Bilder 2014

Liten runda i norra Tyskland

I år fick Inger faktiskt ledigt (T-dagar) av AF så vi tar oss en sväng i norra Tyskland, besöker några gamla favoriter och hittar på lite nytt.

Kommer iväg senare på säsongen än vanligt p g a Ingers program hos coacherna och att vi vill undvika barn på färjan mellan Varberg och Grenå.

19/8 Mörlunda -> Växjö (!) -> Mörlunda

10 i 8 lämnar vi ett halvmulet Mörlunda för färd mot västkust. Motorlampan tänds & Laura har ingen ork. Vi kommer framåt i max 100 km/h. Stannar på rastplatsen N Åreda och försöker hitta en verkstad. Nätet odugligt. Ringer Bossings för assistans. Dom ringer tillbaka med namn och telefonnummer. Ringer dom och får komma dit på direkten. Hittar till firman i Växjö vid 20 i 10. 5 i 10 är vi inne på verkstaden. 1/2 11 betalar vi 625,- och åker hemåt. Felkoden sa spjällhus och det låter lite fel eftersom det är redan bytt. Strax efter lunch är vi hemma igen och K ringer Bossings. Vi får komma in i morgon. Avbokar biljetten för imorgon. Inga pengar tillbaka för färden men vi ska få för maten (232,-). Alltid något. Packar ur maten och kläderna.

20/8 Mörlunda -> Linköping

1/2 7 har K fixat frukost och så åker vi iväg, jag i personbilen och K i husbilen. Virrar runt en del i Linköping innan vi hittar rätt. Konstigt att vi inte hittar när det är tredje gången som vi är här. Handlar lite hemma på ICA innan vi är hemma till lunch. Då ringer Bossings och säger att bilen är klar. Redan! Dom hade bytt spjällhuset. IGEN! Men vi behöver inte betala något. Tack! Vi kommer imorgon bitti. Bokar ny biljett, dyrare än den förra. Äter lunch och så bestämmer vi oss för att hämta hem henne idag iaf. Åker tillbaka till Linköping. Hemma igen vid 1/2 5. Packar bilen igen med mat och kläder.

21/8 Mörlunda -> Varberg

10 i 8 lämnar vi ett halvsoligt Mörlunda för färd mot västkust. Vid 10 stannar vi hos Biltema utanför Värnamo och handlar lite delar till nya Volvon. Vid 12 har vi tagit plats 102 på Getteröns Campings ställplats, 180,-/dygn inkl el och dusch. Grillkorv till lunch. Tar en promis till Tempo & handlar lite. Sol & regn om vartannat. Går till pizzeria Fjädervik och äter middag, jag tar en calzone och K en kebabtallrik + 2 öl. Gott och mycket. Pizzerian heter Fjädervik enlig betalkvittot, jag har skrivit förra året att den hette fjärdevik men det var fel. Tittar på TV. Vackert väder på kvällen.

22/8 Varberg -> Tellingstedt

Mobilen väcker 5.20. USCH! 6.15 står vi i spår 6 i hamnen i Varberg och väntar på ombordkörning. Färjan kom då. Färjan blir nog inte ens halvbelagd. Frukostmatsalen är avstängd till hälften. Toaletterna är stängda till hälften. Ganska skönt faktiskt. Inte alltför många barn. Sitter inne i frukostmatsalen till 9 då vi går och handlar lite i bordershopen. 1/2 9 får vi gå ner till bildäck och lägga in det vi handlat. Sitter i kafeterian resten av resan och ser på TV. 20 i 12 kör vi in i Danmark. Mot Tyskland. I Flensburg försöker vi ta ut lite Euro med misslyckas. Varför då? Får till slut ut €100 så vi har lite att röra oss med. 1/4 över 4 har vi tagit plats på campingen i Tellingstedt på deras ställplatsavdelning. Har betalat för två dygn, €12,50/dygn inkl. el och dusch. Ringer grannen och säger att vi äntligen kom iväg. Äter gulaschsoppa till middag. Gott. Tittar på TV. Regnar av och till hela kvällen.

23/8

Regnat mest hela natten och en och annan åskknall har det också varit. K upp 1/2 8 och fixar frukost. Strax efter 8 går vi en promis i regnjackor och gummistövlar och med varsitt paraply. Hittar en bankomat och lyckas ta ut lite mer pengar. Alltid bra att ha. Kollar om den lokala bensinstationen har öppet imorgon söndag och det har den. Det var bra. Två viktiga frågor besvarade. Handlar lite på Sky och äter chicken nuggets till lunch. 3 olika såser följde med, var väl så där. Ringer svärfar. Regnar av och till. Duschar båda två. Jätteskönt. Äter falukorv, stekt potatis och ägg till middag. Falukorven grillar K i elgrillen. Det blev bra. Tittar på TV och det regnar av och till hela kvällen.

