Caravan Club of Sweden logotyp Logotyp FICC logotyp Bilder 2016

2016 Ponte de Lima, Portugal

Tänk att han gick med på det!

Enligt Via Michelin så är det ca 260 mil till Ponte de Lima från Lübeck. Vi hade räknat med att köra 35 mil om dagen vilket gör att vi kan stanna någon dag extra här och där om vi tycker någon camping verkar extra trevlig. Men så hade jag gjort en egen resrutt med varierande längd per dag så vi far nog efter den istället. Det blir tid över för extra övernattning ändå. Vi har också bestämt att vi inte ska åka betalväg i någon större utsträckning, det blir för dyrt. En dag har jag dock räknat med att åka betalväg och det är mellan Gradignan och Vitoria-Gasteiz. Det skulle dock inte förvåna mig om vi hamnar på betalväg ändå om inte annat bara för att det tar så'n tid att köra genom franska byar och alla dess rondeller.

11/7 Mörlunda -> Köpingsvik
Vi kan inte hålla oss och kör iväg alldeles förtidigt men bara till Köpingsvik på Öland. Stannar först till hos Biltema i Kalmar och köper en spolarvattenpump till Laura. Den tycks vara på upphällningen. Hittar även kaffefilter i rätt storlek så då får det följa med också. 1/2 12 har vi tagit plats på ställplatsen (ny ägare) och den här gången är vi inte ensamma. Pratar med diverse nyanlända bl.a. från Frankrike och Tyskland. Tänk att dom hittat hit. Handlar det sista på ICA. Senare går vi till Melisas (ca 50 m) och beställer 2 hamburgare och 1 pommes frites. Betalningen falerar men vi berättar var vi står och ägaren kommer senare med det beställda. Gott var det i vilket fall som helst. Tittar på TV till 9. Ingen har kommit och tagit betalt.
Dagens etapp: 135 km

12/7
Upp 1/2 8. Jag går till kondiset och köper frallor. K pratat med granne som berättat att dom kom vid 1/2 10 och tog betalt. Det var sent. Efter frukost väntar vi på att någon ska komma och ta betalt. Ger upp och går och handlar leverpastej, tar även ut 200 kr för CC-tröjor. Fortsätter sedan att vänta. Ingen kommer. Går till sportrean för att köpa sandaler till K. Finns inte, det var väl dumt. Väntar vidare. Äter kokkorv till lunch. Strax efter kommer en man och tar betalt, för 2 dagar för säkerhets skull (260kr). Gör just ingenting. Vädret växlar ordentligt. Äter köttbullsmacka till middag. Tittar på TV.

13/7 Köpingsvik -> Bromölla
Upp 1/2 8. Vackert väder idag. Köper 4 frallor idag på kondiset, 33 kr. Man köper frallor efter vikt inte antal. Efter frukost packar vi ihop och 1/2 9 åker vi. Handlar ett par flaskor vin i Bromölla innan vi tar plats 48 på Strandängens Camping, en plats vi har haft förut. Äter kokkorv till lunch, inte ovanligt det heller. Jag tar en dusch. Underbart. Sitter ute och njuter. K fixar middag vid 1/2 5. Jägerbällchen med potatis. Gott. Den burken var från i våras. Kollar på TV och det går bra på den platsen.
Dagens etapp: 209 km

14/ 7 Bromölla -> Burg
Upp 20 ö 7. Vackert väder och 15 grader. Efter frukost och tömning av toa checkar vi ut, 270:-/dygn iår inkl allt. Lämnar campingen 8.08. Vid 10 är vi på Öresundsbron. 10 i 12 checkar vi in i Rödby. Vet inte om vi kommer med 12.15 färjan. Nej, det fick vi inte. Vi kommer inte ens med 12.45 färjan som vi bokat till. SKIT! Ska nog klaga hos Scandlines om det. Kommer med 13.15 och hamnar längst fram i båten. Fikar i panoramabaren för €10!! Sjöpriser, ja jag säger då det. Växlar €20 till mynt. 1/4 i 3 är vi uppställda hos Hintz. Vi har handlat lite på Nielsen. Fru Ober kommer och säger är ni här nu igen. Vi behöver ingen extra info. När vi ska gå och handla "det sista" möter en man oss med ett kärvänligt Hej! Vi sågs i Rote Schleuse sist! Ja visst. Va' kul. Dom var på väg hem då och på väg hem nu, denna gång från Korsika. Handlar kycklingpaella och bambigoreng + pizza på Sky. Äter pizzan till middag. Vi får faktiskt in en hel del kanaler på TV. Vid 9 är vi 6 svenska bilar här.
Dagens etapp: 323km

15/7 Burg -> Lübeck
Upp 1/2 8. Efter frukost åker vi och tankar på Esso, 1,129/l. Billigare än hemma. 20 i 10 har vi checkat in i Lübeck och har fått frågan om vi reserverat eller ringt. Nej. Vad händer? Verkar ganska fullt. Äter stekt hamburgare på vitt bröd till lunch. Köper 1 internettimme €1. Kollar kontot, OK. Duschar båda två så nu kan man umgås med oss igen. Äter köttbullar och penne till middag. Det var gott. Kollar på TV. Tidig kväll.
Dagens etapp: 94 km

16/7 Lübeck -> Aachen
Upp 7. Köper bröd. Han frågar om vi är på väg hem (4 bröd). Nej, Portugal. Efter frukost och hoppackning checkar vi ut €20. 8 far vi i solsken men det är bara 14 gr ute. Allt flyter på bra på vår sida av motorvägen. På den andra är det flera stopp/staus och det är lördag idag. Tankar på Shell utanför Remscheid 1,259/l. USCH! Till slut hamnar även vi i kö, men den löser sig snabbt. Någonting larmar i bilen. 1/4 ö 2 tar vi sista plats på Platz für camping i Aachen. Äter varsin leverpastejsmacka till sen lunch. Sitter ute i 26 gr men det är inte soligt. Äter BambiGorengen till middag. Den var också god. Vid 1/2 8 kommer personal och tar betalt €15. Tittar på TV en stund. K lägger sig tidigt. Jag kollar om WiFi fungerar och det gör det.
Hemsida: Platz für camping
Åsikt om platsen: Om det beror på högsäsong eller inte vet vi inte, men på två tomter ska 3 fordon in. Ingen bra idé tycker vi. Dessutom så får inte alla el då som det utlovas på hemsidan.
Dagens etapp: 551km

