Caravan Club of Sweden logotyp Logotyp FICC logotyp Bilder 2006

2006 Wroclaw, Polen

Det här FICC-rallyt kändes nästan som ett tvång. Jag menar, det är ju så himla nära till Polen och vi har aldrig varit där! Wroclaw ligger ju nästan längst bort (från Sverige sett) så det blir ju en bit att åka i alla fall.

Ju mer jag kikade på Wroclaws sevärdheter och trakterna omkring, ju mer nyfiken blev jag. Jag har en känsla av att när rallyt är slut och vi har lämnat Polen för andra äventyr, så kommer vi att inse att vi inte är färdiga med det landet än.

Eftersom vi blivit med husbil under vintern så är det nästan tvunget att anmäla sig till utflykter. Vi har anmält oss till två.

21/7 Tänk att vi börjar semestern på samma datum i år som förra året, men då var 21 juli en torsdag.

Vid 1/2 1 lämnar vi ett halvmulet men varmt Bålsta. Stannar för fika vid Stavsjö Krog & Café vid 3. 1/2 5 har vi ställt upp bilen på Korskullens Camping i Söderköping. Vi fick nog sista platsen och det är hett som i en bakugn. Tar en promenad längs kanalen och hoppas på åska.

22/7 Eftersom campingen ligger "mitt" i stan så störs man lite grann av trafiken, men i den här värmen så stör den mer. Vaknar alldeles förtidigt. Äter frukost strax före 7 och kommer iväg 8. Jag kör bilen i ca 1 timme och tycker nog att det fungerar bra. Jag har aldrig kört en bil som är ca 2,30 m bred eller 690 cm lång heller för den delen. Stannar vid hamnen i Kalmar för lite lättlunch. Är framme på Vägverkets rastplats vid 4. Norrköpingarna kommer vid 1/2 7.

23/7 Vaknar före väckningen. Det är fortfarande varmt, nästan för varmt. Kör ombord vid 1/4 ö 9 och har ätit frukosten färdigt när båten lägger ut. Duschar, sover och tittar på TV och vid 6 kör vi i land. Det måste ha varit något i vägen när båten skulle vända 180 grader för att kunna lägga till. 1/4 i 7 står vi på plats på Schönböckens camping (som vanligt) och det är fortfarande varmt.

24/7 Sovit gott i natt! Det måste ha svalnat något. Åker på den vanliga sightseeing turen till de tre köpställena. Tom anländer strax efter 6. Så var gänget samlat än en gång!

25/7 Upp vid 1/2 9. Köper bröd och äter frukost. Bröden kostar lika mycket i år som förra året. Betalar €32,-/2 nätter. Samma som förra året det med. Kommer iväg strax efter 10 och navigatorn ska lotsa oss rätt efter vi lämnat Lübeck. I Ortskrug säger vi hej då till Stig & Laila. Dom ska mot Berlin och vi ska söderut. I Stendal tar oss navigatorn på en rundtur men det gick bra. Så har vi sett den stan lite närmare. Vi hittar till "stellplatz" i Magdeburg som uträknat var, men K tycker inte att vi ska stå på denna p-plats. Fram med campingboken. Vi hittar en camping i Plötzky, Ferienpark Plötzky "Kleiner waldsee". €16,-/natt för 2 personer och bil. €1,- för duschen, lite dyrt kan tyckas men jag tror att den räckte väldigt länge, för jag orkade inte vänta till det slutade. Den här campingen har egen sjö på området, 17 meter djup. Utanför campingen fanns det en sjö till. Mycket att göra för barn. Hemsida: ferienpark-ploetzky.de

26/7 Toalett- och duschdörrarna på damavdelningen har jättefina teckningar. Dom föreställer det som kan tänkas hända innanför dörren. Köper bröd och äter frukost och kommer i väg 1/4 i 9. Vi tycker inte om när man låser in elkontakten vår i ett skåp.

Vi missar en instruktion från navigatorn och så var den dagen förstörd. Fr.o.m. nu blev det bara en massa umleitungs som vi dessutom körde fel efter. 20 i 2 har vi i alla fall hittat fram till Miniwelt. Första gången vi hörde talas om detta ställe var på tysk TV (fast vi var i Sverige), då höll dom på att bygga en kyrka, minns inte vilken. Det är säkert 35 grader varmt där vi går runt bland byggnaderna så vi står ut i bara 30 minuter. www.miniwelt.de är deras hemsideadress.

