Till startsidan

2007

Påsk, Kapellskär (Caravan camping)

Kommer iväg hyfsat från Bålsta. Vädret är inget vidare, men det varken regnar eller snöar. Man får vara tacksam för det lilla. Vet inte vad som hänt, men inte är vi först på plats när vi anländer vid 14-tiden. Jobbar inte folk nu förtiden? Tar plats bredvid en ex arbetskamrat till Kent. Står inte riktigt i våg, men det duger. Besöker puben en stund på kvällen.

På fredagen är det tipspromenad, men inte såg vi något tips inte! Ja, ja jag ska gå med i syföreningen, men inte förrän nästa år. Det var en frågepromenad som man fick hitta på svaren till alldeles själv. Inga ledtrådar alls. Promenaden var ganska lång, men eftersom vi stannade lite då och då för att få en fråga så blev man inte trött. Vi var borta på promenad i 3 timmar.

På lördagen sitter ett gäng riktiga caravanare utanför torpet och äter påsklunch. Inte vi, vi är ena riktiga tunnisar, för inte 17 är det varmt ute. När värmen går för fullt i bilen låter den som ett reaplan. Tittar in i puben en stund på kvällen.

Söndag gör vi inget särskilt. Sitter en kort stund utanför bilen och läser. Men sedan blir det kallt igen. Alltså, solen skiner men det blåser ju så in i Norden. När vi gått och lagt oss på kvällen så går värmen som ett reaplan igen, men jag tycker att det är varmt så det räcker och drar ner termostaten ett snäpp så värmaren tystnar. En stund, sedan går den igång ett tag igen. Varför då? På morgonen går Kent upp och byter gasolflaska. Det ligger nyfallen snö ute på marken och bilen har gjort av med en 11 kilos gasolflaska på 4 dygn. Det är ju inte klokt vad den slukar gasol! Åker hemåt vid 9-tiden.

Extremt liten vårutflykt, Norberg (Allmäncamping)

Solen fullkomligt gassar från en klarblå himmel när vi lämnar Bålsta vid 1/2 1. Vid 1/2 3 är vi framme på Camp Norberg. Fortfarande vackert väder och hyfsat varmt. Mattsson åker förbi. Det var länge sedan vi sågs, runt 2000 tror vi, och då var det på Granfjärden. Snygg vagn hade dom nu. Kollar lite på TV på kvällen. Har inte på gasolvärmen utan använder vår lilla elfläkt (termostatstyrd) som står på golvet under bordet istället.

Hyfsat vackert väder men inte varmt. Fläkten har räckt som värmekälla under natten. Att vi inte tänkte på den i påskas? Går in till byn. Det är marknad och fullt med knallar. En norrlänning accepterar inte ett nej så vi måste stanna och provsmaka hans rökta röding från Tärnaby. Den var god. Och eftersom vi är turister så får vi även smaka hjortronsylten. Också god och naturligtvis sätter sig en kärna på tvären mellan ett par tänder! Jag köper en jumper av alpackaull och Kent köper en fleecejacka. Grillar på kvällen men sitter inte ute och äter. Det blåser från norr.

Samma typ av väder idag (söndag) som igår. Går en vända till sta'n idag med fast den andra vägen.

På måndagen ger vi upp. Prognosen har ju sagt ännu sämre (= kallare) väder och då vill vi vara hemma. Fläkten har faktiskt räckt om nätterna och den väsnas inte alls lika mycket som Truman. Tar vägen förbi Kanon-Kurt för att se om han har några Adriatiker, men det hade han inte. Euraklubben tycks ha haft möte här under helgen. Det bara dräller av medlemmar runt Kanon-Kurts. Är hemma vid 1/2 1.

Forumträff, Öninge Camping (Fristående camping)

Det blåser som attan men solen skiner när vi lämnar Bålsta vid 1/2 4. 20 i 6 har vi ställt upp på Malmköpings Camping. Vi har sjöutsikt. Den här campingen är ny för oss. Enligt information så ska spårvagnen stanna här inne på campingen på två ställen under högsäsong och den börjar på torsdag!