17/7 Aachen -> Reims
Upp 1/2 8. Frukost och ihoppackning som vanligt. 20 ö 8 far vi. Belgiska motorvägar (som är gratis för husbilar) är både bra och dåliga. Så dåliga ibland att när jag skulle hämta en vattenflaska så hade en av dörrhyllorna i kylen hoppat loss. Så nu stinker det ättika för hela slanten. Far fel en gång. Å så fattar jag vägbeskrivningen fel men vi hittar till campingen i Val de Vesle och det är siestastängt men vi får komma in ändå 12.15. Tar varsin leverpastejmacka till "lunch". Det är väldigt varmt. Campingen fylls på med ickebokade inkl. 1 svensk till. Vi duschar på två. Skönt och utan extra avgift. TV kan vi inte titta på. Vi har ljud men ingen bild. Tour de France blir inte så kul. Checkar in vid 4 och betalar €15,09/dygn inkl allt. Vi har även fått rabatt! Sent omsider äter vi varsin 1 1/2 grillkorv till middag.
Hemsida: Camping Val de Vesle
Åsikt om platsen: Det förvånar oss att den är så populär. Den ligger i en liten by långt från all redlighet och berömmelse. Kanske beror populäriteten på närheten till champagnetillverkare. Servicehus är iaf superfint som på de flesta franska campingar och marken är plan.
Dagens etapp: 350 km

18/7 Reimz -> Beaugency
Upp vid 8 i solsken. Frukost utan färskt bröd. Orkar inte vänta på bagarn. Men han kommer precis när vi ska åka så jag köper en baguette för €1. 9 åker vi. Tankar i Sommesou vid 10, 1.099/l. Det tar sig. Vid 1/2 12 stannar vi i Estissac och handlar vitt vin, tandkräm och shampo. Strax efter 2 har vi hittat till camping Val de Flux i Beaugency. Vi får ta plats & komma tillbaka senare och checka in. Det är 33 gr ute!! Vid 3 går jag till receptionen, betalar €29,66/2 dygn inkl. allt. 5% rabatt blev det här också. Äter baguettmacka till "lunch". Sitter ute och lider till 8 då K fixar middag. Prinskorv och stekt potatis. Sitter ute till 11 då är det någorlunda skönt ute och och inne.
Hemsida: Camping Val de Flux
Åsikt om platsen: Hemsidan nämner att tomterna har skugga. Ja, bitvis av dagen, inte hel dag vilket hade varit skönt så hett som det var. Närheten till den historiska stadskärnan är ett stort plus. Bad finns på andra sidan bron (över Loire) för den som är hågad. Servicehuset jättefint. Tömning av tank finns för husbil. Hemsidan nämner att det finns restaurang, det håller vi inte med om när det bara serveras frukost.
Dagens etapp: 326 km

19/7
Upp vid 8 i solsken. Köper baguetten jag reserverade igår. Frukost. Det är redan 20 grader ute. Hur skall detta sluta? Vid 9 går vi in till stan och strosar runt i ca 1 timme. Helt slut är vi när vi är tillbaka. Nu är det 26 grader. Tar lättlunch idag med. Campingen fylls på med barn som tältar. Stackars dom. Vid 5 (33 grader) äter vi köttbullar och pasta. Sitter ute till 1/2 11.

20/7 Beaugency -> Chasseneuil du Poitou Vivonne
Upp 8. Frukost. Packar ihop. Tömmar tanken. Lämnar vid 9. Handlar lite på Super U i Mer 20 ö 9. Campingen som jag letat ut var fullbelagd (bara 28 platser) så vi far vidare. Tankar på Total i Chasseneuil du Poitou, 1,086/l. Billigare. 20 ö 2 har vi hittat kommunalcampingen i Vivonne och här kopierades ett pass som polisen vill ha som dokumentation. Jag fick även fylla i ett formulär med bl a ankomst- och avresedag Frankrike, vad jag jobbar med. Ja jisses. €15/dygn inkl. allt, men något kvitto fick jag inte. Imorgon bitti säger värden. Äter hamburgare på vitt bröd till seeen lunch. Går en liten promis och hittar en by med massor av roliga ting. Kom ihåg detta nu Haga! Sitter ute och njuter nu när tempen sjunkigt något. Äter en grillkorv till kvällsmat. Kollar på senaste Bondfilmen (Spectre) eftersom vi fortfarande inte har bild på TV i Frankrike.
Hemsida: Camping i Vivonne
Åsikt om platsen: Lite otydligt vilken del av servicehuset som tillhör vilket kön. När vi var där var ett gäng ungdomar med ledare där på ferie och tjejer och killar var lite överallt. På ena sidan fanns dock två pissoarer (helt öppet) så då antog vi att det var herrsidan, men tjejerna visste nog inte det. Jättefint servicehus i övrigt. Restaurang på platsen och nära till själva Vivonne. Tåget passerar på bro nära campingen men den går inte nattetid så det stör inte.
Dagens etapp: 232 km

