Bilder 2008

2008 Hagas Tour de France

Den här resan har vi sett fram emot länge. Varför? Det vet vi inte. Vi fick en fråga av våra grannar i julas vilken som var vår favoritplats i Frankrike och svaret blev ju (förstås) St Nazaire-en-Royans. Följdfrågan blev då varför och vi svarade: Vet inte. Vi berättade vad som finns i byn och det är ju inte mycket, inte ens en mataffär.

Tanken med resan är att täcka så mycket som möjligt av "kanterna" utan att stressa ihjäl sig. Planen är att åka Atlantkusten ner och i höjd med Biarritz dra inåt landet och mot Medelhavet. Sedan drar vi till favoriten och vidare norrut och hem (via Nehren). Enligt kartprogrammet så är det ca 358 mil den väg vi planerat (utan motorvägar). Här är de böcker jag använt i planeringen. Kartprogrammet kan jag bara använda till grovplan.

24/7 10 i 8 lämnar vi ett soligt Bålsta. Navi trilskas och blir i fas först i Liljeholmen. Inte för att vi behöver henne här men ändå. Det är kul att se hur långt vi har kvar och hur högt över havet vi befinner oss. 20 över 11 stannar vi på Brahehusrastplats och äter lunch. Köttfärslimpa x2 + 1 juice = 165 kronor. Å inte var det särskilt gott heller, iaf inte potatisen. Vi har iaf en vidunderlig utsikt över ruinen, Visingsö och Vättern. 1/4 i 12 åker vi vidare. Tankar i Strömsnäsbruk och konstaterar att bilen dragit 1,19/mil. Hmmm, inte så bra, men detta var faktiskt första gången som vi kollat förbrukningen. Vi får hålla bättre koll framöver. 13,94/l kostade dieseln här på OKQ8 minipris. Stannar till hos Bengt i Örkelljunga för att kolla in drömbilen. JO om Hagas hade myyyyyycket pengar så blev det en Carthago imorgon dag, så det så! Är framme i Trelleborg och rastplatsen vid 5. Hyfsat många står här redan. Tittar på TV, men inte svensk, den får vi inte in, men tysk går bra!! Har aldrig hänt tidigare. Wasaknäckebröd kommer och börjar packa papperskassar med något. Vad är detta? Jo, vi hade lite över när vi såg att det stog en massa bilar här säger den kille som lämnar två papperskassar till oss. Här, ta två och ha en trevlig semester säger han och går. I den ena kassen ligger 1 pkt Solruta Quinoa, 400 gr Milda och en Sv Dagbladet. I den andra samma sak men inte tidningen. Nu behöver vi inte köpa något mer smörgåsmargarin den här semester. Paketet i frysen får nog åka med hem. Lägger oss vid 1/2 10 trots att den tjattrande italienaren bakom oss inte gjort kväll än.

25/7 Kommer upp 1/4 över 7. Lite senare än normalt. Ganska fullt på rastplatsen nu, så vi har lite problem att komma ut. Men Kent är en duktig chaufför och tar oss ut 20 i 8. 1/4 i har vi checkat in och står på vänt. Ser inte ut att bli så många, men oj vad vi bedrog oss. Fyra eller fem filer blev fyllda med ekipage/bilar innan vi fick köra ombord. 9103 är vår hytt denna resa, den ligger på vänster sida av fartyget i färdriktningen. Om det är babord eller styrbord lär jag mig aldrig. Äter frukost i restaurangen och är färdiga med det innan fartyget lämnat kajen. Ganska normalt faktiskt. Båda två duschar. Vi måste ju utnyttja hytten ordentligt nu när vi ändå har den. Det här är nog den billigaste färjetripp vi har betalt någon gång. Att vara medlem i klubben ger oss 10% rabatt på resa och hytt (inte mat), sedan fick vi 200 kronor i returrabatt av TT-Line för att vi valde rätt ut- och inresedagar. 1 vecka innan avresa ringer dom från TT-Line och säger att vi kan få mer rabatt pga av deras kampanj om sista-minuten-resor. Men vi bokade ju i mars! Det gör inget. Vi fick 260 kronor i reducering på utresan och 500 på hemresan. Totalt betalade vi 2008 kronor för resan med hytt och frukost. Dessutom så åker vi hem med kvällsfärjan och den resan betalas med bonuspoäng, men hytten får vi betala 517 kronor för fast den kostar egentligen 1130 så här dags på dagen (kväll). Handlar lite i shoppen vid 1. Fikar i Panoramabaren, 2x kaffe + 1 tårtbit + 1 muffin = 88 kronor. Varje del kostar alltså 22 kronor. ;-) Vilar ett tag till med TV:n påslagen. När det är ungefär 1/2-timma kvar till anläggning går vi ut på däck och kollar läget. Det pågår någon sorts festligheter i Travmünde. Kolla bara ! Öltält på öltält eller vad det nu är. 1/2 6 är vi framme i Lübeck på Schönböckens Camping (som vanligt). Kent hittar plats 13 till oss. Hoppas att det inte innebär något dåligt. Äter Laxomelett med pepparrotsvisp till middag. Tack Monica, det receptet är bra. Kollar på TV och lägger oss sent.