Kent har som vanligt bråttom och är uppe med tuppen vid 7 och fixar frukost. Det resulterar i att vi kör in på Öninge camping redan vid 11. Niklas (campingvärd) tar emot oss och far iväg för att hämta Jessica som checkar in oss. Hon har förberett för alla forummedlemmar var dom ska stå och vi får plats 138. Den här kommer nog att bli fin när häckplantorna växt upp och verkligen markerar tomterna. Nästa medlem att anlända är Göran som är träffansvarig. Sedan håller jag inte koll på några fler. Men det är ett 20-tal som kommer idag, fast träffen börjar egentligen imorgon.

Vädret är inte med oss denna helg. Det blåser halvstorm mest hela tiden och det spelar ingen roll om solen skiner, för det blir inte varmt av det. Mitt emot oss står en vagn från Uppsala och en från Stockholm som vi träffat förr. Kul. Annars känner vi nog bara igen en del från Ullaredsträffen i höstas. På eftermiddagen ska träffen invigas och hela ligan går till infarten av campingen tillsammans med ägarna och där "överlämnas" vårdträdet som forumet samlat till. Det skulle ha varit en blodlönn, men våren var för tidig så det blev en blodbok istället. Den blir nog bra när den vuxit till sig den med. Med trädet följde också en plakett som berättar vilka som skänkt trädet.

Vi har första parkett när vi kollar in brännbollsturneringen. Vad vi såg så var det bara en som skadade sig. På kvällen är det middag och för 120:-/person så fick vi potatisgratäng; sallad; smör/bröd; kycklingspett, spett med nötkött på, helstekt fläskfilé (tror jag att det var). Supergott alltihop! Att vi fick plats allihop undertak och innanför vägg förvånar mig, det skulle ju vara över 100 personer till bords. Vi avviker ganska tidigt för Kent vill åka imorgon.

Det har nog regnat varje natt sedan vi kom, men inte så mycket under dagtid. Blåsten har dock aldrig avtagit. Kommer iväg vid 9 och kör in på Malmköpings camping vid 1. Det är nästan fullt! Spårvagnen stannar inne på campingen. Kul.

Är hemma igen vid 1/2 9 på söndagsmorgonen och solen skiner, blåsten ha avtagit och det är 10 grader varmare än det varit i helgen = 20. Typiskt.

Extremt liten vårutflykt, Malmköping (Allmäncamping)

Vi tyckte det var så trevligt här när vi åkte ner till Öninge att vi tar en helg här igen. På forumet har vi snappat upp att tre medlemmar ska vara här. En står på säsong och två ska komma som gäster + oss då. Vi tar plats på solkusten med utsikt över sjön. Det blåser och på tidiga kvällen kommer det en regnskur. Efter den går vi och letar efter Tippy som står på säsong här på Malmköpings Bad & Camping. Hitter henne och nästan hela familjen. Dricker kaffe och pratar bort ett par timmar. Tänk att det kan vara så lätt att få kontakt ibland. Vid midnatt är vi iaf hemma hos oss igen.

På lördagen tänkte vi ta spårvagnen in till "stan", så när klockan är 11 står vi på stationen bredvid campingen och väntar. Vid 1/2 12 kommer det en spårvagn men den kan vi inte få åka med för den är abbonerad. Och pga personalbrist så går inte vagnarna så ofta som dom borde. OK, då tar vi till apostlahästarna istället. Det tar väl inte mer än 15 minuter att gå vägen till "stan" och där på Heden är det loppis idag. Vi köper ingenting alls och efter att ha promenerat runt en stund i samhället så går vi hem igen. Vi sparade 2x 70 kronor genom att använda våra egna ben. På eftermiddagen kommer Cabby58 (en forummedlem) med fru förbi och hälsar på. Dom blir sittande ett par timmar och vi pratar resor och resvägar. Lika lätt med kontakten här också. Idag har det inte varit så kalla vindar och solen har inte lyst med sin frånvaro.