21/7 Vivonne -> Gradignan
Upp 1/2 8. Diskar och hämtar baguetten jag beställde igår. Den har spetsiga ändar. Något kvitto får jag inte idag heller för kompisen har datorn! Jaha, vi vet inte ens vad campingen heter. Efter frukost far vi vidare. 20 i 12 är vi uppställda på camping Beausoleil i Gradignan. Denna camping har bara 31 platser, 29 med stor komfort, där står vi. €20,44 inkl. allt även WiFi. Äter ägg och bacon till lunch. Som vi längtat efter det. Det har liksom varit för varmt för stå ute och steka bacon. Gör som vanligt på eftermiddagen dvs ingenting. Till middag äter vi hemgjorda pannbiffar med löksky och stekt potatis. Tittar på ett par poliser på kvällen. Surfar lite.
Hemsida: Camping Beausoleil
Åsikt om platsen: Här var det inte delat mellan könen i servicehuset. Gick man in från "fel" håll passerade man pissoaren å där kunde det ju stå någon. Annars fräscht och fina disk- & tvättmöjligheter. 400 m från campingen ligger en busshållplats där bussen tar en in till Bordeaux (om man nu skulle vilja det). Vägen utanför är lite störig.
Dagens etapp: 219 km

22/7 Gradignan -> Vitoria-Gasteiz Ameyugo
Upp 1/4 i 8. Mulet och 19 grader. Härligt! Efter frukosten packar vi ihop. Stannar och handlar på Aldi i Cestas 1/2 9. Betalar en del (€36,20) på motorvägen med det går fortare. Vi kör genom en himla massa tunnlar. Snurrar runt i Vitoria Gasteiz utan att hitta min utvalda camping. Frågar ett par damer men dom vet inget om någon camping. Far vidare samtidigt som jag letar i ECC-boken efter camping. Hittar en i Ameyugo vid 3. €14,80/dygn inkl allt. Tar en plats av 5 (!). Fin utsikt. Vet inte vem al Pastor är men det går nog att ta reda på. Äter Aldi lasagne till middag vid 1/2 6. Det kommer faktiskt en svensk husbil till! Som varit i Portugal dessutom. Kul. Kollar lite på TV. Får in massor av sebara kanaler nu. Tänk att Poirot pratar så bra spanska.
Hemsida: Camping i Ameyugo
Åsikt om platsen: Känns inte som en camping eftersom det är ett "sommarstugeområde". Vackert belägen, restaurang på plats. Jättefin toa/dusch.
Dagens etapp: 404 km

23/7 Ameyugo -> Tordesillas
Upp 1/4 i 8. Mulet och 17 grader. Åker 1/2 9. 1/2 12 har vi ställt upp på camping El Astral i Tordesillas. Plats 43 har vi och reserverat oss för två dagar här. Nu skiner solen och det är 23 grader. Äter varsin grillkorv till lunch. Går en vända på campingen som även har pool. Fint servicehus, affär och restaurang. Får till slut tag i Ruben på mobilen. Han är på Enköpings lasarett för kärlkramp. Mår bättre nu, han har varit där sedan i onsdags. Pratar med en engelsk man bredvid oss. Han har noterat att vi har skyltar i sovrumsfönstren som berättar vart vi är på väg. Han ska också till rallyt. Han känner även till Maureen och Robert Lee men vet inte om dom lever. Köper pommes i restaurangen och tror att vi ska betala €3,70/portion för så stog det på menyn. Lämnar fram en €5 och får tillbaka €3,30! Alltså €1,70/portion, räcker gott och väl åt oss, till det har vi kebabspetten från ICA. GOTT! Tittar på sista den av första säsongen av polisen.
Hemsida: Camping El Astral
Åsikt om platsen: Campingen har allt t.o.m. skugga. Restaurang/bar/affär/pool. 1 km till historiska stadskärnan. Superfint servicehus. Tömning för husbilar.
Dagens etapp: 226 km

24/7
Upp 8. Handlar en baguette i affären, men heter det så här? €0,70/st billigt. Soligt, 18 grader. Efter frukosten går vi till stan en vända. Gamla staden är hyfsat nära. Efter 1 timma är vi hemma igen. Äter ost- och skinkmacka till lunch. Ringer Kickie och grattar på födelsedagen. Dom hade också haft 30 grader häromdagen. Duschar båda två och det är inte skönt. Hade det varit 30 grader varmt ute så kanske det hade det. Köper varsin strutglass vid 5. Äter kycklingpaella vid 7. Vi ju i Spanien men maten är från Tyskland. Tittar på polis till 1/2 10. Vi får inte in någon TV pga av träden tror vi.

25/7 Tordesillas -> Gondesende
Upp strax före 8. Efter frukost packar vi ihop och checkar ut. €30/dygn, det var lite dyrt. Tankar på Respol, €1,039/l. 1/2 10 handlar vi vin, öl & whisky på Familia i Toro. Efter har snurrat några varv i Braganca (Portugal) så hittar vi till slut rätt och hittar till camping Cepo Verde. 1/2 1 har vi tagit plats 4 som vår och vi tänker stanna två nätter. Tar varsin macka till lunch. Går och beställer bröd till imorgon. Leverans vid 1/2 10. Det var sent. Klockan går fel också. Vi kom 1/2 12. Sitter inne mest och lider under AC:s brus. Engelsmannen från Tordesillas är också här. Äter ICAs burkkorv med potatismos till middag vid 1/2 7. Var väl så där. Ingen skugga på kocken = K. Lider vidare ett tag och sedan tittar vi på polisen. Lägger oss 9 (P-tid) = 10 (S-tid).
Hemsida: Camping Cepo Verde
Åsikt om platsen: Den är lite för backig för oss (gamla) och trappor överallt. Ligger vackert i bergen men inte var det svalt för det. Sen utcheckning och sen leverans av bröd drar ner betyget. Servicehuset är sprillans nytt.
Dagens etapp: 225 km