24/8 Tellingstedt -> Rote Schleuse

Upp vid 8. Fixar frukost. Diskar och packar ihop. Klara för avfärd 1/4 över 9 i solsken! Tankar på Bft innan vi lämnar Tellingstedt. Den hette något annat förra året. 1/2 12 har vi tagit plats på Rote Schleuse utanför Lüneburg i solsken. Kokkorv till lunch. Inspekterar camingen. Urtjusigt servicehus. Egen badsjö. Campingen fylls på ordentligt. Kollar om man får tag i internet. Nä, inte utan användarnamn och lösenord och det får man i receptionen. Sedan fungerar det. Kollar mejlen. På eftermiddagen blir det svalt och det kommer några skurar. Äter rahmgulasch m potatis till middag. Gott! Kollar lite på TV men går över till Strömstadpolisen på DVD istället. Tidig kväll.

25/8

Upp vid 8. Solsken. 10 gr inne och 16 ute. Hutter. Hämtar de beställda bröden i receptionen, €0,50/st. Frukost. Goda frallor. Går en promis i snålblåsten. Hittar inget särskilt. Grillkorv till lunch. Gör så lite som möjligt på eftermiddagen, fast lite internetuppkoppling blev det iaf. Det ingår ju i avgiften. Duschar båda två. Helt underbart. Äter varsin sorts middag vid 5. K äter forellfilé med stekt potatis och jag äter kycklingnuggets med 3 såser. Tittar på TV. K lägger sig tidigt. Jag spelar på facebook. ;-)

26/8 Rote Schleuse -> Lübeck

Upp vid 8. Solsken idag igen! 8 grader inne och 14 ute. Ännu mera hutter. K försöker köpa bröd men dom har inte öppnat. Äter frukost ändå, det finns ju limpa. Checkar ut och betalar €51/2 nätter inkl el, dusch och internet (€22,80/dygn utan el). Inte dyrt enligt svenska mått. Köper vårt bröd samtidigt som vi checkar ut. 10 i 9 lämnar vi campingen. Stannar i Brietlingen och handlar lite på tyska Netto. 11 har vi ställt upp på Schönböcken som vanligt. Äter köttsoppa till lunch. Dräller in vagnar och husbilar. Inte så många svenskar. Äter frikadeller med stekt potatis och kantarellsås till middag. Såsen är inte lika god som den hemma. Tittar på TV och så på en polis igen.

27/8

Upp vid 1/2 8 och köper bröd. Efter frukost åker vi och handlar på Aldi, Citti, Sky och Lidl. Många pengar blev det men också mycket flytande. 1/2 11 är vi tillbaka på vår plats och det är 21 grader ute. Sommaren är tillbaka! Medan vi sitter och njuter kommer det in en husbil modell större och mannen kliver ur. Jag frågar K vad Eklunds har för husbil. Vi minns inte. Men K smyger närmare och se det är Eklunds! Kul. Det brukar komma in någon som vi känner när vi står här. Äter grillad fläskkotlett med bratkartoffel/speck/schwiebel till middag. Gott.

28/8

Upp vid 8. Sol idag med. Köper bröd. Frukost och sedan torka golv. Rödvinsdunkens kran har varit öppen så vi har vin på golvet. Ingers fel. Skåpväggarna har sugit upp rödvin så vi får väl måla om vid tillfälle. Lasse E kommer förbi och ljuger lite innan dom ska äta frukost. Tar en promis bort till Netto. Äter Bullens pilsnerkorv till lunch. Duschar båda två och gör inget särskilt på eftermiddagen. Skriver mejl till AF med undran om när/var vi ska ses. Äter falukorvspytt till middag.

29/8

Upp efter 8. Frukost. Går ända till Aldi & tillbaka en annan väg. Tar ca 1 1/2 timma. Vi är helt slut när vi är hemma igen. Kommer ett par skurar på eftermiddagen. Äter frikadeller med stekpotatis till middag. Fått svar från AF att jag ska höra av mig när jag är anträffbar. Suck.

30/8 Lübeck -> Wismar

Upp före 8. Regnat i natt. Frukost. Packar ihop, diskar och checkar ut, €20/dygn inkl el. 1/4 i 9 far vi. Ställplatsen i Wismar tyckte vi inte om. Såg mer ut som ett läger. Vi far vidare mot Waren istället. Tankar på Shell i Brüel på OKQ8-kortet och tar samtidigt ut €100 till. Handlar på Lidl i Goldberg. 1/2 1 har vi ställt upp i Waren på det vanliga stället. Grillkorv till lunch. Är inte dom slut snart? Går en promis till torget. Handlar lite på Edeka. Äter hemgjorda pannbiffar med stekt potatis till. Gott!

31/8

Upp 1/2 8. Frukost. Går en promis till ett bageri och köper 4 bröd för €1. Tittar på TV. Äter pannbiffmacka till lunch. Går en promis till och handlar lite på Netto. Sitter ute en stund. Å så kommer det en skur. Äter rindergulasch till middag. Gott. 27 grader inne, puh! Tidig kväll.