26/7 Vaknar tidigt fortfarande. Usch! Snart är man väl inne i semesterlunken, men inte än. Åker och handlar strax efter 8. Öl, vin och whisky samt MAT. Allt till det facila priset av €138.77. Är tillbaka på campingen vid 1/2 10. Solen gassar. Skriver det här för att få tiden att gå. Betalar campingavgiften efter 3. €37 för två nätter. Beställer 4 bröd till imorgon. Kent fixar middag. Rumpsteak från Citi för €10. Om det var gott?? Självklart. Lägger oss tidigt.

27/7 Upp strax efter 8 och hämtar bröden. Är klara att åka 20 över 9. Stannar och tankar söder om Osnabrück, Rasthof Tecklenburger land. Fikar i bilen som en sorts lunch. Strax efter 4 har vi anlänt till Platz für camping i Aachen. Nytt för iår (tror jag) är att det finns brödservice alla dagar i veckan med början 8.30. Bra. Grillar hamburgare till middag. Det är kvavt. Kommer det att åska? Vid 1/2 7 kommer ansvarig och tar betalt, €12. Kollar lite på TV. Vi hör åskan men ser den inte. Regnet kommer iaf och vi får hålla oss inomhus resten av kvällen.

28/7 Köper bröd i kiosken. Samma pris som i Lübeck, dvs €0,30. Far vidare runt 1/2 10. Solen skiner inte men det är varmt ändå. 1/2 12 har vi åkt in i Frankrike. Äntligen! och NU skiner solen, lite blek men ändå. Mellan avfart 15 och 14 på E19 får vi ta en biljett och så åker vi av vid avfart 14 och får betala €1,40. Tankar på Leclerc i Amiens, det var inte dyrt. Kl 2 har vi tagit plats på campingen i Poix de Picardie. Campingen är kommunalägd och har en supertrevlig kvinna i receptionen som pratar om inte bra men väldigt gärna engelska. Vi ska betala imorgon innan avfärd (å hör se'n). Hon säger också att bagarbilen kommer imorgon vid 8. En man kommer förbi och säger: Hej! Och vi frågar förstås om han är svensk. Nej, engelsman blir svaret (fortfarande på svenska), jag kan liite svenska säger han. Lite! säger vi ,han pratar hur bra som helst. Tar varsin dusch och det var svårt. Man blev nästan skållad, så hett var det. Men är det gratis så är det. Tar en promis runt campingen som är större än vad vi först trodde. På gångavstånd finns en Championbutik. Vi hittar 4 engelska ekipage, 1 tysk och resten är holländare. Vi tar en tur till den svensktalande engelsmannen som heter Tom och bor i Thailand med sin fru Sunny. Dom har husbilen (Rapido) stående i England och semestrar i Europa på somrarna. Deras 3 killkompisar bodde i en Hymer som naturligtvis var det bästa märket! Hmm. Tom var inte nöjd med sin Rapido iaf. Pratar om allt möjligt tills dom kastar ut oss. Skämt å sido, jag vet inte när vi kom hem.