26/7 Gondesende -> Braga
AC:n går hela natten och tempen sjunker inte. Det är superjobbigt. Upp 7 (P-tid). Frukost. Packar ihop. Vill checka ut 8 men dom öppnar 1/2 9. Lämnar €20 + en lapp i brevlådan. Vid 9 ringer jag och frågar om han hittat pengarna. Jadå allt OK, men vad ska han göra med växeln. Vad som helst. I Braga snurrar vi lite också tills K kastar ut en fråga till en kommunalarbetare med tunna och kvast. Camping? Vänster, tunnel och upp för backe blir svaret (fast på Portugisiska förstås). Vi följer rådet och hittar kommunalcampingen vid 1. Plats 28 blir vår för 3 dygn, vi har avsevärt mer skugga här och trevlig utsikt över staden. På vägen idag har vi sett två hästdragna kärror och en åsnedragen, 1 fåraherde med hund och stav. Som vanligt sitter vi och lider till kvällen. Äter hamburgare på vitt bröd vid 8. Lägger oss efter solnedgången och AC:n går för fullt.
Hemsida: Camping i Braga
Åsikt om platsen: Campingen är säkert från 50-talet och har moderniserat efter hand. Slitna servicehus men rena. Tömning för husbilar. Terraserad camping, ursprunglingen för tältare gör att en del tomter är lite små. Tar inte kort.
Dagens etapp: 211 km

27/7 Upp 8. 21 grader, behagligt. Efter frukosten tar vi en promis åt höger för att hitta bageriet. Vi gör det men det måste vara längre än 300 meter som receptionen sa. Vi går in i butiken, tänker köpa 4 bröd men att betala med €50 verkar lite övermaga så vi går ut igen. Fortsätter längs gatan och hittar en slakteributik. Går in där. Där finns ta mej 17 allt som ska finnas hos en slaktare inkl. vin och ägg. Vi köper 1 fl vitt, 6 medium ägg och 4 kött/korvspett €4,21! Fyra euro och tjugoen cent för alltihop! Å nu ser vi att vi hade mindre peng än €50-sedel. Köper 4 bröd på tillbakavägen. Nu är det för varmt igen . Äter varsitt bröd till "lunch". Jag duschar. Det är inte otäckt. Gör just ingenting till ungefär 8 då K grillar spetten vi köpte och jag kokar ris. Var väl så där tycker jag (som vanligt). K tyckte dom var bra. Vill kolla på DVD vid 9 med det vill inte DVD-spelaren. Något är trasigt. Nattinatti 1/2 10. Var är farbror engelsman?

28/7 Upp 8. Hittar farbrors vagn borta vid övre toa. Bra då vet vi var han är. Frukost. Tvättar några t-shirts till K. Vatten fylls, det dammsugs i bilen. Vi är riktigt duktiga. Äter macka till lunch (igen). Pratar med engelsmannen (86 år). Gör som vanligt på em/kväll. Äter falukorvsmacka med stekt ägg till middag. K lyckas få igång DVDn så vi tittar på en polis.

29/7 Braga -> Ponte de Lima
Upp 1/2 9, 24 grader. Hur ska det här sluta? Frukost. Checkar ut 1/2 10, €45,60. Vid 10 åker vi och tömmer toa och tank. Farbror är också på väg. Klockan 11 står vi i svensklägret och vi är inte sist. K får info av Häll var affären ligger. Går dit vid 2, har då hälsat på nästan alla. Pratar med Perssons som säger att Lindgrens dött, båda två. Det var tråkigt. Så småningom kommer Winbergs och det är inte alls dom som vi trodde det skulle vara. SMS:ar, Kickie och Carina. Ringer Elaine. Är med på mötet 1/2 8. Info i massor. äter middag 1/2 10. Lägger oss 1/4 i 11.
Dagens etapp: 45 km
Resan hitills: 3550 km

30/7
Upp 8, 21 grader. Härligt. Frukost äter vi ute. Går till affären och köper vårt dyraste vatten hitills, 4x1 l för €5,40. Går en vända till stan som inte alls ligger långt bort och det är väl tur det när det är varmt. Tar ut ytterligare €100. Försöker hitta laddkabel till lillkameran men misslyckas. Köper äntligen en solhatt till mig. Ringer Ryssbo vid 11 (dvs 12 svensk tid). Han mådde bättre och var hemma. 20 i 5 samlas vi gul/blå klädda för att gå i invigningståget. Tåget ska börja på andra sidan den medeltida bron så där står vi och väntar i 45 minuter eller så. Som tur är står vi i skugga. Tåget går genom det historiska Ponte de Lima och folk hojtar Zlatan åt oss när dom ser att vi är svenskar. Våra spanska grannar från campingen i Braga står och tittar på och tjoar åt oss. Vi vinkar glatt tillbaka. När tåget kommer till arenan viker vi av och går hemåt för att dricka vatten. Vid 1/2 9 är det långbord med ätbart som klubben bjuder på, fläskkotlett, sallad och bröd. Det blir riktigt kyligt på kvällen så alla klär på sig. Termometern visar 20 grader! Bordet bryts vid 1/2 11.

31/7
Upp 1/2 9, 20 grader. Går till shoppen och handlar bröd. Efter frukost letar vi efter de andra duscharna som Tjörnhed tipsade om. Hittar dom. Går förbi affären på hemvägen och köper 1 fl rödvin och 1 ask sardiner i tomatsås och specialomslag. Dyra sardiner. Macka till lunch. K duschar. Vid 2 är det Tysk "afton". Gott och blandat. Är hemma igen vid 3. Nu är det varmt igen. Sitter och lider som vanligt till 1/4 i 7 då vi vandrar långt bort till Spanjorernas afton. Dom behöver en akademisk kvart innan vi får komma in. Tortillas x2, oliver, korvar och en massa annat bjöds det på. 2 sorters örtlikör och 1 cava fick vi också på slutet. Nu behöver vi inte äta middag. Hemma igen vid 8. Långbord bildas på gatan bakom oss. Sitter där till 11.