Vid 10-tiden på söndagen åker vi hemåt.

Midsommar, Åsleröd (Allmäncamping)

Vi smiter tidigare på onsdagen så vi kommer iväg en bit redan idag. Kan inte riktigt bestämma oss för var vi ska stanna för natten, men till slut så blir det Ekuddens camping i Mariestad. Det är en väldans massa tyskar här. Det regnar under natten och när det slutat så fortsätter ekarna.

På torsdagen tror vi oss vara på väg mot ljuset! Skulle det inte bli bra väder på västkusten? Men ack nej. När vi stannar för tankning i Fjällbacka så börjar det om igen. Får plats 14 s a s mitt på planen, då är det inte så långt till servicehuset.

På Midsommarafton vid 14-tiden så står regnet som spön i backen så vi får sitta inomhus och äta. Vi har underhållning också, här i det renoverade svinstallet. Inga kommentarer tack!

På söndagen börjar vi röra på oss hemåt. Det är inte kul med regn. Visserligen var lördagen fin, men så börjar det om igen. Vi bestämmer oss för att åka över Dalsland hem och då får vi åka genom Fjällbacka och sedan upp mot Grebbestad och Tanumshede. När vi kommit till Grums stannar vi och handlar lite grann och beslutar oss för att åka hem istället för att övernatta på vägen. Väl hemma igen konstaterar vi att Dalslandsvägen var 1/2 mil kortare än den över Mariestad/Uddevalla.

Husbyfjöls Marken, Borensberg (Caravancamping)

Lämnar ett mulet men ej kallt Bålsta vid 1/2 2. Bilen känns jättebra nu efter verkstadsbesöket. Stannar ingenstans på vägen ner till Borensberg. Vi får plats 101 som har golv. Vi som trodde att vi skulle stå bakom servicehuset p g a att det är fullt. Å se 101 är platsen bredvid våra kompisar från Norrköping! Dom hade nog räknat ut det på något vis, ja inte kompisarna för dom kan ju inte bestämma var vi ska stå. Det kan vara bra att vara "känd" ibland. Efter middagen (chili- och räkpaj som vi värmde i den nyinstallerade mikro-/grillugnen) går vi över till dom och spelar lite kort.

Vi hade varit lite oroliga för att vädret skulle vara otrevligt under marknaden, men det hade vi inte behövt vara. Solen sken på lördagsmorgonen. Stig och Laila går inte med oss till marknaden för Laila har ont i halsen och kan knappt prata. Jag tyckte nog att det var mycket fiskegrejor iår, annars var det som vanligt. Kokosbollar, kolor, ostar, kläder, skivor, filmer, leksaker och annat krafs. Kent köper ett läderskärp för 59,- och vi går runt hela marknaden för att hitta slappisbyxor till Inger i rätt storlek. Vi hittar det till slut, dom kostade 100,-. Vi motstår allt godis och går därifrån efter 1 timma ungefär. Går ner till Östenssons och handlar middagsmat. Entrecote och bearnaissås och en tomatinläggning. Vi får se hur den smakar. Sitter utanför bilen när Stig och Laila kommer hem från marknaden. Hon hade visst piggnat till en del. Äter middag tillsammans i deras förtält. Tomatinläggningen var inget god. Kvaliteten på köttet var det inget fel på, men tillagningen. Det var inte oätligt men det kunde ha smakat bättre. Kent tyckte nog att han skulle grillat skivorna ändå. Sitter och spelar lite kort ikväll också. Jag vinner inte.

Efter frukost och disk på söndagen så betalar vi för vår helg inkl. måndagsdygnet. Tittar på TV, VM från Osaka, när Stig och Laila kommer och också vill titta. Dom fick inte kontakt med TV:n på något vis. Sverige fick bara en medalj och det var Carolina Klüfts guld i 7-kamp. Lägger oss tidigt för imorgon åker vi hemåt.