29/7 Upp före 8. Vill ju för allt i världen inte missa brödbilen. Köper en jättebagett för €1,05. Hmm kanske inte så vältänkt kanske, men det är ju så gott! Äter frukost ute. Går och betalar €16 för en natt, men får inget kvitto för datorn har sagt upp bekantskapen med skrivaren. Jo vi får ett handskrivet kvitto med stämpel på. Kommer iväg 10 i 9. Vid 11 stannar vi i Pont Audemer och handlar lite på HyperChampion. När vi står i kassan så går strömmen, men kassaapparaten fortsätter att fungera. Handlar bl a en flaska rött för €3 och flaska vitt för €2. Vi får se hur det smakar senare. I Villars-Bocage åker vi in och tömmer avloppstanken fast tanken var att vi skulle äta lunch. Men det går ju att kombinera. Här möter vi faktiskt en svensk husbil. Sällsynt. Kl 3 har vi parkerat på en äng vid Calvadostillverkaren La Turgotière utanför Lolif. Ängen bebos också av en häst och en åsninna. Ängen ovanför bebos av en stor häst och en ponny. Däremellan bor det höns innan för ett staket. Åsninnan är inte dummare än att hon går över det så kallade staketet medans hästen står kvar och glor. Så småningom kommer hon (åsnan) och hälsar på oss riktigt nära. Jag måste erkänna att jag blev väldigt nervös. Jag ger henne iaf lite knäckebröd och sedan är hon nästan inne i bilen för mer. Kent lyckas mota ut henne. Då går hon runt och kollar på förarsidan om någon är där. Då ser inte hästen henne och börja skria som bara den tills hon visar sig. Äter biffstek med lök till middag. Gott! En tyskhusbil kommer. Vi går upp till gården och nu ser vi en provsmakningslokal och vi provar 5-årig och 12-årig Calvados, Cidre och Pommeau. Vi köper en 12-årig Calvados €33 och en Pommeau €10. Pommeau är ung Calvados utblandat med äppeljuice. Den håller ca 17%. Pratar lite med den tyska frun. Hon är lite frusterad för deras kyl fungerar inte. Inte på gas, 12V eller 230V. Glömde fråga hur dom hade det med mat då. En liten engelsk van kommer med två ungdomar i. Kent och jag går och snackar med hästen och åsnan igen, när ungdomarna kommer. Dom gifte sig för två dagar sedan och är nu på bröllopsresa. Vi tar ett av våra kort och en liiiiiiiten Skåne och går upp till huset igen och frågar efter ägare eller ägarinna. Madame är där och vi överlämnar kortet och snappsen. På kortet står det 'Tack för visad gästfrihet' på franska samt vår adress och hemsideadress. På framsidan är Kent och jag skålandes med betraktaren. Vi köper en flaska Cidre och delar med dom som sitter runt bordet. Som tur är finns det en dam som översätter åt båda hålla så vi kan faktiskt prata med dom. Ägarinnan yngsta fyller 10 och får presenter och sedan ska dom äta så vi tackar för oss. Då frågar hon om vi dricker mjölk och det kan vi inte säga nej till, så då får vi ungefär 7,5 dl i en plastflaska. Vi fick också stränga order om att koka mjölken först. Så då gör vi det när vi kom tillbaka till bilen. Lägger oss sent.

30/7 Upp vid 9 och äter frukost. Åker vidare vid 1/2 10. Tankar i Coetmieux vid 11. Billigast hitills. Stannar för lunch i St Michel en-Grève vid 1. Vi skulle haft havsutsikt om havet varit där. Nu var det ebb. Klocka 3 har vi hittat fram till campingen les Blancs sablons utanför Le Conquet, eller Konk Leon som det heter på lokalspråket. Det blåser mycket här och det ska vara bara 100 meter till en vit sandstrand. Vi bryr oss inte om att kontrollera. Duschar båda två och här var vattnet rätt blandat. Köper pommes frites i cafeét, för 2 = €4. Liite dyrt kan tyckas, särskilt när vi ska ha det till färdigmarinerade fläskkotletter som kostade €2,10 i affären. Men det smakade bra och blev över till en middag till. Man är väl sparsam. Dricker ett vitt vin till (vi har inget annat!) som kostade €2 för flaskan, men det smakade inte vinäger eller ättika. Kollar lite på TV, bl a dubbelavsnitt av House. Vad duktig han och dom andra är på franska!! Synd att inte vi är det också.