1/8
Upp 1/2 9 idag med. Det är ingen idé att gå upp tidigare om man vill ha färskt bröd för affären har inte öppnat då. Efter frukosten går vi till stan och fotograferar det som fattas. Handlar present till Tappers. Mackor till lunch. Tor (N) kommer och pratar en stund. Monica S kommer och vill veta hur vi for hit i Frankrike. Går till Lidl och handlar lite. Senare kommer Franco S och tackar för tipset. Han bjuder på Jägermeister. Äter hemgjorda pannbiffar och överbliven potatisgratäng till middag. Gott. Kollar på flera avsnitt av Polisen.

2/8
Upp 1/4 i 9. Köper bröd. 23 grader redan. Går till stan och köper en slangbella €5,95. Kan vara bra att ha mot kajorna. Tillbaka i lägret köper vi 4 öl och 2 fl vin. Nu är det 28 grader. Äter varsin macka till "lunch". Lägret är tömt pga diverse utflykter. Sitter/ligger inne med AC:n igång. 1 1/2 timma senare går proppen och plötsligt så är alla hemma igen. Vid 6 äter vi de sista grillkorvarna till middag. Packar ihop vimplarna och stora bordet. Ger bort biljetterna till morgondagens utflykt till Rosanders från Oskarshamn (frun är barnfödd i Mörlunda).

3/8 Ponte de Lima -> Hospital de Órbigo
Upp 1/2 9. Efter frukosten packar vi ihop resten. Lämnar rallyt 1/4 ö 9. Handlar på Lidl €46. Tar sedan "fel" väg till Paredes de Coura. Det bev dubbelt så långt = +5 mil. Ställplatsen totalt övergiven. Man kan tömma tank och toa och slänga sopor men inte mer. Varför trycka upp ett reklamblad när det inte är klart än? Det skulle finnas toa och dusch också. Vi åker till Spanien istället. Tankar för €1,189/l. Vi hittar en camping som är stängd sedan en tid tillbaka men skyltningen dit var kvar. Dåligt. När vi åker igenom Ourense ser vi en campingskylt som vi sedan försöker följa men efter skylt 2 så blir det inga fler. Sedan hittar vi knappt ut igen, men till slut gör vi det ändå. Enligt vår karta ska det finnas en camping i Ponferrade men det såg vi ingen. Till slut hittar vi en camping i Hospital de Órbigo, där får vi plats 620. 1/2 8 har vi tråcklat in oss och kopplat av. Det har varit en alldeles för lång dag. Äter ICA hamburgare på vitt bröd till middag. Går en runda runt camping Don Suero som till 2/3 består av säsongscampare. En handfull utlänningar är här. Kollar en polis innan det är nattinatti 1/4 i 11 spansk tid.
Hemsida: Camping Don Suero
Åsikt om camping: Vi tycker inte om den. Man står som packade sillar, även säsongarna gör det. Servicehuset är jättefint på alla sätt och vis.
Dagens etapp: 435 km

4/8
Upp 1/2 9. Efter frukosten går vi en vända på byn för att klura ut vägen ut. Det är riktigt svalt nu på förmiddagen, 22 grader. Duschar båda två. Det behövdes. Köper en "baguette" i baren som öppnade efter 11. Äter ost- och skinkbaguette till lunch. Sitter och planerar lite bl a morgondagens resa o.s.v. K fixar middag, stekt falukorv, potatis, lök & ägg. Smakade alldeles förträffligt. Jag diskar. Sitter inne sedan pga blåsten. K vilar och jag skriver på hemsidan. Sedan kollar vi på Polisen. Tidig kväll vid 10.

5/8 Hospital de Órbigo -> Logroño
Det var tydligen party igår kväll. Varenda unge var ute och tjoade och grannbebisen skrek konstant. Den började om igen vid 4. Hur står föräldrarna ut med ylet? Upp 8. 13 grader. Nästan hutter. Frukost. Vill checka ut 20 i 9 med receptionen öppnar 9. Sopigt. Personal kommer tidigare med 10 minuter. Betalar €32,40/2 dygn. Receptionisten påpekar att det finns en skylt som visar öppettider och jag säger att den sitter på fel ställe, längst inne i receptionen. Den bör sitta på utsidan. Tankar på Cepsa i byn ~45 liter à 0,974/l. Billigast hitills. Hittar en camping i Logroño, La Playa, €29,48/dygn. 10 i 2 står vi på plats 16. Sitter ute och njuter faktiskt. Det är lagom varmt. K fixar middag idag med. Lidl kokkorv med mos/bröd. Gott och hemtamt. Tempen stiger på em och kommer nästan upp till 30. Får in en trave TV kanaler bl a OS-fotboll Sverige-Colombia. Det blev 2-2 och Sverige spelade bra tycker vi. Sedan slår Portugal Argentina med 1-0. Lägger oss tidigt.
Hemsida: Camping La Playa
Åsikt om platsen: Trevlig uppställning, men vi är lite väl stora för tomten. Vi fick en granne som vi bad att ställa sig på snedden för att vi ska komma ut imorgon bitti. Servicehusen underbara.
Dagens etapp: 344 km

6/8 Logroño -> Salies de Bearn
Upp 8. 18 grader. Lämnar campingen vid 9. Tankar i Estella, 46,68l à 0,949/l. Ännu billigare. Får en nyckelring också. Handlar lite mat och dricka på Lidl i samma stad, €26,87. Efter Pamplona blir det fel och vi åker inte alls den väg vi tänkt. Åker alltså ut samma väg som vi kom in. Det är kö till betalstationen i Irún. Kl 2 har vi tagit plats på ställplatsen i Salies de Bearn i solgasset (eftersom campingen har lunchstängt). Äter mackor till lunch. Tempen stiger till 30 grader igen. Sluta nu! Sitter ute iaf. K fixar middag, fläskkotletter med sparris och stekt lök. Det var gott. Ställplatsen fylls på så sakteliga med bl a en norsk från rallyt. Kul! Vid 9 är det fullt.
Åsikt om platsen: Ställplats är en ställplats. Trevligt anordnad men inte mycket skugga. Vi kan inte hämta vatten eftersom man måste ha en slang med koppling.
Dagens etapp: 299 km