Stig och Laila har redan farit när jag kommer upp till frukost. Dom skulle iväg och fiska. Det råder ett stort lugn över campingen. Den är inte helt tömd på folk, det kan väl vara en 10-15 bilar kvar. Vi åker strax efter 9. Vid 11 står vi utanför Hillmans husbilars dörr och väntar på att dom ska öppna. Vi ska titta på 4 begagnade vinterhjul som han lagt undan åt oss. OM vi inte vill ha dom så får vi vänta på dom som han beställt från sin leverantör. En medhjälpare öppnar och vi kollar på hjulen och konstaterar att dom duger alldeles utmärkt. Dom kan inte ha gått många mil alls. Är hemma vid 1/2 2.

Elmiamässan, Jönköping Allmäncamping

Lämnar Bålsta vid halv 4. Stannar och äter middag hos Kastrullhäxorna. Dygnets rätt, bräckt kassler med champinjonsås och kokt potatis, salladsbuffé, dricka, bröd och kaffe. Det smakade utmärkt. Kastrullhäxorna huserar i gamla Vallabaren utefter 55:an ca 1 mil norr om Katrineholm. Strax före 6 fortsätter vi söderut mot Jönköping. När vi kommit i höjd med Vättern har vi en bedårande solnedgång med oss. Kommer fram till Elmiaområdet strax efter 8 och vi får stå utanför grindarna, 3:e raden från gatan. Nu måste man väl ändå komma in tidigt och få en bra plats! Det enda orosmolnet på vår himmel är Kaben som står före oss i kön. Tänk om dom är sjusovare! Det pratas och skrattas en hel del på kvällen men folket lugnar ner sig framåt 1/2 11.

Vi väcks av knekande stödben som vevas upp vid 1/2 7. Vi väntar med frukost tills vi kommit på plats. Å så är polisen här och släpper på folk som parkerat utefter gatan ända ner på stan. Å där står vi! 1:a raden åker in nästan på en gång. 1 husbil blir kvar. Sedan ser vi bekanta åka in som vi vet har stått på A6 under natten. Det här är ju för orättvist alltså! Nåväl, 1/2 8 står vi iaf på plats och kan äta frukost. Går in vid 10 när dom öppnar och går igenom hall A. Sedan tar vi hall B. Hälsar på bekanta i CC-montern. Äter lunch på Elmiarestaurangen, pannbiff med lök och potatis, salladsbuffé och bröd. Det var gott. Vi går igenom C-hallen innan vi går hem och lastar av alla broschyrer. Vilar fötterna en stund. Går sedan till marknadstältet (nytt för iår) och köper avloppstanksmedel. Vi vill inte ha ett stinkande avlopp igen (se avdelningen Husbil). Inger köper en vindfodrad fleecejacka. Firman som sålde den hör hemma i Enköping, där dom har över 2000 kvm med kläder. Hade vi ingen aaaaning om. Äter spagetti och köttfärssås till middag vid 6. Går sedan bort till Forumbyn. På vägen möter vi Gunilla och Rolf (Blekinge) som står på Euramobils område. Här står även Åke och Cia (Uppsala). Kul att ses igen. Sedan möter vi Markus V cyklandes. Det såg lite trögt ut, det kanske var uppförsbacke ;-). Köper våra beställda t-shirts av Asawi (Åsa). Dom är jättefina och kliar inte ett dugg. Hon hade varnat för det. Dom verkar ha kul i byn, men den ligger väldigt långt bort från hallar och toaletter. Vi får se hur vi gör nästa år. Kollar lite på TV innan vi lägger oss vid 10.

Går och byter jackan jag köpte. Fickorna var trasiga. Inga som helst problem. Vi går till FV Elektro och beställer en intagslåda till bilen. Den får vi hämta imorgon innan vi åker hem. Vi glömde fråga vad den skulle kosta. Kollar en gång till på Laikan. Den är för snygg alltså! Men den lämpar sig nog inte för vårt höst/vårklimat tyvärr. Äter spagetti och köttfärssås idag igen.