31/7 Det har regnat stup i kvarten under natten men inte så länge varje gång. Jag går och köper en bagett för 90 cent i cafeét vid 20 över 8. Hade blivit varnad igår när jag köpte pommesen att brödet tar slut på en timma ungefär. Medans vi sitter och äter frukost börjar det faktiskt REGNA! Vi blir sjöblöta när vi packar ihop bilen, tar in sladd och möbler och så. När vi passerat Brest med någon mil så upphör regnet. Tankar på Shell 4km från Theix. Handlar lite på Champion i Theix och letar oss ut till campingen som inte alls ligger stadsnära som vi trodde. Anländer i siestatider (förstås) men en hjälpsam fransman hjälper oss att hitta en plats iaf. Går att anmäla och betala vid 3. €13 kostar det med el. Tar en promis runt campingen. Det regnar av och till så vi vill inte vara ute. Kollar på TV. Tänka att inspector Frost också kan franska.

1/8 Vaknar vid 4 av REGN. Idag igen!! Går för att köpa bröd. Har du beställt? Nej, det visste vi inte att man skulle göra. Efter en hel del räknande så får vi en bagett för 85 cent iaf. Tack för det. Jag tror att jag fick hennes, den ena iaf. Någon hade beställt 12 (!) stycken. När jag kommer ut ur affären så SPÖregnar det, så jag springer tillbaka till husbilen och är alldeles dyngsur när jag är framme. Brödet har jag dock lyckats hålla undan blötan. Äter frukost och sedan skiner solen igen. Åker vidare och vid 1/2 1 har vi slagit ner bopålarna på Camping Municipal Le Parc i Lagord. Tar en snabblunch och så går vi iväg för att hitta en affär. Vi har fått karta över stadsdelen av tjejen i receptionen så det ska inte vara svårt. Casino är stängt när vi kommer dit. Siesta. Ingen skylt som talar om öppettiderna. Sopigt. Går hem igen. Jag går och duschar medans Kent ringer pappa sin. Äter middag och delar på den halva flaska vin som finns. Tar en promenad för att se var bagaren håller hus. Hittar en pizzeria som även säljer vin. Vi köper en Buffalo för €6,50 (jag tror jag svimmar), kan den vara 20 cm tvärs över och en flaska vin för €6. Hem till bilen och äta. Gott, fast dom lagt osten på toppen och inte nästan i botten. Den innehöll förutom deg, tomat och ost även kött, bacon, ägg och "creme fraiche". Köttet var köttfärs, bacon var skinka, ägget rått och var creme fraichen var vet vi inte.

2/8 Regnar återigen under morgontimmarna och även över frukost som vi åt vid 9. Åker och checkar ut vid 1/2 10 i spöregnet. Får betala €12,40 med el, inte så dyrt. Handlar lite på Super U i Tonney Charente. Tankar i Montmoreau vid 1. Att fransmännen är duktiga på att göra rondeller har jag sagt förut. Den här fanns i Cognac. Hittar en camping i Castillonnès vid 3. Det låter nästan spanskt men det är det inte. Kent tar en dusch och säger att det var skönt. Kollar på TV. Tänk att Frankrike fortfarande visar "Fångarna på fortet"!

3/8 Upp vid 8 för att kyrkklockorna säger så. Frukost. Betalar €12,50 vid 10 i 9, inget kvitto. Fick ett sorts visitkort med campingens namn på. Vi hade tänkt oss en camping utanför Toulouse, men den såg inget kul ut så vi åkte vidare. I Deyme hittar vi en camping som vi tar in på. €15 vill dom ha här. Duschar gratis igen. Har hitills inte betalt någon gång för duschen i Frankrike. Där är väldigt varmt så vi är jättetacksamma över att ha AC. Tänkte lyxa till det eftersom det ligger en restaurang i anslutning till campingen, men dom börjar inte servera mat förrän 7, 1/2 8 på kvällen och vi som var hungriga redan klockan 5!