1/9 Waren -> Stralsund

Upp före 8. Förbereder frukost i väntan på brödbilen. Betalar €18/2 dygn = 10 om dagen med den ström vi betalt. Lämnar Waren strax efter 9. Kör fel väg till Malchin men det går det med. Strax efter 11 står vi på den nya ställplatsen i Stralsund "An der Rügenbrücke". Vi kom in utan att ta biljett. Varför då? Går en promis till den andra ställplatsen som ligger på motsatta sidan av gatan. Enligt vår ställplatsbok så ingår el där men det finns ingen toalett. Här betalar man €0,50/kWh. Toalett ingår. Dusch kostar €1. Det kostar €15/dygn. Det verkar alldeles sprillans nytt. Fortsätter vägen bort på Karl Marx Strasse nästan ända fram till Neue Markt, där vänder vi. Handlar lite på Penny när vi ändå passerar. När vi kommer tillbaka har receptionen öppnat och vi säger att vi kom in utan att ta biljett, kan hon hjälpa oss. Visst sa hon, två minuter, var står ni. Där säger vi. Hon tar sin bil och åker ut och så in igen, tar en biljett och lämnar till oss. TACK! När jag köpte bröd imorse så köpte jag även två choklad petit choux, på eftermiddagen fikar vi och delar på en. Dom var alldeles för stora för en. Skriver lite här på hemsidan. K fixar middag, kokkorv med potatismos. Gott. Tittar på TV och Strömstadspolis.

2/9

Upp före 8 och brödbilen har redan kommit! Den ska ju vara här 8. Köper 4 för €1,40 (= 0,35/st). Går en annan promis idag och den gatan tycks inte leda till Altstadt. Handlar lite på Netto när vi ändå passerar den affären. Till lunch slår vi på stort och går till Burger King och köper varsin Big Meny för €3,99/st. Specialpris den här veckan. GOTT! Vi har köpt ett Internetdygn för €4,95 men det fungerar dåligt. Vi hinner kolla kontot en gång och sedan mailen. Tappar kontakten med nätverket och så finns inte nätverket alls i en timme eller så. Till slut får jag tag i Facebook men bara 10 minuter i taget. Sopigt. Från 1/2 2 till 7 har vi kanske varit ute i 30 minuter sammantaget. Äter burkmat till middag, Biff Stroganoff Gulasch. Gick väl an. Idag blir vi 5 svenska bilar här på ställplatsen. Fantastiskt. Tittar på TV och sista avsnittet av Strömstadpolisen.

3/9

Upp före 8 då brödbilen kom. Frukost. Nu på morgonen fungerar Internet riktigt bra. Går en promis på 1 1/2 timme till Altstadt och Oceaneum. Köper fikabröd hos bagaren bredvid Netto, Schneewitchenkuchen à €1,20/st. Fikar när vi kommer hem. Det var gott. Surfar slut på tiden. Kokkorv med frukostbröd till lunch. Är inte som slut snart? Till middag fuskar vi och går till Burger King (idag igen!). Samma meny som igår och det är lika gott idag med. Tidig kväll med proppmätta magar.

4/9 Stralsund -> Lietzow

Upp före 8, köper bröd. Packar ihop efter frukost. Betalar i automatkassan €45 för 3 dygn (€15/dygn). Fungerar utmärkt, man kan till och med få växel tillbaka. 20 i 9 åker vi norrut. Tankar 26l dunderdiesel på Shell i Samtens. Det var inte billigt. Handlar lite smått och gott på Lidl i Bergen och vid 10 står vi på plats 7 på Störtebecker Camping i Lietzow för det facila priset €32,50/dygn inkl el och dusch. Dyrast hitills, man kan ju undra varför det kostar så som det gör. Vi kan inte se det iaf. Äter varma mackor till lunch och så tar vi oss varsin härlig långdusch. Jätteskönt. Sitter ute i blåsten och solen skiner från en klarblå himmel. Vid middagstid ringer AF och meddelar träfftid. Fantastiskt! Chicken nuggets till middag och det var gott. Tidig kväll.

5/9 Lietzow -> Mörlunda

Upp vid 6! Bommen nere som utlovat. Typiskt. Packar ihop och kör ner till den. Vi skulle kunna öppna själva och åka iväg, men man vet ju aldrig hur det skulle tas emot. Vid 7 blir vi utsläppta. 8 ö 7 står vi i spår 8 i Sassnitz hamn. Inger speedshoppar i Bordershoppen. När hon kommer ut får personbilarna köra ombord. Vi får köra ombord vid 1/2 8. Hamnar jämte 2 Bürstners som vi träffade i Stralsund. Lyxar till det och äter frukostbuffé 2x99 SEK. Var väl bra. Bättre än frukosten i kafeterian. Kommer väl fram i tid, men vi husbilar får åka av sist så 1/2 1 är vi iland. Äter mackor i farten som K gjorde ordning igår. Strax före 5 är vi hemma!

Hela semestern: 164,3 km (214,8 km inkl Linköping t.o.r.)