Det blåser som attan under natten. Bilen riktigt skakar. När dom öppnat går vi och hämtar ut elintagslådan Kent beställde igår. 1300 pengar ville dom ha. Det var inte dyrt. Lämnar Elmia 1/4 över 10. Vi har sned motvind hela vägen hem. Strax före Kungsängen åker en taklucka upp med en smäll. Myggnätet faller ner också. Jag far upp för att stänga igen luckan och upptäcker att det inte går. Klackarna som ska vila mot plastlisten når inte fram, så jag förutsätter att plastlisten saknas. Vi är inte så långt från avfarten till Kungsängen så Kent kör av där så vi får titta närmare på problemet. Vi förstår ingenting men upptäcker att om vi öppnar den i bakkant istället så kan nog luckan hålla sig "stängd" tills vi är hemma. Vi kör gamla E18 hem för säkerhets skull, det går ju inte lika fort där. Är hemma 1/2 3.

Kent kollade lite mer noga efter att vi packat upp/ut allt ur bilen, och kan inte se vad som är fel egentligen. Skumt.

Höstträff med sektionen, Parken Zoos Camping och Stugby Allmäncamping

Det är ganska mulet när vi lämnar Bålsta vid 1/2 2. 90 minuter senare är vi framme. Vi återfinns dock inte i anmälningslistorna. Har vi inte betalt? Jo det är väl klart att vi har! Eller? Får låna en PC i receptionen och kollar båda kontona men hittar inget uttag som motsvarar beloppet. Ridå! Betalar in summan där på stående fot, men dom får inte in pengarna förrän på måndag. Kapellskärskompisarna är här, dom kom redan i tisdags. Campingen är ganska ny, öppnade 2006. Uppställningen sker på grus så att eventuellt förtält eller markis täcker gräs. Sådan uppställning är trevlig tycker vi. Umgås med kompisarna och ett par till på kvällen, vi sitter i campingens kök och äter ost och kex och lite sånt där. Det spöregnar ute. Vi tar oss en tur till puben och tar en pilsner. Som ett par av de sista går Agneta och jag och upptäcker att kubbtävlingen imorgon har bara ett lag. Så vi anmäler oss 4, Vi 4:a kallar vi oss. Sitter en liten stund hos Agneta och Hasse innan vi vinglar hem till oss vid 1.

Lördagen börjar solig. Vid 10 plockar vi upp Hasse och Agneta för att gå att spela kubb, fast vi har egentligen inte lust med det. Klubbmästaren möter K och mig inne i receptionen och frågar om vi har ett kubbspel. Vi har aldrig spelat kubb! Så svaret blir ju nej. Turneringen inställd, det finns inget spel. Anmälningsavgiften återbetald. Gud så skönt! Vi gick till Zoo istället och det var inte nästgårds. Men har man inte bråttom så orkar man gå, vad kan det har varit 1 km eller så. Idag är det dessutom Höstloppa (loppis alltså) och den hålls på nöjesfältet. För er som aldrig varit till Parken Zoo i Eskilstuna så går man först igenom nöjesparken för att komma till djurparken. Hur det var inträdesavgiftsmässigt vet vi inte. Det var iaf gratis in till nöjesparken pga loppisen och vi hade fått gratisbiljetter till djurparken. Men kolla på hemsidan. Vi fick tränga oss fram genom nöjesfältet för att loppisdeltagare, det var absolut knökfullt på det torg dom stog på, framför entren till zoo.

