Till startsidan

2006

Caravan Clubs campingplatsturné

Eftersom det inte är något Riksting detta år så bestämde vi oss för en liten turné till campingplatser vi aldrig besökt tidigare. Dessutom passar vi på att köra in bilen lite grann. Enligt boken så ska den visst köras in i 600 mil !

Bjursunds camping, Loftahammar (Caravan camping)

19 maj. Lämnar ett gråkallt Bålsta vid 1/2 2 och innan vi ens hunnit lämna själva samhället har vår nya CC-skylt ramlat av. Vi vänder för att leta efter den, men vi hittar den inte. Typiskt. Ny och dyr. Stannar i Katrineholm och köper varsin tunnbrödrulle med grillad korv och räksallad. Dricka ingick också för 122 kronor! Tankar lite diesel i Norrköping, 10,89/l inte så dyrt. 20 i 7 är vi uppställda på campingen. Vi är nog de enda gästerna här men det är ju en helt underbar camping och mottagande personal får högsta betyg. Kollar om platt TV tillsammans med digitalboxen fungerar. Det gör den. Vi får t.o.m. in TV6 och det får vi inte hemma.
Dagens etapp: 30,2 mil

Lassalyckan camping, Ulricehamn (Caravan camping)

20 maj. Har regnat av och till under natten. Vi tycker nog att det inte låter lika mycket på taket i bilen som det gjorde i vagnen (vagnarna). Vi försöker lära oss vår nya leksak, navigator, men idag tänker vi inte lyda hennes (Isabell) vägbeskrivning. Hon vill nämligen att vi ska ta vägen norrut runt Vättern för att komma till Ulricehamn, vilket är ju på tok för långt att åka. Nu är hon en snäll tjej så hon ger upp på ett tidigt stadium och tjatar inte såå länge. Stannar och tittar lite på Smalspåret vid Verkebäck. Kul. När vi passerat Vimmerby ser vi skyltning till "hela" Astrid Lindgrens produktion (överdrift), Bullerbyn, Katthult, Lönneberga, vi åker igenom Mariannelund som har en Emil med soppskål på huvudet som välkomstbild vid "stadsgränsen".

Kommer fram till Lassalyckan runt 1/2 12. Ser lite tråkigt ut, beror nog på att det är en vintercamping i första hand. Reception/servicehuset är dock trevligt med flera rum för samkväm och ett trevligt kök.
Dagens etapp: 26,1 mil

Norrvikens camping, Norrviken (Caravan camping)

21 maj. Åker mot Borås vid 1/2 10. Vi ska se om postorderfirmorna har något att erbjuda, men vi kommer fram för tidigt. Åker runt lite bara för att kolla läget. Tankar 44,2 liter för 11,02/liter. Inte så billigt. Shoppar lite på en katalogaffär. Inte dyrt.

Kommer fram till Norrvikens camp vid 2. Betalar 200:- i förskott, bl a 80 kronor för el som tankas in på ett plastkort. Kortet sätter man sedan in i elstolpen och beloppet tankas över till stolpen. Nu har man el.
Dagens etapp: 25,1 mil

Idag åker vi en vända till Halmstad och köper en cykel till Kent. Det blir hans födelsedagspresent från 7 personer. Hopfällbar cykel. Innan vi åker tillbaka till campingen åker vi på sightseeing, först till Hovs Hallar. Vi måste ha missförstått meningen med detta utlyktsmål för inte tyckte vi att nå't särskilt med det. Sedan åkte vi vidare till Torekov och tyckte Jaha! Förlåt oss. Till campingen så Kent fick skruva ihop cykeln. Enligt SMHI igår på TV:n så skulle det vara regnigt värre idag, just nu när klockan är 20 i 4 så har det bara kommet en skvätt. Måtte prognosen för morgondagen stämma bättre OCH inte innehålla regn. Vi måste ju bese Trädgårdarna också!

Vi får låna paraplyer i receptionen (eftersom vi glömt dom hemma). Tar bilen till Norrvikens Trädgårdar och går in tillsammans med ett gäng pensionärer. Rhododendron har inte blommat klart, endast vita/ljusrosa som blommar just nu. Japanträdgården var fin. Här fanns det lösspringande griskultingar! Dom blev något stressade när det kom folk från båda håll så dom sprang hem. Är tillbaka i bilen vid 12 och har inte behövt använda paraplyerna. Bra va'?