7/8 Salies de Bearn -> Le Temple-sur-Lot
Upp 8. 17 grader, solsken. Frukost. Betalar i automat med kort (fungerar inte med kontanter), €6.70. Lämnar platsen 9. Vi hittar faktiskt ut på en gång. Helt fantastiskt. Handlar på en U express för €35. Tankar utanför Mont-de-Marsan för 1,147/l. Hm. Prisskillnad mot Spanien. Vid ett har vi ställt upp på en ställplats utanför camping Bosc i Le Temple-sur-Lot (som har lunchstängt). 30 grader! Kostar €5 inkl el, vatten och toa- & tanktömning. Väntar tills dom öppnar efter middagsvilan och frågar om dusch. €4,30/person för toa, dusch och pool. Vi vill inte ha pool så vi betalar €2/person. K duschar först och sedan jag. Jätteskönt. Äter hemgjorda pannbiffar till middag, de sista. Men spansk potatis och lök. Tittar på Bond eftersom vi fortfarande bara har ljud i Frankrike på TV:n.
Åsikt om platsen: Verkar nyanlagd. Lite skugga om man väljer rätt. Trevlig historisk by.
Dagens etapp: 201 km

8/8
Upp 1/2 9. Frukost. Madam Camping säger till K att vi betalt för lite igår för nyttjandet av toa/dusch/disk. 2x4 till vill hon ha. Innan vi går till byn betalar vi till sonen 2x4,30 å då får vi använda toa i morgonbitti också (nästan under protest). Enl infoskylten är det 100 m till 1 restaurang och 1 affär. Hittar inget före byn 800 m bort. Trevlig gammal by. Byn har tydligen något att göra med Tempelriddare. Handlar dyrt i en liten affär. Är hemma igen efter 1 timme. Äter mackor till lunch, verkar vara standard numera. Surfar lite och läser nyheter. 2 medaljer till Sverige så långt i OS i Rio. Simmaren Sara Sjöström och cyklisten Emma Johansson. Heja tjejjer! Det blir uppåt 30 grader idag med på em. Det är en himla tur att vi har AC:n. Äter fryst fisk (Findus) till middag. Var väl så där. Tittar på en "gammal" Bond när strömmen gått och kommit tillbaka. Vi märkte det inte ens. Nattinatti vid 9. Tidig morgon och snirklig väg i morgon.

9/8 Le Temple-sur-Lot -> Polminhac
Upp 1/4 i 7. Det har regnat en skvätt. 18 grader. Efter frukost packar vi ihop och 1/2 8 lämnar vi ställplats/campingen. Dygnspriset för oss här på Hotel Camping-Car blev €11,30, inte så dyrt. Handlar mat och dryck på Intermarché i St Etienne de Maurs. Hittar inte kommunalcampingen i Aurillac. Far vidare. Vid ca 12 har vi tagit plats på Camp Val de Cére i Polminhac. Fina toor och duschar. K duschar. Det var perfekt sa han. Vid 3 går vi och betalar för oss. Han får €19 och vi får inget kvitto och inte begriper vi hur han fick till summan heller. Beställer 1 baguett och 1 croissant. Äter steak haché m stekt lök och kantarellsås till middag. Det var gott! Vid 1/2 7 hopar sig regnmolnen. Blir det regn? Inte innan 9 iaf. Tittar på en Bond igen.
Hemsida: Camping du Val de Cère
Åsikt om platsen: Vet inte om vi fick en temporärplats eftersom vi bara ska stå en natt. Servicehuset fint.
Dagens etapp: 240 km

10/8 Polminhac -> Raza
Upp 8. 8 grader ute! Så svalt vill vi inte ha det. Köper bröden jag beställde igår, €2.Vid 9 far vi i solsken och frusna tår. Tankar superdiesel 1,314/l i Authzat utanför Issoire så nu måste väl Laura flyga fram. Går på betalvägen utanför Clermont-Ferrand och går av vid avfart 35 = €19,91. I Neuvill-les-Dames blir vi hindrade på vår väg av ett gammelbilsrally. Kul att se. Vid 2 kommer vi fram till Bourg-en-Bresse bara för att se att campingen är stängd. Synd. På grinden sitter ett tips om en annan camping ca 5 km bort. Vi provar. Innan vi kommer fram dit hittar vi en annan camping utanför Meillonnas, Camping Raza, €19,08 m allt. Nu har vi 23 grader och ingen sol. Äter tidig middag vid 1/2 4 Lasagne (eftersom vi inte ätit lunch). Den var väl så där, lite dåligt kryddad kanske. Även den här campingen fylls på framåt kvällen. Det finns en fiskesjö precis bredvid camping, det kanske är den som drar för annars bor mitt ute på vischan.
Hemsida: Camping de la Raza
Åsikt om platsen: Trevlig camping, blandat med säsongare men inte trångt. Gulligt litet servicehus.
Dagens etapp: 358 km

