Till startsidan

2014

"Påsklov"

9 april. Lämnar ett grått Mörlunda vid 10 och strax efter 1 har vi fått plats 36 på Bromölla camping och vandrarhem. Äter stektäggmacka till sen lunch. Går en väldigt kort promis runt campingen för vädret är inte snällt mot oss. Bara 6 grader ute. Får in nästan alla kanaler vi ska med Boxerkortet. Bra. Servicehuset är tipptopp för att vara så gammalt.

10 april. Upp vid 8. Det har nästan varit för varmt i bilen. Efter frukost tar vi en promenad in till Bromölla centrum. Det var närmare än vad vi trodde så vi är tillbaka inom 1 timme. Checkar ut och betalar 200 kr inkl el/dusch. Det var ett bra pris. Stannar till hos husvagnshandlaren och köper en ny dörrstopp till bodelsdörren. Det blev en instegsmatta och insektsspray också. Handlar lite på ICA Maxi i Trelleborg innan vi parkerar på rastplatsen 20 i 2.

11 april. Mobilen väcker vid 6. Jag fryser. 20 över 6 åker vi till färjeläget och får ställa oss i spår 38. Efter ett tag kommer en anställd och ber oss flytta till spår 21 istället. Flickorna hade gjort fel sa han. 20 över 7 får vi åka ombord. Äter frukost vid reserverat bord. Sitter kvar i restaurangen under hela överfarten. Handlar en Grants och en Xanté i "taxfree". 20 i 1 är vi på tyskmark. Handlar lite på Lidl i Bergen och sedan tankar vi på Shell i Samtens. Tar ut €150 också. Mot Schönböcken! Utanför Rostock fattar vi fel och får åka rakt igenom stan. Den hade vi inte sett på 20 år! Sedan är vi på rätt spår igen. Kommer fram vid 1/2 5. Tar varsin dusch innan vi äter burkköttbullar med burkpotatis till middag. Campingen har påskpyntat.

12 april. Upp vid 8. Solen skiner. K upptäcker att toan läcker igen. Men han reparerade den ju i höstas! Åker och handlar på Citti och Aldi. Är tillbaka på campingen igen vid 10. Ringer Ryssbo vid 11. Han mår bra. Tar en promis till tyska Netto. Äter grillkorv till lunch och hemgjorda pannbiffar till middag. Ett par norrmän morsar så glatt. Dom träffade vi här förra året. Jostein och Nina. Kul. Sitter hos dom och får diverse dricka.

13 april. Upp vid 8. K svullen på vänster sida av ansiktet. Ser inte klokt ut. Frukost. Solen skiner men det är kallt. Byter e-postadresser med norrmännen, dom far söderut strax efter. Äter köttsoppa med fralla till lunch. Jag duschar på em. Äter oxpytt till middag. Tittar på TV.

14 april. Regnar mest hela natten och Ks träskor står ute. Upp vid 8. K svullen idag med men han svarar bra på medicin så han tar en idag med. Checkar ut och betala €20/natt (som vanligt). Åker vid 9 i solsken. Vid 12 har vi parkerat bilen bakom "Blumen und Parken" i Waren. Det har regnat av och till under vår väg hit. Kokkorv till lunch. K duschar. Tittar på en Eisenbahnromantik på TV. Det var länge sedan. K fixar hamburgare till middag. Tar en promis till Altstadt. Det regnar inte på oss med det blåser snålt. Handlar 1l vitt vin och 2 bröd på Edeka. Tittar på mer TV. Ställplatsen är i det närmaste full, det finns en del platser kvar men dom är reserverade fr.o.m. torsdag. Påskfirare antagligen.

15 april. Upp vid 8. Brödbilen kommer 1/4 över 8. Rusning. Köper 2 bröd för €0,60. Samma pris som i Lübeck. Solen skiner men det blåser kallt. Tar en promis i Altstadt (igen). Tar ut €100. Handlar 1l vin till på Edeka + 2 kinderägg och liten burk grönt. Efter grillkorvslunchen går vi till Lidl som ligger åt motsatta hållet från Altstadt. Här handlar vi några öl till och kycklingschnitzlar. Äter några schnitzlar till middag med stekt burkpotatis. Gott. Tittar på TV.