Camp Olofsbo, Falkenberg (Caravan camping)

24 maj. Plastkortet för elen stoppar man nu in i stolpen igen och vips så tankas återstående belopp tillbaka till kortet och när vi checkar ut lämnar vi fram kortet och får tillbaka 64 kronor + 100:- deposition. Vi har alltså gjort av med 16 kronor i el på tre dygn. Så här borde alla campingar ha det. Mycket mer rättvist än 25-30 kronor per dygn.

Kommer fram till Olofsbo vid 11. Blir anvisade plats bredvid våra kompisar från Norrköping. Så det kan bli!
Dagens etapp: 9,1 mil

I natt har det säkert blåst halv storm och spöregnat också. Idag ska vi promenera i gamla Falkenberg med guide. Samåker in till staden och möts av Petra vid tullbron. Hon är mer eller mindre uppfödd i Olofsbo, eller på kanske man ska säga, på Olofsbo camping alltså grannen till Caravan Clubs camping. Går runt i ca 2 timmar och Petra berättar en massa. Är tillbaka i bilen lagom till lunch. 1/2 2 samlas vi åter i en buss som ska ta oss till Carlsbergs bryggeri för demonstration och guidad tur. Falkenbergarna är stolta över sitt bryggeri Falken. Ölet var gott. Är hemma igen vid 5. På kvällen sitter vi i campingens ännu inte färdiga samlingslokal och pratar. Köper 9 lotter och vinner på 2. Inte dåligt. Nattinatti kl 23.

Det blåser något alldeles otroligt när vi är här. Det blåser alltid på västkusten säger någon men det är värre än vanligt just nu. Ca 400 meter från campingen mot havet till finns en butik som faktiskt mest är till för sommarstugeområdet som ligger mellan campingen och havet. Priserna är riktigt humana för att vara en liten butik i havsbandet.

Åsleröds camping, Fjällbacka (Caravan camping)

28 maj. Kommer iväg vid 10 och är framme på Åsleröd vid 2. Campingen har även vandrarhemsverksamhet. Trevlig camping. Finns en del att göra här innan det är helt färdigt.
Dagens etapp: 35,2 mil

Sjötorp, Sjötorp Götakanalbolaget

29 maj. Åker en omväg när vi ska till Sjötorp dvs vi åker norrut mot Grebbestad och Tanumshede. Sedan svänger vi av mot Uddevalla och ut på rätt väg igen. Stannar till hos Husvagn-Svensson i Lidköping och köper lite onödiga prylar så som elektrisk myggsmälla, äggklocka, väggklocka, stripes. När vi kommer fram till Sjötorp vinkar en kille åt oss att vi ska köra in till kanten. OK. Sedan kommer han fram och säger f'låt fel bil, vi håller på och filmar här. Jaha! Göta Kanal del 2. Parkerar oss vid kajkanten. Kostar 130:-/dygn med el. Tillgång till dusch och toaletter finns. Fin utsikt över Vättern samt gångavstånd till affär och restaurang.
Dagens etapp: 24,7 mil

Sollerön camping, Sollerön (Caravan camping)

30 maj. Kommer fram till campingen vid 1 och det regnar. Campingvärden som egentligen inte är i tjänst så här dags på dagen kommer förbi med duschnyckel iaf. Trevligt folk. K går och duschar och säger att det är jättefina bås. Jag går och duschar på en "allmän" dusch dvs häng kläderna därborta på väggen och gå tre meter till duschen, visserligen bakom draperi men ändå! USCH! Sedan kom jag på att jag gått till handikapphuset. Jag är nog lite handikappad jag med känns det som. Ikväll ska vi köpa hämtpizza på JugenJon granne med campingen, men se det gick inte, fram till 31 maj har dom bara öppet fredag - söndag och idag är det tisdag. Typiskt. Man ser Gesunden jättebra från campingen.
Dagens etapp: 28,6 mil

31 maj. Vi mår inge' bra. Har vi blivit matförgiftade?

Ockelbo camping, Ockelbo (Caravan camping)

1 juni. Kommer iväg vid 1/2 10 och är framme i Ockelbo 1/2 12. Denna camping säger att dom är smultronstället. Och det kan dom nog bli också när dom blir klara. Ligger helt underbart vid vatten. Gångavstånd till Wij trädgårdar som vi sett på TV, men visst var det väl större än det vi hittade här? Återbesök måste nog göras vid tillfälle.