Vi traskar runt och kollar på djuren. Vi tycker att parken är trevligt uppbyggd för oss besökare, det är inte bara "djur i bur" utan lite miljöer och så. Det finns vallabies (vita och röda), sebramanguster (!?), fiskarkatter, komodovaran, asiatiska lejon och förstås vita tigrar. Dessa djur är nästan vår favoriter. I fågelhängnet med Afrikanska fåglar finns den här bl a. Observera att det finns bara luft mellan mig och fågeln, inget staket eller glas. Ett meterhögt plank är vad som är mellan oss. Dom har nyligen öppnat Amazoonas, ett tropikhus med röd ibis, krokodil, sköldpaddor och någon liten apa. "Glasögonormar" ser inte mycket, total dimma på glasen. Även objektivet blev immigt. Vi gick igenom ett annat hängn som det skulle vara fåglar i men såg inte en enda. Sedan träffade vi på guanacos. Det är länge sedan vi var hit men påfågeln av blommor finns kvar, likaså flamingoerna. Det här är väl en söt krabat? En låglandstapir. Här har vi en som inte vill lämna ifrån sig sitt äpple. På vägen tillbaka till campingen går vi en vända förbi köpcentret Tuna Park och smiter in på Max för lunch. På kvällen är det middag på rest Pingvinen som ligger utanför nöjesparken. Vi får en sorts Toast Skagen till förrätt och till varmrätt är det helstekt fläskfilé med sås på soltorkade tomater. Allting var väldigt gott. Traskar hemåt i mörkret vid 1/2 10. Våra fötter har fått nog av gående idag så vi stannar inte till dansen.

På söndagsförmiddagen bjuds vi på kaffe och kaka innan lottdragningen sker. Vi vinner faktiskt 3 priser, 1 mössa, 1 pikétröja och 6 glöggmuggar. Kul. Lämnar campingen vid 12 och är hemma vid 2 efter att ha hälsat på svärföräldrarna i Enköping en stund.

Höstutflykt bara för att vi vill

Lämnar ett soligt Bålsta vid 1/2 11. I Örebro stannar vi för lunch. Vi fuskar och äter dagens på Max. Vid 1/2 3 har vi ställt upp på Hjos camping. Campingen har helårsöppet men det finns ingen i receptionen förrän imorgon vid 8. Alla elstolpar är öppna samt ett av servicehusen. Det kallar vi service! Vi väljer en plats med utsikt.

Väcks burdust av motorsågar. Vad är detta? Klockan är visserligen nästan 8 men ändå. Vid närmare efterforskning visar det sig att det är kommunen som tar ner några jätteträd som står på campingen. Träden började släppa halvstora grenar redan i somras och campingvärden vill ju inte ha skadade gäster. Betalar 165:- för en natt och far vidare. Handlar lite på Netto i Smålandsstenar, mest för att vi aldrig varit in på en Netto. Köper bl a 2 miniparaplyer för 19,90/st. Kommer fram till Ullared 1/4 i 12 och vi tror inte våra ögon. Det ser nästan fullt ut! Det är ju bara fredag! Nåja vi får plats 8 vilket ligger nära servicehuset och inte alltför långt bort från blå tåget. På servicehuset sitter ett anslag om tåget, att det går på fredagar också och har lunchledigt mellan 13 och 14. JYST! Vid 2 tar vi tåget till varuhuset bara för att vi vill. Det är ingen kö in i varuhuset men väl inne så kom man inte fort framåt inte. Handlar en ny eltandborste till frun och en flerpack med borsthuvuden. Köper även mysbyxor till båda, fast på kvittot står det joggingbyxa. Aldrig i livet kommer dom att användas i det sammanhanget! Kent lyxar till det med en morgonrock för 99:-. Är hemma igen vid 3. Ringer till Enköping och dom berättar att dom haft snö sistlidna natt. Aj 17!