16 april. 1/4 i 1 har gasolen tagit slut och jag ställer om kylen till el. När elpengen tar slut vet jag inte men K går upp vid 6 och då är allt mörkt. Han lägger i €1 och sätter på elpatron. 1/2 8 är pengen slut. Han lägger i €0,50 till så vi kan brygga kaffe. Solen skiner. Köper 4 bröd från brödbilen och lämnar Waren vid 9. Tankar dyrdiesel på Shell i Samtens (igen). Handlar lite "godis" på Lidl i Bergen innan vi tar plats på campingen i Lietzow, Störtebeker Camping, vid 1/2 12. Äter grillkorv till lunch UTE i solskenet. Varmt så in i ... Sitter ute hela eftermiddagen. Kommer svala vindar av och till, men det gör inget. Vid 5 äter vi pyttipanna förstärkt med grillkorv. GOTT! Vi äter den inne för K tyckte det blev lite kallt. Det är ju tur att vi har minispisen med oss eftersom gasolen är slut. Tittar på TV på kvällen. Vi får in 4 kanaler fler än i Waren.

17 april. Upp 8. Köper 2 bröd för 0,35/st. Frukost. Solen skiner och det är den varmaste morgonen hitills, 9 grader. Vid 9 tar vi en promis ner till byn. Enligt en skylt är Lietzow 700 år iår. Var är bevisen för det? Finns inte så mycket att titta på. Äter hamburgare till lunch och makaroner och köttbullar till middag. Efter middagen betalar vi för 2 nätter, €19,50/dygn m el/dusch. Det är visst ägaren som tar betalt. Han vill inte släppa iväg oss, säger han. Vi vill åka vid 6 men det går inte för bommen öppnar 7. Det känns stressigt. Visserligen är det inte långt till Sassnitz men ändå. Fina duschar förresten. Lägger oss tidigt.

18 april. Upp 6. Går på toa. Bommen är öppen! Snabbfika och så åker vi vid 1/2 7. Ungefär 20 i 7 står vi i spår 8 på kajen. Handlar "lite" i Bordershoppen för €166,80. Kör ombord 1/2 8. Hittar plats i en av loungerna. Vilar ett tag. Färjan tuffar iväg 5 i 8!! Vid 1/2 9 går jag och äter frukost. Köper med till K så han får lite också. Köper 2 400gr Toblerone för 29:-/st. Billigt. 20 i 12 går vi ner på bildäck. 1/4 ö 12 kör vi iland. Stannar i Degeberga och tar varsin tjock grillkorv med pommes vid 1/2 2. Strax före 6 kör vi in på tomten.

Hela resan 144,6 mil.

Husvagnsforum 10 år, Karlsborgs Camping

27 maj. Det börjar med att K ska "värma upp" Laura lite och då tänds motorlampan IGEN. Han ringer Bossings som lovar titta på bilen samma dag. Jag måste begära ledigt från Miroi. Det går bra så vi lämnar hemmet vid 11. Full fart mot Linköping. Vid 1 är vi framme och dom tar in henne direkt. Några timmar senare är vi lite hungriga och går för att äta lunch men se dom hade stängt för 1 timma sedan. Får låna en bil av Bossings så vi kan ta oss till ett matställe som är öppet. Det blir Statoilmacken. 20 över 4 lämnar vi Linköping och dom hade inte hittat något fel. Vi slapp betala för undersökningen och det var ju snällt. Handlar lite dricka på ICA Bråstorp och tar ut lite pengar också. Sedan tänds lampan igen. Suck! 10 ö 6 är vi framme på Citycamp i Askersund. Tar plats 8 utan el, 160,-/dygn inkl. dusch. Äter pyttipanna till middag. Det blåser svinkallt men "campingen" ligger jättefint vid vattnet. Tittar på TV. Lägger oss 10 och det är 10 grader ute!!