4/8 Upp vid 8 av oss själva. Handlar lite på Lidl i Coursan. Här var det nästan hysteriskt mycket folk som handlade hysteriskt mycket. Vägen tar oss genom Carcassonne (som jag längtat efter att få se). Vi har inte tid att stanna men hinner ändå se denna magnifika vy av citadellet. Tankar i Montagnac och bilen har dragit under litern sedan sist. Duktigt! Eller är det chauffören som är duktig? Hittar en camping i Bouzigues men den har just tagit siesta från 1 till 4 och ingen ser oss där vi står, så vi åker vidare. Det är hett här på ostkusten. I Montfrin hittar vi en camping, Camping Belle Rive, och dom vill ha €19,50 för platsen med el. Termometern som vi installerat har feber, dvs visar 37 grader och originaltermometern är död, dvs 41 grader. TACK och lov för AC! Det finns en snackbar på området så jag går och beställer (!) pommes för 2. Det är 20 minuters leveranstid på den så jag går hem igen. Pommesen kostade, håll i er, €7!!! OBS! Baaaaaara pommes frites, ingenting till. Nåja, det är ju semester. Smakade alldeles utmärkt till inomhusgrillade hamburgare. Dessutom så räcker det till ett mål till. Lägger oss vid 10 med AC:n igång, men inte så länge. Den väsnas ju en del.

5/8 Ingen kyrkklocka väcker oss vid 8. Det gör värmen. Full rulle mot favvostället. Dit kommer vi vid 12. Det är hett här också. Vi har dock skugga från en lönn på tomten och det hjälper ju lite.

6/8 Vaknar före kyrkklockan, men den slår ju å andra sidan varje timme här. Det är bara 17,5 grad ute och det känns nästan lite kallt. Idag åker vi till St Jean-en-Royans och handlar på Intermarchén. När vi kommer tillbaka blåser det istället som bara den. Tar en promis in till 'stan' för Kent vill ha kaffebröd. Bageriet som vi minns det har ändrat inrikting lite grann och säljer nu även lite färdiglagat (hemlagat?), burkmat och viner. Trevligt. Köper 2 choux med karamelltopping. Det har även öppnat ett nytt bageri i byn. Hittade en genväg till grottorna och Bateau au Rouge. Den kan vara bra att komma ihåg. Regnar lite på eftermiddagen.

7/8 Vädret inbjuder inte till båttur på Isére. Och vattnet som rinner förbi campingen heter Bourne och ingenting annat. Tar en promis till campingen bredvid som vi så skylt för igår. Men det finns ju ingen entre! Kanske är en privat. Efter det går vi in till byn för att köpa hämtpizza till lunch, men det är inte öppet. Går till bageriet och köper 1 portion Canneloni och 1 portion Moussaka, 1 fl vin och 1 bagett, €13,82. Gott var det iaf. Till middag äter vi de möraste fläskkotletter vi någonsin ätit. Köttet bara ramlar isär. Helt fantastiskt! Dom kom från den manuella köttdisken på Intermarchén i St Jean. Dyrt? Njae, €5,88/kg tycker inte vi är dyrt.

8/8 Jag tar en promenad på morgonen till bageributiken och köper en liten bagett för 80 cent. Campingavgiften är €12/natt med el. Lagom dyrt. Kl 12 har vi angjort Bourg-en-Bresse och vi har betalt €14,10/natt. Dom har rustat upp servicehusen. Mycket trevligare. Går och äter lunch på McDonalds. Smakar det alltid så smaklöst! Går en vända inne på Casino som också har byggt om. Köper 1 Batard och en 6-pack vatten, för €1! Det blev något fel i kassan och det var inte vårt fel. Hinner hem innan himlen öppnar sig, för den är alldeles svart. Ringer hem till svärföräldrarna under OS-invigningen för vi får inte se den. Att det ska vara så svårt ibland med TVn.

9/8 Klockan 8 lämnar vi campingen. Tankar på Shell utanför Bourg. Klockan 1 har vi fått plats 7 på Metz Plage, samma som förra året. Går och kollar öppettiderna för restaurangen/brödbutiken. Stängt mellan 1 och 5! Sitter ute i snålblåsten och äter sill och potatis. Ja, med nubbe till. Det var förrätten, sedan äter vi Cordon Bleu på kalkon. Tar en promis in till stan. Går in på Café Leffe och tar varsin... Leffe. På kvällen äter vi på campingrestaurangen, deras specialité, entrecote med pommes och sallad. €13,50/st + öl & vin.

