Jobbar inte folk? Äter cordon bleu till middag. Dom var goda. Kommer några regnskurar. Tittar på TV och Murder she wrote.

16/9
Upp 1/4 i 8. 11 grader och halvdisigt. Frukost. Ringer Ryssbo. Lite förkyld. Går en sväng mot Lidl. Polis kollar svensk van som handlat på Scanbolaget. Undrar varför. Handlar Margot och potatissorter på L. Hem igen. Polisen kvar. Efter uppackning går vi till Sky. Köper present till Tappers och lite vin till oss. Hemma igen vid 11. Idag fick vi betala kurtaxa €1,20/pp. Det händer bara på lördagar. Solen kommer fram men blir det varmare? Ställplatsen fylls på igen med svenskar bl a. Äter kycklingkorv med stek potatis & bacon till middag. Gott! Ställplatsen fylls på igen med flertal svenskar.

17/9 Burg auf Fehmarn -> Bromölla
Åskväder passerar vid midnatt och vi blir utan ström. Ställer om kylen på gasol och hämtar mobilen. Den väcker oss 1/2 7. Sätter på äggen. Försöker hitta ett fungerande eluttag men misslyckas. Sätter på kaffevatten på spisen trots att bryggaren redan är laddad med både vatten och kaffe. 10 ö 7 har vi ätit frukost och ger oss av mot färjeläget. 20 ö 7 står vi i spår 6 i Puttgarden. Kommer vi med 7.45? Det gör vi och innan vi hunnit upp till tax free så har färjan lämnat kajen. Lite folk vilket gör det lugnare än sist. 20 i 9 har vi passerat dansk passkontroll utan att ha blivit kontrollerade. Full rulle mot bron. 5 ö 11 passerar vi brobetalningen. Inget pip den här gången heller. Sedan blir vi passkontrollerade av svensk polis. Mot Bromölla! 20 ö 12 står vi på plats 35 i solsken. Tittar på Rally X som Johan Kristoffersson vinner. Sitter ute i solen ett tag & njuter. Äter tysk pizza till middag. Tittar på mer TV utan att behöva översätta. Skönt. Kollar på Father Brown och Grantchester.
Dagens etapp: 319 km

18/9
Upp 1/4 i 8. 10 grader, mulet. Frukost. Går till Netto & handlar lite. Gör vi inget annat? Äter wienerkorv till lunch. Duschar båda två så slipper vi slösa på vårt eget varmvatten i Mörlunda. ;-) Tittar mest på TV på em. Till middag tyska rullader med potatis. Fortsatt TV-kväll.

19/9 Bromölla -> Mörlunda
Upp vid 7. 11 grader, mulet. Frukost. Tömmer toa och tank. Checkar ut 250:-/dygn. Lämnar Bromölla 10 ö 8. 1/2 12 kör vi in på tomten i spöregn. Är det ett sätt att hälsa en välkommen hem? Va'?
Dagens etapp: 257 km

Hela semestern: 3655 km

Vi har haft en hel del "umleitungs" men alla utom en har gått hur bra som helst. Laura har fungerat som hon ska.