Runt 1/2 4 hamnar vi i 'stau' på riktigt. Vi hör på radio att den hänt en olycka och i ca 1 timme så kryper det bara framåt. Detta hände 2 avfarter från vår avfart. Typiskt va'! Nåväl så småningom kom vi av motorvägen och kör mot Kleinröhrsdorf och Camping u freizeitpark LuxOase. Lux i detta fallet står egentligen inte för lyx, men campingen är lyxig tycker vi. Lux heter familjen som driver den. Här finns en badvik i anslutning till campingen, fot-, hand- och volleybollplaner. Grillpaviljong och restaurang. Urfina sanitetsutrymmen, duschen gratis. Enbart hårtvätt kunde man också göra. Vi fick en hel trave med information om vad som finns i närområdet och vad campingen har för aktiviteter. Hemsida: luxoase.de.

27/7 Måste har varit svalt inatt för vi har sovit hyfsat. Går och köper de tre normala bröden jag beställt och dom är som 6 vanliga små. Dubbelfralla kunde man kanske kalla dom för. Upptäcker under dagen att flera av gästerna ska åt samma håll som oss imorgon, så vi checkar-ut redan på kvällen €34,80/2 nätter. Inte världens billigaste men jag tycker nog att det var värt det.

28/7 Upp 1/2 7 och gör frukost. Kommer iväg 10 i över 7 och 10 ö 8 står vi i kö vid gränsen till Polen. Visar passen och så var det bra med det. Vi har väl vägarbete i ett par mil på dåliga vägar, samtidigt som det går genom byar och städer. Det tar en väldans tid det här. Den nya motorvägen mellan Legnica och Wroclaw är nästan klar. Vid 11 har vi kommit fram till rallyplatsen. 4 timmar för 25 mil! Ingen påse, inga brickor förrän till kvällen. Stig & Laila anländer vid 3. Vid 1/2 8 har vi infomöte och då får vi våra påsar av kvartersvärden. Presenten i år: en blå frottéhandduk. Sitter och ljuger hos både A&M och R&G. Lägger oss när solen gått ner och värmen inte avtagit nämnvärt.

29/7 Har sovit hyfsat inatt med. Cyklar bort till FICC-kontoret för att växla in vår gröna resbekräftelselapp till bussbiljetter strax efter 9. Jag kommer som nummer 6 i kö. 40 (!) minuter senare har jag biljetter till rätt dagar. En bekant hade fått till fel dag, det är inte bra. En engelsk dam kom in och hade fått två olika datum på samma resa, inte heller bra. Handlar lite vatten och bröd i kioskerna precis utanför området (liknar Tjeckienrallyt).

Cyklar ut från området och ut på stan. Gu' va' vingligt det går. Jag är inte van. Hittar butiken som S&L berättat om. Handlar lite öl.

Vi går med i tåget till invigningen men sedan går vi hem igen och förbereder middagen som vi ska bjuda S&L på. Chili och räkpaj. Den blev god och sänkte inte temperaturen i bilen precis! ;-) När dom gått hem kollar vi om vår gratis TV fungerar här i Polen. Analogt fick vi in bild men bara brus till ljud. Digitalt fick vi in tre kanaler. Jättebra bild och ljud. Lägger oss tidigt, vi ska på utflykt imorgon.

30/7 Jag går upp 20 i 8 och går och duschar. Inte så där jättebra men det fungerar. Äter frukost. Cyklar iväg till entré 1 vid 1/2 10, då upptäcker vi att vi är ute på fel dag. Telefonen säger 30/7 och biljetterna 31/7. Men vad är det för dag? Frågar i säkerhetskuren; Inte 31 idag. Frågar en tysk dam; Inte 31 idag. Suck!! Vad är det för fel? För nog beställde jag väl biljetter till söndag och tisdag? Cyklar runt lägret och ut i entré 2. Tvärs över gatan ligger en affär och här tror man att man kommit in i gamla östperioden. Massor med hyllor och inga varor. Nåväl, några pilsner och lite bröd hade dom och det köpte vi. Gick in i butiken bredvid som var precis motsatsen. Konditorivaror till vänster och sprit till höger. Lite snett rakt fram - charkprodukter. Vi pekade på en skinka och biträdet gestikulerar om vi vill ha skivor och vi nickar. Sedan skriven hon 200 i luften samtidigt som hon säger det och jag upprepar på samma sätt men på svenska. Vi fick 220 gr. Helt perfekt med händer och fotspråk. Är tillbaka i bilen vid 1/2 11. Kollar kopian på anmälan och si jovisst har jag anmält till söndag och tisdag, men jag har biljetter för måndag och onsdag. Det måste ha blivit fullt på dom dagarna och därför har vi fått det förskjutet. Det var väl tur att vi inte bestämt något annat!!

Går bort till Tyskarnas öppna gata och provsmakar lite smått och gott, och lite äckligt också. Det flytande som bjöds på var inte alls dumt. Ikväll är det svenskafton också och vi hjälper Tom i år igen, fast det bara är Maureen och Robert nu. Äter ärtsoppa, knäckebröd, punsch o.s.v. M&R går strax efter 11. Vi sitter uppe en stund till efter städ & disk.