10/8 Vaknar vid 7 av ungar, folk och kyrkklockor men ger sjutton i det. Går upp 8 och sätter på ägg. Förbereder kaffet och går och köper bagett och 2 croissanter, €3. Äter frukost ute. Tar en längre promenad den här gången och försöker hitta en öppen affär. Vi har slut på öl och vin. Mycket trevlig gammal stadskärna och det är verkligen gångavstånd dit från campingen. Perfekt. Hittar till slut en lite kvartersbutik med lite av varje. Köper 1 stor flaska öl, 1 vin, lite ost och skinka. Efter lunchen tar vi en promis åt andra hållet. Bron Pont des Mortes påbörjades på 1200-talet. Häftigt. Annars var det inget att se inom lagom gångavstånd. Äter gulashsoppa till middag och vinet tog slut. Kollar lite på OS på TV, sedan går vi och köper en flaska vin i campingrestaurangen och en påse chips. Kollar mer OS. Lägger oss tidigt.

11/8 Kent går och köper bagett vid 8. Checkar ut vid 9 och betalar €14 per natt. Handlar på Cora i Hagondange bl a 1 fl vin som hette Le Caraff. Den var snygg. Tankar det billigaste hitills på semestern i Luxemburg, Shells V-power diesel för €1,249/liter. Strax före 12 har vi parkerat på campingen i Echternacherbrück, invid floden Sauer. Den är poppis för amatörkanotister/kajakister (?). Det kom ett par tre stycken varje kvart ungefär och precis utanför vår tomt så var det en "fors". Det var häftigt tyckte dom. Vi tog en promenad till Echternacht, Luxemburgs äldsta stad (enl tidningsartikel). Antingen så gick vi fel eller så men inte tyckte vi att det var så speciellt. St Nazaire och Metz är minst lika trevliga. På vägen tillbaka går vi förbi receptionen och betalar för 1 natt (vi hade tänkt stå två). VI tycker inte det är kul att stå så trångt som det var här. Det fanns över 300 platser, de flesta upptagna av holländare, därefter kom belgare, tyskar och vi. Det finns en pool, stor tror jag, tvättmaskiner, torktumlare, strykjärn, duschar och toaletter ingår allt i priset. För två med husbil och el kostade det €28/natt. Enl tidningsartikeln så är det nära till bageriet, men om man inte är morgonpigg så kommer bagarbilen vid 9. Det var en bageributik på hjul. Den hade allt. Campingen ordnar utflykter och aktiviteter för barn, äldre och vuxna. Campingen är stor och vi tycker nog att vatten och servicehus är för få och därmed är det inte nära till något av det. Soporna kunde man lägga vid tomtgränsen så kom traktorn dagen efter och hämtade upp dom. INTE riktigt bra tycker vi. Sopor ska vara där sopor ska vara. (usch va' griniga vi é)

12/8 Det har regnat mycket inatt. Går till byn och hämtar ut pengar, för Nehren har ingen bankomat. Det fortsätter att regna av och till. It feels like home, skulle man kunna säga om Campingplatz Nehren. Det har kommit till en pizzeria i byn. Kul. Det flesta husen ser uppfräschade ut, även kyrkan. Högvattnet förra året var inte så häftig. Va' bra. Äter middag på campingrestaurangen, Jägerschnitzel med pommes och öl. Öl x 4 ska det vara. Betalar gladeligen €24,80 för det var så gott.

13/8 Kent köper bröden jag beställde igår och beställer för imorgon också. Efter lunchen går vi och ser om Leni är hemma. Hon blev så glad att se oss. Heinz har varit dålig i ena knät så han har legat på sjukhus i tre dagar. Vojne vojne. Köper 6 fl av ett halvtorrt vin och 6 fl av Lenis favorit, Bacchus, ädelsött skulle man säga om den. €52 för det hela. Vi får även en 2003:a till kvällen, resten ska ju följa med hem.