2 juni. Nu ska vi hem och kurera oss ordentligt. Vi mår inte riktigt bra än. Som Kent sa, vi har aldrig blivit sjuka utomlands, men hemma!?
Dagens etapp: 21,0 mil

En övernattning som inte var på en Caravan Club camping och det var ju inte ens en campingplats i sig.
Hela semestern: 236,7 mil

Midsommar, Kapellskär (Caravan camping)

22 juni. Kommer iväg vid 10 över 1 och är framme i 20 i 3 och vi är definitivt inte först! Eftersom man är mer beroende av planmark med husbil så får vi stå på säsongsplats. Vi har sol på baksidan.
23 juni. Sitter på baksidan och äter frukost i solskenet. Det är ju inget man skulle göra på okänd plats. Man har ju ingen koll på om någon går in i bilen genom bodelsdörren, för den står ju öppen förstås. Äter midsommarlunch uppe på äng 5 (?) Å sedan minns vi inget mer.
24 juni. Det var midsommar igår ja. Det märks. Vinner ett par vinster i lotteriet faktiskt. En bordsflagga i trä och 15 plastsnapsglas typ engångs. Lägger oss tidigt, vi ska åka hem imorgon.
25 juni. Kommer iväg vid 10 och är hemma strax före 1.

Elmiamässan, Jönköping

1 september. Åker hemifrån vid 1/2 2 och stannar 1/4 i 6 för mat vid Gyllene Skytten. Vi tycker dock att prislappen är lite för stor så vi tar varsin kopp kaffe och macka istället. Som om det skulle vara billigare. 75 kronor! Stannar igen vid 1/2 8 i Mölletofta och tar varsin meny på Burger King. Kommer fram till rastplatsen i Trelleborg vid 1/2 10. Det regnar lite. Kollar lite på TV innan det är natti natti.

2 september. Kent går upp vid 7 och fixar lite kaffe. Det är ganska dimmigt ute. Har checkat in vid 9 och 1/2 10 kör vi ombord. Tar oss först till hytten och lägger ifrån oss necessären, sedan raka vägen till frukosten. Men det är nästan fullbelagt. Vad är detta? Jo, tyskar som är på dygnskryssning från Travemünde. Dom får en danskurs i Panoramabaren framåt eftermiddagen. Det var kul att se på. I övrigt är det inte mycket folk på båten. Anländer iaf i tid till T-münde och tar plats invid häcken på vänster sida på Schönböckens camping. Byter några ord med en holländare som står bredvid.

3 september. Kent går och köper frukostbröd. Vi trodde det skulle bli oväder igår men det kom av sig. Idag blåser det däremot ganska häftigt av och till. Tar en promis bortåt motorvägen för att se om leksaksaffären har några nya byggmodeller, men den var borta. Gör inget särskilt under den regniga eftermiddagen utom att äta och tittat på TV.

4 september. Idag har vi shoppingrunda men bara i tre butiker. Köper en ny liten kaffebryggare, den gamla hade tjänat ut.

5 september. Tar en riktig långpromenad längst Schönböckener Hauptstrasse och den tar oss ända till industriområdet Roggenhorst. Fortsätter in i området och när kommit till slutet hittar vi Marzipan Land som vi letat efter tidigare. Vi går inte in utan fortsätter runt hela området. När vi nästan kommit ur det, stannar en polisbil och man frågar efter vägen till ?. Inte sjutton vet väl vi det, men så säger vi inte. Vi säger att vi är från Sverige, det räcker. Lägger oss hyfsat.

6 september. Upp tidigt, inget kaffe nu inte. Nu är det inte mycket vanligt folk alls på båten. Handlar snus och godis. Kommer fram i tid och kör mot Jönköping. Och det regnar faktiskt. Det känns som om det alltid regnar när vi åker den här vägen. 10 i 9 har vi fått en plats på A6 för natten. Det är väldigt mycket husbilar och husvagnar här och alla ska väl till mässan antar jag.

7 september. Upp strax efter 6 och strax före 8 står vi på plats och kan äta frukost. Går en vända och plockar på oss broschyrer. Träffar på ett annat par som har en precis likadan husbil som vi och dessutom registreringsnummer i närheten av vårt också. Dom har inte heller haft några större problem. På eftermiddagen kommer frun och säger att dom har en Trumamek hos sig som fixar värmaren och frågar om vi ska boka upp oss för i morgon. Självklart, om han hinner. Bjuder Tom på chili- och räkpaj hos honom. Gott.