31/7 Idag ska vi på utflykt och därmed basta! Så kändes det iaf när vi gick upp på morgonen. Cyklar bort mot entrén vid 1/2 10 och kör om Dettlovssons. Dom ska också med på samma tur. Vår buss är väl inte så där jättemodern. AC:n väsnas mer än den ger svalka och ljudanläggningen fungerar i ungefär halva bussen, dvs framdelen, vi sitter bak. Guiden pratar hyfsad engelska för oss svenskar, men för de engelska?

Första anhalt blir i Olesnica och där får vi virra runt på egen hand i en timme innan guiden för slottet kommit. Detta slott är byggt under 400 år, 1 flygel för varje århundrade. Senaste ägaren Hohenzollern fick lämna i hast under andra världskriget och så kom röda armén och tog nästan allt från slottet. Slottet har varit polskt, tjeckiskt, österrikiskt och tyskt och nu åter polskt. En grej som röda armén inte tog med sig är ett uppstoppat huvud av en indisk elefant. Nästa stopp blir i Trzebnica där vi beser S:t Bartolomei katedralen, hedrad åt S:ta Hedvig och S:ta Elisabet. Jättefint. Sedan åker vi till Wroclaw för lunch och nu är klockan snart 15.30! Vi får schnitzel med champinjoner och överbakad med ost, ugnsstekt klyftpotatis. Gott. Efter lunchen försvinner guiden och vi körs tillbaka till lägret. Vi missar alltså en stad. På kvällen varnar en granne för storm så vi vevar in markisen och ställer undan bord och stolar. Kollar sedan på TV och den visar att det varit storm i Zakopane.

1/8 Idag berättas det att tre cyklar försvunnit, 1 norsk och 2 svenska. På kvällen har 4 cyklar återfunnits och en saknas fortfarande. Vi har nog inte fått all information. Totalt är det 7 cyklar som är återfunna, men om norskens återfanns vet vi inte.

2/8 Dags för nästa utflykt. Det blåser så in i den att vi vevar in markisen för säkerhets skull. Vi klär oss även i långbyxor och tar med oss regnjackor, vi ska ju upp i bergen. Idag är det 4 par från Sverige med på bussen. Samma buss, chaffis och guide som sist. Vi har även med en tysktalande guide. Idag fixar chaffisen med både luft och ljud innan vi åker söderut. Idag sitter vi längre fram i bussen och hör därför vad som berättas. "Tyskan" berättar nästan roligare saker en "engelskan". Första stopp är vid en basilika och pga av tidsbrist får vi bara stanna i 30 minuter (enligt Östen), till klockan 13 (enligt mig). Guiderna försvinner och vi gör som vi vill. När klockan närmar sig både det ena och det andra står vi alla beredda på att bestiga bussen för vidare färd. Men var är bussen?? Guiderna kommer och undrar detsamma. Dom ringer till chaffisen, till kontoret och jag vet inte var. Var är bussen? Ca 1/2 2 dyker den upp och går ombord. Vi får inte veta varför han försvunnit. Upp i bergen för lunch. Det blir schnitzel (!) med kokt potatis, kålsallad och rödkål. Nästa anhalt är utanför en kurort som har ett benkapell som är ca 200 år gammalt. Här finns bl a skallen av borgmästaren från orten där vi åt lunch. Han hade fått skallen inslagen för att han skvallrat för svenskarna hur dom skulle ta sig över bergen. Karl XII tid tror vi. Går runt lite i kurorten också. Sedan bär det av hemåt. Vid 1/2 8 är vi på lägret igen och har missat 2 orter. Det spöregnar. K ska gå vakt mellan 00 och 2 pga av cykelstölderna.

3/8 Idag har vi infomöte redan kl 10.Det enda viktiga som sägs är att vi ska ström på Irland. Det tror jag på när vi ser det. Vi får nog betala för det (enl. bokningsformuläret €50). Cyklar iväg till kondis/spritaffären och köper fläskkotletter. Det är ganska kul att prata med händer o fötter! Vi pekar på ett kött i disken och säger nöff, nöff samtidigt som vi gör en knorr i luften med fingret. Hon såg väldigt konfunderat ut på andra sidan disken och svarar med ett polskt nöff och nick. Då frågar en tjej bakom oss om vi vill ha tolkhjälp, det kan vi väl ta. Hon säger att det är fläskkött och så säger hon att bakom disken vill hon veta hur mycket vi vill ha i vikt. Men vi vill ha 4 stycken och visar hur tjocka. Sedan pekar vi på färdigblandad sallad och vår tolk berättar vilken som passar till vad och så köper vi en bytta av det också. Vi betalar 11,27 Zloty (*2,37).
1/2 7 går vi över till engelsmännens party som vi blivit inbjudna till. Ett stort långbord med diverse smårätter. Jag lyckas faktiskt plocka åt mig som vårt värdpar bidragit med, fast det fick jag ju veta i efterhand. Efter någon timme går vi bort till Robert och Maureens husbil och sitter där och pratar med bl a ett äldre par från Irland (inblandade i nästa års rally). Hur trevliga som helst! Lämnar dom vid 1/2 10 för vi åker imorgon. Det har regnat precis hela kvällen.