Jag har ställt mobilen på väckning kl 7, men Kent vägrar så vi somna om. Går upp vid 8 och äter frukost. Det ser ut att bli en vacker dag. Vi hade haft -0,2 gr i natt men inte har det märkts inomhus inte. Värmen fungerar perfekt. Tar tåget vid 9 och sofforna är svinkalla! Det är kö när vi kommer fram till GeKås men inte inte så lång. Vi hamnar i höjd med Hälsokostaffären. Vi blir väl stående i nästan en timme innan dom släpper in en del. Då har kön vuxit sig väldigt lång. Tårna har nästan frusit till is på mig för jag har bara tunna skor. En del står faktiskt i sandaler utan strumpor. Vi letade efter kavajer igår men hittade inga då men idag har vi bättre tur. Hittar en som sitter bra på Kent också. Köper tre fotoalbum, 2 för långresor och 1 för dagboksresor (som denna) och 6 förp. fotohörn ā 500 st. 2 st 100 pack värmeljus slinker ner i vagnen också, vi går ju mot mörkare tider. Ljusslangen vi hade förra året blev stulen på nyårsafton så nu ersatte vi den, 6 meter klar för 59,95 (bra pris). Köpte även en julklapp till sonen, men vad det är tänker jag inte tala om här även om jag inte tror att han läser mammas och pappas hemsida någonsin. Vi är en riktigt snabbshoppare för har checkat ut våra varor strax före 11. NU är kön ännu längre, så lång så att tåget inte kan stanna där det brukar för vändplanen är full av folk i kö. Tåget stannar uppe i berget istället. Efter lunch försöker Kent hitta felet till att fläkten bara går på max och inte på läge 1, 2 eller 3. Trodde ett tag att det kanske var någon säkring som gått men nej. Vi får lämna in bilen på verkstad senare. Tar en promenad genom campingen för nu känns det ganska ljummet i luften. Här satt forumgänget för ett par veckor sedan och hade skoj (har vi hört). Vi måste komma hit någon gång när det är varmare så vi kan spela lite äventyrsgolf, den ser faktiskt kul ut, banan alltså.

Regnar en del under natten. Checkar ut 20 över 9 och vid 10 stannar vi i Smålandsstenar och handlar, på ICA Supermarket den här gången. Vid 12 har vi kommit fram till Hovmantorp och Gökaskratts camping. 3 husvagnar står uppställda här, säsong tror vi, men inte en människa syns till. Vi ställer upp på en bra plats med utsikt, men elskåpet är låst så vi kan inte få någon ström. Vid receptionen står det att personal ska finnas där mellan 15 och 17, ok då väntar vi väl. Äter köttsoppa till lunch och tar sedan en promenad genom en del av Hovmantorp. Vädret är helt underbart och byn är folktom. Går på en strandpromenad som sponsrats av EU-pengar, den går nästan hela vägen fram till campingen. Campingen har en liten med dock sandstrand, tennisbana, utomhusscen och en dansbana. Det är säkert jättefint här på sommaren. Vid tre är vi vid receptionen och vi är dom enda som är där. Vi ringer jourtelefonnumret och en karl säger att han har lite svårt att komma dit för han bor i Lessebo (!) och ägarna är på utlandssemester. Dagen före hade han (Lessebobon) cyklat till campingen och det hade varit kaaaallt sa han. Han tipsar oss om att det kan finnas öppna elskåp och var nyckeln till toaletten ligger. Kent kollar runt lite och hittar ett öppet elskåp. Ringer tillbaka till karln och säger att han inte behöver komma. Han säger att han kommer imorgon och att bussen kommer vid 8, till Lessebo alltså. Nu kan vi äta middag iaf. Det är inte bra att vara beroende av ström alltså. Kollar på TV som alla andra kvällar. Kimi Räikkönen vinner Formel 1 före Lewis Hamilton och Alonso. Kul för Finland!

Går upp 7 och fixar frukost. Åker iväg 20 i 8. Handlar lite i Ödeshög. Navigatorn hjälper oss att hitta rätt till Kurts husvagnar i Linköping, det hade vi aldrig klarat av själva. Den Euramobil som vi ville se på fanns inte här. Vi får väl ringa Ludvika och fråga om dom har eller om dom har beställt hem till lager eller kund, för vi vill se hur den ser ut i verkliga livet. 20 i 1 åker vi vidare och strax före 4 är vi hemma.

Vi har nu lyckats köra 1120 mil med denna husbil sedan vi hämtade den i maj. Och året är inte slut än!