Till startsidan

2004

Påsk, Kapellskär (Caravan camping)

Kommer fram vid 3-tiden och Ingers fd arbetskamrat Conny tar emot. Solen skiner men det är inte varmt. Kör fast när vi ska vända. Får hjälp med att knuffa vagnen på plats (nästan). Tänk att det är så sumpigt där nere på gästängen. Man skulle ha 4-hjulsdrift.

Åker över till Åland och vädret är jättefint, inte så fint att man kan sitta på soldäck och mysa men ändå. Äter smörgåsbord på tillbakavägen. Iår vänder färjan på en gång. Köper lite i taxfree på vägen ut. På vägen hem köper vi 1 kilo oxfilé för 91,-/kg. Det var väl billigt. Den är fryst förstås, så vi fick anpassa storleken på filén till storleken på frysfacket i vagnen.

På påskaftonen går det rykten på campen att det snöat på natten! Att det regnat det vet vi, men snö!?

I övrigt gör vi inget särskilt, förutom att prata med en massa bekanta.

Riksting i Skara (allmäncamping)

Stannar första natten på Camp Skagern (utanför Finnerödja) (allmän?) som är ganska ny i Caravans regi. Det är mycket trevligare att stå här som säsongare tror vi med tanke på var dom låg. Men det var helt OK ändå

Stockholmarna hamnade nog längst bort från allting (utom ett servicehus). Våra kompisar från E stog närmast ingången och vi längst ifrån. Så det kan bli.

Tar bilen en dag och åker till Varnhems klosterkyrka. Vi är ju i Arntrakter! Vi går runt i klosterruinen och försöker komma ihåg hur det såg ut när Jan G var här. Hmm, det är svårt. Vi går in i kyrkan, det kostar 20,-/person och då ingår även en rundtur i klosterruinen (!). Pengarna går till att hålla allt i stånd så det gör vi gärna. Inger hittar tillslut Birger Jarl på väggen precis som Jan G pekade ut åt oss på TV:n.

På vägen tillbaka, släpper Stig av oss vid köpcentrat och vi går till MackeDonken och äter lunch. Det fanns rabattkupong med i välkomstpåsen. Går sedan genom Skara Sommarland för att komma hem. Vi kommer inte ihåg ett dugg av det. Men det är ju trots allt 15 år sedan vi var här senast. Jo förresten, när vi var här förra gången var det ett Briotåg som gick genom anläggningen, nu var det ett westerntåg.

Mats & Irma (från Ösmo) har också lyckats komma med på ett ting, deras första. Det kanske inte blir fler, dom är egentligen båtfolk. Dino har dom ju för skojs skull.

Som vanligt får man knappt tid till att äta för man måste ju träffa alla vänner och bekanta från andra sektioner och det blir ett himla rännande. (repris från förra året)

Vädret var med oss hela tiden kan man väl säga.

Vårresa, Tyskland

På lördagen (innan Tinget är slut) far vi och Östgötarna Stig & Laila från Skara, vi ska med färjan på söndagen till Tyskland. Slår läger i västra småbåtshamnen i Trelleborg och det är första gången vi står här. Det var väl helt OK, förutom toaletten då. Vi var ett helt gäng som stog här. En del skulle iväg med färjan, andra for iväg åt ett annat håll.

Stannar som vanligt på Schönböcken för proviantering, ja inte på själva campingen förstås, utan på Aldi, Citti och Plaza. Man har sina favoriter att handla på olika ställen. Stig mår inget bra, så dom stannar ett tag till (dom ska till Ungern senare), när vi far iväg söderut. Landar på Camping Werratal i Witzenhausen (igen, fast senast var 2001). Lika öde som senast. Sedan far vi söderöver till Adelberg, ca 10 km norr om Göppingen (Camping Klosterpark). Här stannar vi några dagar.

Går på Märklinmuséet. Det var inte stort men intressant. Inger köper ett par överraskningspåsar till Kent för €14,90, vilket visade sig innehålla en godsvagn (med skjutbara dörrar) och en flakvagn med "guld"underrede. Värt priset säger Kent. Hittar även affären som Kents huvudleverantör av modelljärnvägsprylar berättat om. DÄR fanns det prylar! Vad säger plånboken?

Dagen efter tänkte vi ta en titt på staden först innan vi åkte till muséet igen (gratis inträde), men vi missar alla vägar till parkeringshusen, så det blir muséet först iaf. Parkerar utanför affären och går över till muséet. Knäpper en del kort på en anläggning med ett stort slott i mitten. Häftigt. Köper en Farsdagsutgåva av spårvidd Z (väldigt smått) för €49,90 och då fick man med två ölglas, och lite spår också. (Affären tog €99,50 för samma sats.)