4/8 Vid 1/2 9 är vi på väg. 10 ö 11 står vi i kö till gränsen. 20 i 12 är vi igenom. Hittar till "stellplatzen" utanför Chemnitz men den ser inge' kul ut. Mellan höghusen. Nä usch! Hitta camping! Hittar en utanför Plauen. 15.30 är vi uppställda på "Camping Pöln" eller "Campingplatz Gunzenberg" eller "Camping Talsperre Pöln Gunzenberg". Kostar bara €15,10/natt, billigare än Schönböcken och här ingår varmdusch. Äter på Gaststätte Gunzenberg, K tar schnitzel (!) och jag Cordon Bleu och två stora starka förstås. Bara €17,70.

5/8 Köper 2 semmeln = dubbelfranska för €0,40/st. Åker vidare 1/4 ö 9. Stannar i Münchberg och handlar lite på Lidl. Det är så skönt att känna igen sig i en affär, fast det är helt bakåfram här. Strax före 3 står vi utanför Azur Camping i Ellwangen och väntar på insläpp. Äter på Gaststättet. Schnitzel (!) båda två och stora öl, €19,60. GOTT! Regnar av och till under kvällen. Ska vi verkligen ut och cykla imorgon?

6/8 Har fortsatt att regna av och till under natten, men till frukosten är det uppehåll. Vi cyklar in till stan iaf trots att det regnar. Gaaammal stad är det. Se foton. Man undrar varför hästar är så populära. Betalar €51.50 (huvva) för två nätter. Visserligen är campingen stadsnära och duscharna gratis och allt i övrigt fint och fräscht men €25,75/natt !! å då har vi fått rabatt. Grillar på kvällen. Gott.

7/8 Far iväg 1/4 ö 8. Försöker hitta oss fram till Frankenstein som vi såg på en resa för ett par år sedan (se dagboken). Kommer in från fel håll och hittar ingenstans att stanna. Det var väl tur att vi inte har husvagn! Far vidare till favvon vid Mosel. Kommer fram (förstås) mitt i mittagsruhen, men blir uppmanade att ta plats ändå. OK. Hittar en bra plats och elskåpet är öppet. Sedan vi var här förra året så har hela service- och receptionsbyggnaden fått en ansiktslyftning. Ingenting är kvar av det mörkt bruna och mörkt gula. Nu är det ljust gult på utsidan av huset och grått + blått på toaletter och duschar. Fräääääääscht! Duscharna är fortfarande gratis. Tackar! Äter middag på Imbissen på sydsidan av 'stan'. Gott. Pratar lite med några svenska grabbar (i husbil) som ska till rallyt i Trier. Kul.

8/8 Idag går vi över gatan till Stocks och köper lite vin. Leni tyckte räkningen blev dyr ca €68, men det bryr inte vi oss om. Vi gillar (som vi sagt tidigare) att gynna denna lilla producent. Allt är väl med dom. Det är ju skönt.

9/8 Cyklar ut en sväng. Tänkte att vi skulle till Bruttig, men vi är inte tillräckligt vana än. Det blev bara ca 5 km totalt. Idag äter vi på campingrestaurangen. Gissa vad? Just det! Schnitzel typ jäger.

10/8 Jag vill å det bestämdaste varna för A1:an, mellan Lübeck å Köln och vice versa. Det är så mycket vägarbeten som ska hålla på ända till 2008 så det tog oss 9 timmar att åka 64 mil. Usch! I Schönböcken är det fullt på mitten, mest italienare faktiskt, men vi tar plats på högersidan (som vanligt).

11/8 Idag är det handladax. Handlar även på Lidl den här gången. Synd att det vinet inte finns i Sverige också (på samma ställe förstås, ;-) ).

12/8 Färjan avgår och anländer som den ska och vi står på Hyltena rastplats för natten och det regnar. Gör det inte alltid det när vi står här?

13/8 K går upp strax för 4 för han behöver gå på toa. Kommer tillbaka och är sur för den var avstängd. Sedan var det bara att gå upp för nu skulle vi hem. USCH för tidiga mornar! Är hemma strax efter 8.