8 september. Kent förbereder för ev. besök av Trumakillen, dvs han tar bort inbrädning över värmaren. Går en vända till och hämtar mer broschyrer. Letar efter Tommy och Christina från Gbg och hittar dom på Bürstnerhyllan. Mitt i lunchen. Byter mobilnummer. När vi sitter och äter middag ringer Tommy och bjuder på kaffe. Och när vi sitter där för att fika så kommer Bengt och Irmi. KUL! På vägen tillbaka upptäcker vi att alla hallänningarna från rallyt är här plus några till. Ingen Trumakille har ringt.

9 september. Kent går upp 7. Han diskar och fixar frukost. Lämnar mässan 10 i 8. Det är kö utanför grindarna och det bara vimlar av husbilar runt om mässområdet. Är hemma vid 12 och vid 1 ringer Trumakillen. Det var väl synd!

Höstträff med Stockholmssektionen, Norrskedikaparken

Lämnar ett soligt Bålsta vid 10. Stannar i Gimo vid 1/2 12 och handlar lite på ICA. 5 i 12 är vi framme i Norrskedika och vi är först! Helt fantastiskt, det har aldrig hänt förut. Och prick klockan 12 blir vi insläppta och inlotsade på plats. Solen skiner fortfarande. Vi får vänta i nästan en timme innan nästa ekipage kommer. Så fylls parkeringen så småningom med höstträffsdeltagare. På kvällen går vi till puben och tar en öl/flaska vin. Pratar med ett nytt par, vi träffade honom i midsomras på Kapellis. Då hade dom en HomeCarhusvagn, nu en Hobbyhusbil.

Går tipspromenaden på lördagen och vi begriper ingenting. 1/2 7 är det middag och vi sitter tillsammans med Styrsvens och har hur trevligt som helst. Buffén är underbart god. Helt klart värt pengarna. Går hem tidigt för det ska köras hem imorgon.

Jag får Jetjes lotter för dom vill åka hem före dragningen. Vinner ett pris på 15 lotter (sålda 400 st), en fleecepläd. Är hemma igen vid 1/2 2.

Liten höstutflykt, Eskilns camping, Fagersta (allmäncamping)

Vi hade tänkt oss till Sofielunds vandrarhem i Sala. Det skulle ju ligga bra till från 'stan' s a s. När vi kommer fram så finns där inte en människa. Tre husvagnar står parkerade på campingen. Ringer till vandrarhemmets telefon. Telefonsvararen säger: ring till kyrkan eller till mobilen. Vi ringer mobilen som säger: lämna ett meddelande. Nej nej. Ringer till kyrkan som säger: att vi kan inte ta ditt samtal nu, återkom senare. Då åkte vi därifrån och så hamnade vi på Eskiln i Fagersta. Vi har faktiskt aldrig varit här tidigare. När vaktmästaren kommer med växel och kvitto så berättar han att Evert och Anna hade varit där i går. Kent och jag bara stirrade på honom. Hur kan han veta att vi känner dom? Festligt värre alltså. Halvdåligt väder på kvällen. Får inte in TV4. Konstigt. Och ingen radio utom P1.

Det regnar och regnar och regnar. Tåget har sitt spår inte allt för långt ifrån campingen, typ 10 meter. Men det hörs inte så mycket ändå. Måste bero på skarvlösa skenor. Tar en promenad till macken och köper middagsmat. Sitter och stirrar på Eskilns sjö, vaktmästarn sa att det finns regnbåge i den och vi som inte har något fiskeredskap med oss. Vi har förresten inte ens gummistövlarna med. Äter oxpytt med stekt ägg till middag.

Upp strax före 8 och nu skiner solen! Hälsar på i Ryssbo innan vi kommer hem vid 12.

Träff med Husvagnsforum.com, Ullareds Camping och Stugby, Ullared (allmäncamping)

Det duggar lite lätt när vi åker från Bålsta 20 över 12. Nu ska vi göra något som vi aldrig gjort tidigare. Vi ska åka till Ullared och för alla människor innebär det att man ska shoppa loss som en galning. Vi får ser hur det blir med det. Vid 1/2 3 har vi iaf ätit sen lunch på Max. Onyttigt gott! Klockan 19 är vi framme i mörkret. Nästan alla medlemmar har redan kommit, men då är det ju bara vi som åkt så långt, 51,1 mil blev det. Fast vi tog nog inte kortaste vägen. Vi försöker få in några TV-kanaler men det går inte, varken via boxen eller via antenn. Och på radion vår vi bara in P1. Kul! Vid 9 samlas vi vid långbordet för presentation, byta ut nicks mot äkta namn och berätta vad vi är för personer. Lite lätt så där bara. Det tar sin lilla tid och jag tror inte att vi hann laget runt innan det började regna alltför mycket. Vi lägger oss iaf vid 11.