Går över till affären och köper en "bunt" hus till Inger att sätta ihop. 3 villor och 1 stationshus för €34,95. Visserligen gamla men det är värt priset iaf när ett hus hemma kostar över 150SEK. Kent köper en kartong med bara spår. Det går åt om man ska bygga upp något.

När vi kommer tillbaka till campingen så är det mittagsruhe och vi kommer inte in, inte ens med passerkortet till bommen. Åker runt lite i Adelberg och går sedan en vända i klosterområdet. Muren runt är ca 1100 meter lång. Klostret grundades 1178 (!) av en Folknand von Staufen-Toggenburg. Varje år hålls det friluftsteater här, i juni och juli, och iår ska dom visa bl a Ronja Rövardotter. Ingers fötter har gett upp (nya skor) och vi åker tillbaka till campingen och parkerar utanför tills dom öppnat igen.

Hyfsat morgonpigga är vi klara för avfärd vid 1/2 9, men se receptionen öppnar först 1/2 10 på lördagar! Man blir ju knäpp på den här campingen, förutom att receptionisten var surare än en omogen citron när vi kom, så var hon inte gladare när hon kom på utsatt tid, eftersom hon tyckte att vi stog (väntandes) på hennes parkeringsplats! Men det var faktiskt två campingtomter precis innanför infarten, antagligen för husbilar eftersom det var asfalt. Vi blir lite gladare när vi på väg därifrån kollar räkningen och ser att virrhönan tagit betalt för 2 dagar när vi stått här 3!

Så var det dags för nästa favvocamping igen. Nehren. På den lilla bron över Mosel till campingön ligger en svanfamilj. Föräldrar och 5 ungar. Fadern gillar inte trafiken och fräser/väser och hugger både efter bil och husvagn. Campingvärdinnan tyckte att vi fick ett "härligt" mottagande och sa åt oss att hitta en plats som passar. Känner hon igen oss? Det är ju bara 4 gången vi är här med nya ägarna. Varmt och skönt är det också. Man kan lita på Nehren!

Vaknar faktiskt före kyrkklockorna! Åker till Cochem och tankar. Eftersom det är Pingstdagen så tror vi inte på att vi ska kunna köpa någon ny häxa, men se vi hade fel. Fick tag i en med lila klädsel och med stjärnor och månar på, och ett helt annat ljud än det som är i dom två som är hemma. Affärsinnehavaren visade på fler sorter, bl a en batteridriven som "skuttade" runt på golvet och när den slutat startade man den igen med en handklappning. Hängandes hade han också häxor som började skratta och ruska på sig när man klappade i händerna. Nästa år kanske... Det fanns en grå...

På vägen hem stannar vi till hos tanten (förstås) och hon blir lika glad som vanligt. Köper ett par av de dyraste hon har, druvorna har vuxit i skiffer/kalk. Och 6 st av de äldsta hon har (2000). Får två "provglas". Tänkt att Nehren är 1370 år! Ja inte som by men som bosättning. Romarna var här först. Har det varit värmerekord idag, vi hade iaf 29,8 grader i skuggan. Jätteskönt!

Eftersom tanten bara säljer vitt vin och vårt röda är slut frågar vi i campingbutiken om dom har något rött. Jovisst! Moselvin. Senast vi provade Moselrödvin så var det faktiskt inget vidare, så vi är lite tveksamma, då frågar hon om vi vill provsmaka. Javisst. Vilken service. Det var faktiskt inte så tokigt så vi köpte en. Hon frågar om vi har något att öppna flaskan med. Ja men vi är ju svenskar, det är ju självklart. Hon får sig ett riktig gott skratt. Framåt eftermiddagen tycker vi att vi ska äta på campingrestaurangen. Det var ju god mat senast. Beställer varsin jägerschnitzel med öl och när maten kommer in så utbrister Inger: Jösses! (med tanke på portionen) Och damen får sig ett gott skratt igen.

Nu är det dags igen att fara norrut. Ganska lägligt faktiskt enligt väderprognosen. Skitväder på väg åt detta håll. På vägen gör vi en omprioritering, vi struntar i Vlotho som vi tänkt åka till och far mot Lübeck direkt istället. Har några häftiga regnväder på vägen, men inga 'staus'. Är ni här nu igen säger receptionisten på Schönböcken. Ja, men nu är vi på hemväg.