11/8 Raza -> Beaune
Upp 1/2 8. 10 grader och solsken. Frukost. 1/4 över 8 åker vi. Stannar och handlar på en Carrefour express i Mervans vid 20 i 10. 11 har vi checkat in i Beaune igen och har fått plats 27, hörntomt. Vi hade inte tänkt oss hit men man är väl inte sämre människa än att man kan ändra sig. Kickie SMS:ar och undar var vi är och jag sitter just då och kollar i dagboken om vi fick in TV här förra året och det fick vi men inte iår. Samma dag förra året ringde jag Kicki från Beaune. Lustigt sammanträffande. Äter 1/4 tortilla var till lunch med lite baguette till. Gör inget särskilt på em. K duschar. Till middag äter vi fläskkotletter med stekt potatis och lök och kantarellsås. Gott. Campingen fylls på. Är väl fullt till kvällen. Kollar på en del av Skyfall.
Hemsida: Camping Les Cent Vignes
Åsikt om platsen: Vi tycker fortfarande mycket om denna camping. Närheten till historiska staden gör det inte sämre. Servicehuset jättefint. Duscharna är könsbestämda men inte toa.
Dagens etapp: 136 km

12/8
Upp 1/2 8. Köper baguette och chokladcroissanter, €2,90. 17 grader. Går till stan vid 9. Tar ut €100. Handlar lite på Casino. Är hemma igen strax efter 10. Äter resten av tortillan till lunch med tomat och baguette. Jag duschar. Skriver på hemsidan. Går och beställer pommes på restaurangen vid 1/2 7, €2,70/port och 5 minuter. Passar på att betala för vistelsen. €25/dygn, 5 mer än förra året. Hämtar pommesen på restaurangen. K ugnsgrillar ICA kebabspett som vi äter med pommes och kebabsås. Jag diskar och K plockar in bord, stolar och markis. Tittar på resten av Skyfall. Campingen har ställt ut skylten FULLT, fast alla har inte kommit ännu. Lägger oss vid 9 efter att jag förberett för frukost.

13/8 Beaune -> Mulhouse
K upp före 7, jag går upp när mobilen väcker 5 över 7. Köper baguette och 1 chokladcroissant. Campingen har fler tomma platser. Alla kom således inte igår. Frukost, solsken 17 grader. 1/4 i 8 far vi. Strax före 9 tankar på på Total i Rochefort sur Nenon €1,060/l. Heja! 20 i 10 stannar vi till på Intermarché i Saint-Vit och fyller på vin/öl-förråden. Strax före 10 går vi på betalvägen i Besancon mot Mulhouse. Betalar 2 gånger men jag vet inte hur mycket. Vi får kolla det sedan. 1/2 12 har vi checkat in på Camping de L'Ill (igen). Vi har tagit plats 67 (vi stog på 68 förra året), €22,30 kostar det. Macka till lunch och nu är det 27 grader. Suck! Äter steak haché på vitt bröd till middag. Gasolen tar slut under stekningen av biffarna. K byter flaska. Campingen fylls på ganska bra, mest med tältande cyklister.
Hemsida: Camping de L'Ill
Åsikt om platsen: Campingen ligger off-side för att vara perfekt. Aktiviteter var och varannan vecka på campingen. Vinprovningar och annat. Servicehuset jättefint.
Dagens etapp: 245 km

14/8 Mulhouse -> Sigmaringen
Upp 1/2 8. Hämtar beställt bröd. Frukost. Tömmer tank och fyller vatten. Lämnar campingen 20 i 9. Efter ett par felkörningar och umleitungs så kommer vi fram till Sigmaringen 1/4 i 1. Ställer oss på ställplatsen som blivit utökad och nästan full. Campingen har mittagsruhe så där missade dom oss som gäster. Fortfarande €8/dygn och €1/4t el. Nu är det 30 grader igen. Går en vända till byn för att kolla att "greken" har öppet till lunch imorgon. Det har dom. Tittar på TV, en del från OS. Sedan kan vi inte hålla oss. Vi äter idag hos greken. 1/4 i 5 går vi till grekrestaurangen och äter middag. Beställer samma mat som förra året, Kent tar Konstantinos tallrik m bl a lammkotlett och jag tar Keftedakia och så två öl. Gud så gott det var. Kostade €21,40. Dom fick 3,60 i dricks för att dom var så snabba. Är hemma igen strax före 6 så elpengen tar slut. Stoppar i en till så vi får ner tempen lite. Tittar på mer OS. H Stenson tar silver i Golf, borde väl ha blivit guld?
Åsikt om platsen: Ställplatsen är bra, enkelt att betala (synd att dom inte tar kort). Närheten till staden är det bästa med allt.
Dagens etapp: 257 km

15/8 Sigmaringen -> Witzenhausen
K upp 20 i 6. Varför då? Tror att klockan är 20 i 7. Han behöver nya glasögon. Han gör färdigt frukosten jag förberedde igår. 20 ö 6 är vi klara att åka. Tankar på Aral i Sigmaringen, €1,119/l. K bestämmer när vi är på väg att vi satsar på Witzenhausen. Hur långt är det? Ingen aning. Hamnar i flera umleitungs men gör inga felkörningar. 10 i 1 stormar vi i på Camping Werratal. Vi hann före 1! Men det har nog gått lite för fort på sina ställen. Enl kvittot så skulle vi betala €24,70 men det gjorde vi inte. Vi betalade nog mer. K parkerar på samma ställe som förra året men åt andra hållet. Äter ägg och utgången bacon till lunch. Duschar båda två med hjälp av poletter. Var det så förra året? K fixar middag. Jägerbällchen med potatis. Tillsammans med ett bröd jag köpte i morse på macken blev det riktigt bra. Diskar. Vackert väder framåt kvällen. Det kommer en traktor dragandes på en manskapsvagn och parkerar framför oss. Dom hade kört ända upp till polcirkeln med det ekipaget (2015). Friedrich och Renate från Gifhorn kör ungefär 25-30 mil om dagen med traktorn. Bra inredd vagn. Nu skulle dom ner till Kröv vid Mosel på traktorträff.
Hemsida: Campingplatz Werratal
Åsikt om platsen: Det är för lite gäster på den här campingen. Kan det bero på att det är för långt till den historiska stadskärnan? Servicehuset jättefint.
Dagens etapp: 467 km