14/8 Checkar ut vid 9. Priset har gått upp ordentligt, kan bero på alla renoveringar som gjorts. €19,70/natt och ingen rabatt fick vi heller. Hmm. Handlar på Lidl i Bergkamen. Parkerar på den nya ställplatsen tillsammans med 12 andra husbilar, de flesta Hymer faktiskt. Det kostar 5 €1 mynt i parkeringsautomaten. Vill du ha vatten, betala €1 och sätt slangen din till vattenintaget. Kan inte riktigt bestämma mig om omgivningen är snygg eller inte. Väldigt knepigt. När natten faller så står här 17 ekipage (enl broschyren så är det plats för 12), men en man som håller lite ordning har koll på det hela. Kommer även till oss och hälsar och frågar vad vi tycker om denna 1-åring. Hade vi hittat dit pga av ProMobil? Svar ja. Äter bolognerköttbullar och penne till middag.

15/8 Ingen störande lastbilstrafik men tåg har det varit. 1/2 9 är vi på väg. Kl 1 är vi inne på Citti och shoppar loss. Faktiskt! Över €200 gick det på. Strax före 2 står vi uppställda på mittremsan i Schönböcken. Också som hemma. Äter Lidlfrikadeller till middag. Ganska gott faktiskt.

16/8 Köper 6 brötchen, 2 till frukost, 2 till lunch och 2 till kvällen. Frukost inne. Getingarna är hungriga här på campingen. Kan det som vanligt bero på sopberget som finns här. Vi har aldrig sett det tömt faktiskt. Tar en promis före lunch till glassaffären. Köper varsin strut med 2 kulor god glass för €2,50. Äter omeletterester till lunch. Betalar för 1 dygn och frågar om vi får stå kvar till kl 18 iaf. Helt ok. Tack. Vid 5 har vi tröttnat på att sitta på campingen. Vi kan lika gärna sitta på "kajen". 20 i 6 står vi utanför incheckning, den ska äga rum 19.30. Går till Hafenhaus för att se vad som finns där. En restaurang bl a och nu kurrade det i magen. Tar varsin Currywurst med pommes + dricka = €16,40. Som hittat! Mycket mat var det iaf. Behöver vi verkligen våra förberedda kvällsmackor? Går en vända på Vinkontoret också, men hittar inget som vi vill köpa. Vi får checka in 19.30 och blir stående i nästa steg i kanske 5 minuter, sedan bär det iväg ombord på Nils Holgersson. Vi intar hytt 9002 och kollar på TV en stund. Går en runda men det är nästan inga människor här än, jo några står och vill in i restaurangen för att äta (bara 260,-/pers.). Vi har våra mackor. Går tillbaka till hytten och kollar på OS. Tar varsin macka eller två. Lägger oss strax efter avgång kl 22.00.

17/8 Jag har sovit dåligt pga en "plingande" galge! Att jag inte gick upp tidigare och hängde upp något på den förstår jag inte. Kl 4 är det väl ingen vits med att göra det. Vi är osäkra på om väckningen ska fungera, så vi sover oroligt efter 5. Men se den fungerade. Ner som jehun till frukost. Många var på plats redan 6.15. Fler kom in när vi var färdiga ca 20 i 7. Nu är vi snart i Sverige, iaf på land. Anländer i tid. Tankar i Värnamo på OKQ8 för 13,50/l. Vid 3 är vi hemma i Bålsta och det spöregnar.

Ingers reflektioner av denna semester:

Det blev inte alls som jag tänkt mig. Det blev alldeles för stressigt att åka varje dag även om dagarna inte blev särskilt långa på vägen. Man (jag) fick liksom ingen ro när vi kom fram till camping. France passion är säkert jättebra. Det var både trevligt och kul på den vi besökte (Lolif), men jag kände mig inte riktigt bekväm med det sättet att bo. "Inne" hos någon alltså. Nästa gång (det blir det) kommer jag att planera annorlunda. Jag är lite besviken på att Kent inte sagt något om hur fel jag planerade.

Vägatlasen var ett utmärkt val för den här typen av resa. Det som inte finns i den är campingar, men om man struntar i motor- och motortrafikleder så hittar man campingar ganska lätt ändå.