Får äntligen ändan ur vagnen och åker till Hamburg för att bese Miniatur Wunderland. Det skulle vi gjort i höstas redan och då hade vi (från Internet) tagit ut en färdbeskrivning. Tänk den låg kvar i vagnen så det var väl egentligen inga problem att hitta. Vi for fel en gång bara och då var vi ganska nära så det blev rätt ändå. Sedan undrade vi var vi skulle parkera och när vi precis passerar ett område med lite parkerade bilar, vinkar en karl att här ska ni in. Hade han inte vinkat hade vi inte sett parkeringen. Miniatur Wunderland är, för er som inte visste, en jättelik modelljärnvägsanläggning. En! Nej det var flera anläggningar. Mycket tåg, bilar och lampor. Med jämna mellanrum mörknade det i lokalerna så man kunde verkligen se hur mycket ljus det var i banorna. Både gatljus, ljus i hus och ljus från bilar. En del bilar for faktiskt omkring av sig själva. Några eldsvådor fanns det också. T ex en grisbil hade börjat "brinna" strax efter en bro. Polisen var först på plats och hade slagit på blåljuset. Därefter drällde det in brandbilar, både från höger och vänster, med sirener och blåljus. Och när "elden" var släckt åkte alla iväg igen. Inträdet var väl så där i prisklass, €9,-/person, men vi tycker nog att det är värt besöket. Dom sålde även lite startsatser och båtar och bilar och och och. 10 bilar i skala H0 för €29,90. Det är billigt. En bil i Sverige kostar från 40SEK. Fick även tag i ett flygplan i skala H0 och det är ovanligt sa Kent. Fast den är i byggsats, så nu ska Inger blir flygplansmekaniker också.

Som vanligt hälsar vi på i det tre stora och gör våra inköp. Vi favoriserar ingen av dom. Var och en har sina positiva sidor.

Färjan hem (Peter Pan) tar längre tid än normalt, 8 1/2 timme p g a att en del av fartyget är på reparation i Berlin och därför inte kan gå för fullfart som vanligt.

Det har varit en skön kortsemester. Nu har vi bara att vänta till i juli för en lite längre ledighet och då drar vi norrut.

Midsommar Borensäng (Caravancamping)

Precis innan vi kommer fram, någonstans mellan Linköping och Borensberg så upphör regnet och solen tittar fram! Vilken flax! Men som campingvärdarna sa "det hade redan kommit ner ca 35 mm under natten/morgonen". Våra vänner är ute och rör på sig men dom kommer väl så småningom.

Kommer faktiskt inte ihåg, men jag tror inte att det var något vidare Midsommarväder. Sitter i alla fall inomhus (i Snäckan) på kvällen och äter. Det är lite halvkyligt. Vi har lotter för någon 100-lapp och vinner inte ett dugg.

Hela helgen håller fotbolls EM på så det blir en hel del TV-tittande.

Sydostträff, Kristianopel (allmäncamping)

Åker hemifrån vid 4-tiden och vid 6 är vi uppställda i Katrinholm på Djulöcamping. Vi fick med oss vackert väder och det är helt underbart.

Vi kommer fram till Kristianopel vid 2-tiden och blir alldeles häpna över kamraternas nyinköpta vagn. En likadan som vi har, fast nyare då förstås.

Vi står på Sveriges svängigaste camping (enligt reklamen) och den är innanför de återuppbyggda befästningsmurarna. Och det är tur att murarna finns för det blåser "småspik". Men det gör inget. Det håller myggen borta! Tar oss en promenad till "centrum", nja... och handlar lite i Sveriges första Konsumbutik (?). Kanske inte, men det är nog den enda som ser ut idag som den gjorde när den öppnades.

På kvällen är det långbordsknytis i ett för helgen införskaffat enormt partytält. Ett, nej två var det och vi fick knappt plats allihop ändå. Vår ena träffvärd, Tom, berättar vad som ska hända imorgon å sådär. Som vanligt är det lotteriförsäljning och vi vinner faktiskt. Men 20 liter grillkol vill vi inte ha, utan väljer en CD-skiva med campingvärdens band. Ytterligare ett minne från träffen, eller hur? Vi fick var sin minnessten iår (det har varit smörknivar i trä tidigare), en liten oval sten med målning på. Jättefin.

På lördagmiddag är det dags för rundvandring i sta'n. Campingvärden leder hela skocken runt och berättar. Han är jättebra på det. Tänk om historielektionerna i skolan varit så animerade som han berättade då hade man väl haft högsta betyg! På kvällen är det träffmiddag, allt grillat. Kyckling, revben och/eller karré, det var bara att välja. Bakad potatis och massor med grönt. Mums. Till dansen spelar Josefs orkester (för kvällen hette den så, vad den hette i normala fall vet jag inte). Det var del av det band som vi fick på lotterivinst-CD:n.

Söndagen kommer med uppbrott. Vi är väl de första som åker, men kommer ju också längst ifrån. Övriga kommer från Halland, Blekinge, Skåne, Östergötland och Småland. Har siktat in oss på att campa i Söderköping vid kanalen och se Skeppsdockans camping har öppet. Vid 2-tiden är vi uppställda och mörka, nästan svarta moln hopar sig på himlen. Nej, inte nu igen! Campingen ligger i nivå med kanalen och jag satt och önskade att någon båt skulle komma förbi. Å mitt under höjdhoppet (var det inte det?) så kommer det en båt. Ut fort som sjutton och knäppa bild på den, för det ser inte klokt ut när båten åker förbi på "gräsmattan".