16/8 Witzenhausen -> Lüneburg
Upp före 8. 13 grader. Hutter! Hämtar köpta bröd. Frukost och solsken. Lämnar campingen vid 9. Tankar på Shell, rastplats Göttingen 1,249/l. Hittar ingenstans att handla. Checkar in på Rote Schleuse vid 1/4 i 1, får plats 19, bokar 2 bröd. Köper en fl italienskt röd vin för €13,50. Han fick lägga det på campingnotan. Äter macka. Gör inget. K vill inte stå här imorgon också. Nähä. Äter fransk pizza till middag. Tittar på OS.
Hemsida: Campingplatz Rote Schleuse
Åsikt om platsen: Vi älskar Rote Schleuse men vi vill inte stå på plats 19 eller den raden. Servicehuset är jättefint.
Dagens etapp: 246 km

17/8 Lüneburg -> Lübeck
K upp 20 i 7. Jag upp 1/4 i 8. K förbereder frukost. Jag köper bröd. Idag rätt man i receptionen. Känner fortfarande igen mig, men han har glömt namnet. Frukost. Checkar ut, €39,85 inkl 1 fl vin. 5 ö 1/2 9 åker vi. Fyller på förråden på Lidl Lüneburg €59. Naturligtvis så glömmer vi handla en grej, smör. Stannar vid Aldi i Adendorf och handlar det + 2 lasagner. 8000 mil har körts sö om Lübeck. Duktigt Laura. 1/4 ö 11 kör vi in på Schönböcken. Vi får plats 50 i solskenet. Bokar hemresa på söndag. Fått mail från Franco och Monica som tackar för restipset. Äter macka till lunch. K m någon sorts skinka, jag med leverpastej. K byter lampa på högersida och spolarpump. Nu är Laura tvåögd igen. Jag kokar all potatis vi har kvar. Till middag äter vi portugisisk fläskkotlett med spansk potatis och svensk sås. Visst är vi kosmopoliter. Tittar på OS. Vi har kollat våra konton och det ser bra ut. K lägger sig 9. Jag spelar på fb tills det hänger sig.
Hemsida: Campingplatz Schönböcken
Åsikt om platsen: Hemma det är Schönböcken det. Nu har t.o.m. eluttagen fått platsnummer.
Dagens etapp: 107 km

18/8
Upp strax före 8. 14 grader och mulet. Köper de beställda bröden. Frukost. Vid 9 går vi till Netto och handlar lite ätbart. Tillbaka efter 1 timme som vanligt. Äter baconomelette till lunch. Den blev bra. Till middag fixar K hamburgare med stekt potatis och lök och grön sparris från burk. Det var inte heller fel. Framåt kvällen blir det solsken och campingen blir i det närmaste fullbelagd. Tittar på TV.

19/8
K upp 6. Jagar upp mig 7. Solsken och 13 grader. K fixar frukost, jag köper bröd. Så småningom värme solen så man kan sitta ute. Äter lunch ute. Chicken nuggets med curry- resp. sötsursås. Duger väl till vardags men bättre har jag ätit. Jag duschar. Checkar ut redan på em, €66/3 dygn, upp €2 sedan i juli. Till middag äter vi Aldilasagne. Den är nästan lika god som min. ;-) Tittar på TV.

20/8 Lübeck -> Burg auf Fehmarn
Upp 20 ö 7, köper bröd. Frukost. 20 ö 8 åker vi. Tankar på Aral innan Fehmarn bron. 1,189/l. 10 i 10 har vi storhandlat på Nielsens €220. Till ställplatsen. Där var det dåligt med folk så vi får "vår" plats bredvid ett av elskåpen. Går till Sky och handlar lite för dryga €40 och 4 frischlinge i bageributiken. Betalar p-avgiften när vi kommer tillbaka. Var 17 är fru Ober någonstans? Har hon ledigt för att det är lördag? Kollar lite på DTM. Tar en promis till, till Netto och handlar lite till. Äter "hamburgare" med lök, stekt potatis och vitkålssallad. Gott. Tittar på TV.
Åsikt om platsen: Man står bra på gruset. Ägarna har ritat ut tomterna så alla står rätt. Aldrig brist på eluttag.
Dagens etapp: 95 km

21/8 Burg aF -> Bromölla
Mobilen väcker 6.45. Frukost. Lämnar ställplatsen 20 ö 7. Solen skiner, 15 grader. 7.32 står vi i spår 6 och väntar på avgång, vår biljett är bokad till 8.15. 20 i 8 får vi åka ombord och 1/4 i 8 går färjan. Vad bra! Kompenserar nästan förseningen på utresan men inte riktigt. 1/2 9 är vi Danmark. Massor med militärpolis & polis står och kollar på oss men vi blir inte stoppade. 1/2 11 har vi passerat betalstationen och inte heller här blir vi stoppade. Det är disigt i Sverige. 12 har vi tagit plats 27 som vår för en natt på Strandängens Camping i Bromölla. Det var väl ovanligt!? Äter macka till sen lunch medans vi tittar på rally på TV. Äter pizza med vitkålssallad till middag. Betalar redan nu för övernattningen 240SEK, ner 30 sedan i juli. Tittar på TV. Tidig kväll.
Hemsida: Strandängens Camping
Åsikt om platsen: Camping med bra standard. Servicehuset är lite gammalt med det är rent och snyggt.
Dagens etapp: 319 km

22/8
K upp 1/2 7, fixar nästan frukost. 1/4 i 8 åker i solsken, 15 grader. Handlar lite svenskt på ICA. Nu är det full rulle hem som gäller. 1/4 över 11 kör vi in på tomten. Vi gjorde det!

Hela semestern: 7575 km

Vi har inte haft ett enda missöde med Laura som vi inte visste om. Vi har kört lite fel här och där. Vi har inte hittat campingar som vi trodde skulle finnas. Men det gör inget. Vi kom till Portugal och vi kom hem igen också.