28 maj. Det har varit svalt inatt. Upp 8, solen skiner och det är hela 9 grader. Frukost. Efter disk så lämnar vi nyckeln i brevlådan vid 9 och åker mot Karlsborg. Handlar lite innan vi checkar in 1 dag för tidigt, men vi får den plats som vi ska under träffen. Bra! Äter varsin grillkorv till lunch. Morsar på Sture och Gunilla. Sitter inne pga att det blåser så in i hoppsan kallt. Seglartävling i viken på eftermiddagen. Äter grekisk omelett till middag. Bjuder S&G på gingrogg hemma hos dom. Fler och fler forumkamrater dimper in. Lägger oss vid 11.

29 maj. Upp vid 8. Receptionen öppnar 9 så frukosten blir försenad. Beställde 2 frallor igår à 7,-/st. Sitter och gör just ingenting till ungefär 11 då vi tar en promis in till stan. Handlar lite på Coop. Grillkorv med bröd till lunch idag med. Vid 1/2 6 är det middag, grillad kyckling med sallad. Det var gott. Har det väldigt trevligt. Natti natti vid midnatt.

30 maj. Upp vid 8 (som vanligt). Solsken idag med. Frukost ute. J duschar sedan tar vi en promis in till stan igen. Handlar vatten och korv. Grillkorv till lunch idag igen! Till middag blir det mest vildsvin på längden och bredden. Var väl sådär, hamburgaren var god. Tack Markus.Tipspromenaden hade vi 7 rätt på av 11 möjliga. Vi fick ett pris iaf.

31 maj. Äter frukost ute idag med. Sol idag igen. Vid 12 går vi till Sibylla och äter lunch. Tar varsin Big Meal. Var väl så där. På em blir vi inbjudna till Lillbrorsan 49 (Björn) och hans särbo (Birgitta?) på kaffe. Sitter och pratar ända tills middagsdags. Vi äter burkköttbullar, njae inte så där det heller. Vad är det med oss. Tittar på TV och tar det lugnt.

1 juni. Upp vid 1/2 8. Solsken ute och frukost också. Vid 9 checkar vi ut. Handlar lite på vår ICA innan vi kör in på tomten strax efter 12.

Total antal mil: 55 mil

Öland - ad hoc, Köpingsvik, ställplats

11 juli. 20 ö 7 lämnar vi ett mulet men varmt Mörlunda. 20 ö 9 har vi parkerat i Köpingsvik på ställplatsen bakom prylhandeln. På vägen hit kollade vi in platsen vid reningsverket i Borgholm. Vi såg inga elanslutningar så vi kom hit istället. Vi kanske rentav var på fel ställe, vi har inte en aning. Betalar 2x 130,-/dygn m el. Nu skiner solen! Byter plats när grannen åker. Går till ICA och handlar lite. Efter grillkorvslunch går vi en promis genom 2 campingar. Jag doppar fötterna i Kalmarsund. Isen har inte släppt än som en östgöte brukar säga. Sitter utanför bilen och bara myser. Kokar potatis vid 1/2 6 och vid 6 äter vi varmrökt lax med gravlaxsås och potatis. Gott! Sitter ute länge. Helt underbart.

12 juli. Upp vid 8. Solen skiner K går och köper frallor på kondiset, 3 st för 20:-. Konstigt pris men underbara frallor. Efter frukost går vi en ganska lång promis. Till lunch blir det (förstås) grillkorv. Går till loppisen i församlingshemmet. Köper 1 trasmatta, 1 pryl och 1 smidesljusstake för vägg 100:-. Tog 6 lotter för 20:-, vinner 1 pris. Hamburgerkiosken intill ställplatsen re-opens efter en brand i våras. Handlar lite på ICA igen innan vi köper varsin Cadillac i hamburgerkiosken, 75:-/st. Gott. Regnet kommer så vi blir inne resten av kvällen. Tittar på TV.

13 juli. Det regnar i stort sett hela natten. K upp före 7, fixar frukost. 20 i 8 lämnar vi ett regnigt Köpingsvik. 20 över 9 är vi hemma och möts av åska.

Kommande "planerade" resor

Höstresa - se husbilsavdelningen fast höstresa kan man väl inte kalla det.