Är hemma i Bålsta vid 1-tiden på måndagen.

Husbyfjölsmarken, Borensäng (Caravancamping)

Är det inte lika bra att vi ställer upp vagnen i Borensberg? Vi är ju nästan här för jämnan! Vi tycker om det här stället och byn intill, så det är helt ok. Inte så illa som det låter. Solen skiner i alla fall och det är så skönt så när vi ställt upp, på den vanliga platsen bredvid Norrköpingsbornas vagn.

Men vart tog solen vägen idag, fredag? SMHI hade ju lovat vackert väder hela helgen! Typiskt. Är in till byn ett par gånger under dagen, en gång per bil och gång per fot. Det börjar samlas en del på marknadsgatan. På eftermiddagen hör vi reklam för marken på radion och programledarna frågar varför man ska besöka just Husbyfjölsmarken. Jo, säger han som ringt in med tipset, det finns bara en kokosbollsförsäljare och bara en som säljer ditt och som säljer datt. Jaha det var väl bra! Men...

Vid 11-tiden går vi in till byn för att göra av med pengar. En kokosbollsförsäljare! Ha! Det kanske var en firma, men dom fanns säkert på 4-5 ställen, så det var inte riktigt sant det han sa igår. Men, men. Inger köper en jacka/kofta med dragkedja och huva från Ecuador (dom fanns också 4-5 gånger), en trevlig varm liten sak. Kent köper brännvinskorv och Kindagurka. Utan för ICA så säljer bagarn bröd för 50 kronor kassen. 5 olika. Det var väl inte dyrt.

Solen kom redan igår och idag är den hos oss också. Åker hemåt vid 1-tiden.

Höstträff med Stockholm, Campus Roslagen (ingen camping alls)

SMHI hade sagt att det skulle bli bra väder till helgen, men av det såg vi ingenting. Nu gör det ju inte så mycket när man campar med husvagn om vädret är lite dåligt, men man vill ju ändå var ute, utan att frysa eller bli alltför blöt. Nåja, vi lämnade i alla fall hemmet vid 1/2-tiden och styrde kosan mot Norrtälje. Vi hamnar bredvid kompisar från Kapellskär. Hade ingen aning om att dom skulle hit och vi har inte sett dom sedan i påskas. KUL! Men det blåser som attan. Köper vinflaskebiljett och hämtar ut middagsbiljetterna. Köper 5 lotter också. Sedan var kontanterna slut.

Går tipspromenad i regnet på lördagsförmiddagen. En kul variant den här gången. Vilken fågel bor i holken? Knepigt värre, men vi löste dom flesta. Kompisarna vill visa oss sitt nya hus och kör oss dit. Det tog väl en halvtimme (på sin höjd), så nära bor dom Norrtälje. Tokiga campare, eller hur? På kvällen är det middag på restaurang Amorina. Förrätt, något spansk med skaldjur. Inger tyckte det var så där. Kent tyckte om det. Varmrätten var som vanligt fläskfile med potatisgratäng. Fast gratängerna brukar det vara olika namn på varje gång. Gott var det i alla fall. Och så var det efterrätt. Den var också god. Tilts orkester spelade till dans, mest vinyllåtar om man säger så, alltså 60-, 70-tal.

Bevistar prisutdelning på söndagen för diverse aktiviteter som var igår och lottdragning. Inger vinner tredjepriset i tipspromenaden, p g a bättre gissat antal godisbilar. Vi missade två holkar. GRRR. Första pris var jätte fint. Åker hemåt vid 1.

Höstutflykt, Norberg (allmäncamping)

Det är bara 14 dagar sedan vi var ute med vagnen, men nu vill vi ut igen. Åker från ett soligt Bålsta vid 2 (och SMHI har lovat vackert väder hela helgen (som vanligt)). Är framme vid 1/2 4 och tar plats 17 (som vanligt). Det är inte mycket folk här, sommarfolket håller på att ge sig av. Vinterfolket har inte riktigt kommit än.

Tar som vanligt en promenad in till Norberg för att handla lite mat. Strosar runt lite så där. Det blir ingen avancerad matlagning idag. Färdigpaj till lunch och fiskgratäng till middag.

På natten till söndagen vräker regnet ner, men det gör inget!

Förutom det som nämnts så har vi varit i Finland på FICC. Se den andra hemsidan.

Kommande resor

Julmarknad, Kapellskär (Caravancamping)

Inställd för vår del. Översnöad tomt.

Erfarenheter från året:

Någonting blev det väl, men det kan vi inte nämna här! ;-))