1/2 7 väcker mobilen oss. Nu måste vi bestämma oss! Ska vi gå och stå i kö nu eller i eftermiddag? Äh vi tar det nu. Det känns lite grinigt att gå upp så här tidigt och inte få i sig någon frukost. I höjd med receptionen så ser vi att eltåget är på gång. Men det skulle ju bara gå under högsäsong (enligt webben)! Då är det väl fortfarande högsäsång då. Jag vet inte hur lång tid åkturen tar men tåget stannar utanför Ullareds station och vagnsstall, det ser vi på alla människor som kommer därifrån med vagnar. Snart går också vi i väg mot köslutet, vi tror oss veta att det inte är så lång kö... i ungefär 3 minuter, sedan ser vi att det är nog allt en bra lång kö. I mörkret ser vi inte om det är några forumkompisar som är lika morgonpigga som vi. 06.59 står vi iaf på plats i kön. Hur länge får vi stå här? Det dröjer faktiskt inte alls länge innan kön börjar röra på sig. Det är ett öronbedövande ljud när alla dessa kundvagnar rasslar iväg över asfalten. Två snabba stopp och så var vi inne i affären, 07.10. Helt fantastiskt snabbt alltså. Men vad ska vi handla då? Jag hittar iaf 2 par byxor som passar och två toppar. Kent hittar limpistol och skruvdragare modell mindre. Tar varsin fika med ostfralla i Röda fikan, 40:-. Det var gott. Vi ser inte av något av den där hysterin som det är så känt för och det är ju bra. Det är faktiskt barnbidragsdag idag och ändå är det inte så där jättepackat med folk. Vi tar eltåget tillbaka vid 9 och forumbyn har vaknat till liv. Det blev visst lite sent igår?! 1 var det någon som sa. En frågade mig om jag redan handlat klart och det hade jag ju (nästan). Vid 10 åker vi med tåget tillbaka och vi har sällskap av en forumfamilj som bor 7 mil ifrån Ullared och som aldrig varit där. "Det-är-för-nära-syndromet" alltså. Vi känner igen det där. Nu ska vi till Net-on-Net och köpa bredbandsrouter. Fanns på lager. Bra då kanske vi kan bli riktigt moderna hemma i huset vad gäller datatrafik. På tåget tillbaka har vi sällskap med en annan medlem som berättar att man vid utgången från varuhuset kan få en stämpel på handen som gör att man kan komma tillbaka senare och gå in bakvägen och på det viset slippa kön. Och det kan ju vara bra om man behöver gå flera gången under en dag. När vi kom ut första gången fanns det ingen kö alls. När vi tog tåget tillbaka andra gången så var visst kön lika lång som på morgonen!
När jag går tillbaka från duschen ser jag vita sladdar från nästan varenda husvagn/husbil och så upptäcker jag antennuttagen under eluttagen. Jaha! Antennsladd har vi det? Nej, Kent går till receptionen och köper en 5-7 meter lång sladd för 30:-. Sedan kunde vi se på TV och det gjorde vi. Hela forumgänget spelar på hästar, satsar 50:-/ekipage och vi vinner ca 1200:-. Det ska delas på 14, men det beslutas i grillkåtan på kvällen (vi var inte där) att pengarna skänker vi till Öninge Campings vårdträd istället. Det blir bra!

Det regnar som bara den under natten och vid 1/2 11 åker vi från Ullared. Det har varit en kul träff. Hoppas vi får se dom igen. Allihop var väl från sydsverige, Göteborg var nog det nordligaste. Strax före Mullsjö har bilen gått 1000 (ettusen) mil. Vi tar in på Mullsjö Camping och den är ju bara för fin alltså. Vi får inte in någon TV här heller, varken via box eller antenn och det tycker jag är konstigt för ingen vagn runt omkring oss har antennen uppe. Det regnar och regnar och regnar så det hade varit bra med lite TV. Vid ett tillfälle avtog regnet och jag gick ut för att föreviga ekipaget som jag alltid gör och då ser jag även här vita sladdar från vagnarna till elstolparna. Fram med vår nyinköpta antennsladd och så kunde vi titta på TV och se att Fernando Alonso blev världsmästare i Formel 1 igen. Bravo! Fast det var Felipe Massa som vann tävlingen.

Den här vägen som vi åkte hem via Mullsjö, Tidaholm, Hjo, Karlsborg, Askersund, Örebro, Västerås, Enköping och hem var precis lika lång som den vi åkt ner.